دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

با انتشار ویدئویی از یک دسته زنجیرزنی با حضور زنان بی‌حجاب در کرج، فرمانده انتظامی استان البرز گفته است انتشار این ویدئوها منجر به “جریحه‌دار شدن احساسات عزاداران حسینی” در سراسر کشور شده و همه این افراد پس از شناسایی به پلیس استان البرز احضار شده‌اند. رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی نیز گفته است مجوز هیئت عزاداری که دسته‌اش به خیابان آمده بود و دختران بی‌حجاب در آن شرکت داشتند، “لغو” شده و با مسئول این هیئت برخورد قانونی خواهد شد.

اولین نکته‌ای که توجه را جلب میکند این است که “انتشار ویدئو” منجر به جریحه‌دار شدن احساسات شده نه خود این عمل! گویی روز عاشورا نیروی انتظامی و لباس‌شخصی‌ها و پاسداران و بسیجی‌ها این صحنه را ندیده بودند! دیده بودند و حضور هم داشتند اما نتوانستند جلوی دختران بی‌حجاب را و زنان بی‌حجاب بیشتری که در اطراف دسته‌ زنجیرزنی حضور داشتند را بگیرند. حتی روز عاشورا که روز حکومتی‌ها و بسیج اوباش حکومت است هم توازن قوا اجازه نمی‌داد که این دختران را دستگیر کنند. حالا می‌گویند شناسایی! کرده‌اند و احضار کرده‌اند. کار حکومت به احضار تبدیل شده و کار مردم هم دهن‌کجی به خود این احضارها.

قبل از این اتفاق نماینده خامنه ای در هرمزگان گفته بود که “نباید اجازه دهیم هیئت‌های مذهبی سکولار شوند”. او اشاره‌اش به مداحانی بود که نوحه‌هایشان سیاسی و انتقادی شده است. او نمی‌دانست که اوضاع از اینها خرابتر! است و انقلاب زن زندگی آزادی مهمترین مراسم مذهبی‌شان را هم بی‌حجاب کرده و “طرح نور”شان را هم سکه یک پول کرده است!

مراسم‌ عاشورا دیگر روز قدرت‌نمایی حکومت نیست. روز بروز انواع دسته‌بندی‌ها و مداحی‌های سیاسی انتقادی و از طرف دیگر حسین‌پارتی دختران و پسران جوان و ریزش شدید خرافه و اسلام و اسلامیون است و دردسرهای جدید برای حکومت و شناسایی و احضار زنان و جوانان و حتی مداحان و مسئولان دسته‌ها و حسینیه‌ها.

دو دهه قبل، از رنسانس فرهنگی علیه مذهب و سنت‌های مذهبی صحبت میشد. این رنسانس فرهنگی اکنون در ادامه خود به یک جدال سیاسی همه‌جانبه و بنیان برانداز علیه کل مقدسات اسلامی و حکومت اسلامی و آخوند و عمامه و مسجد تبدیل شده است. جامعه ایران علیرغم همه فشارهای اقتصادی که اکثریت مردم را مچاله کرده و علیرغم سرکوب‌های سیاسی، اما شاداب و زیبا است چون آبستن جامعه‌ای عمیقا مدرن  و شاد و انسانی است.

اینرا هم بخوانید

درباره اولتیماتوم هوشیارانه پرستاران شیراز- اصغر کریمی

روز ۲۴ مرداد درحالی‌که موجی از اعتصابات پرستاران در استان‌های البرز، فارس، شیراز، آذربایجان غربی، …