درخواست اعتصاب سراسری در روز جهانی زن در آمریکا: «یک روز بدون زنان»

تعداد زیادی از زنان آمریکایی روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی زن خواستار اعتصاب سراسری زنان شدند. آنها می گویند گذراندن «یک روز بدون زنان» در بازار کار آمریکا، صاحبان کسب و کار و سیاستگذاران کشور را ناچار می کند تا اقدامات لازم برای رفع نابرابری در حقوق و دستمزد زنان را جدی بگیرند.

این تظاهرات به منابست ۸ مارس روز جهانی زنان برگزار می شود.

کسانی که تصاویر راهپیمایی اعتراض آمیز زنان را در روز ۲۱ ژانویه، تنها یک روز پس از مراسم تحلیف پرزیدنت ترامپ در واشنگتن را دیده اند، معتقدند مطالبات زنان آمریکایی عمق و وسعت زیادی دارد.

ونسا کاردناس، فعال حقوق برابر زنان می گویند: «من فکر می کنم ما زنان آمریکا تا امروز راه درازی در تلاش برای مطالبات مان پیموده ایم، اما هنوز موفق به برداشتن موانع متعددی که بر سر راه مان هست، نشده ایم.»

وی می افزاید: «طیف این موانع و خواسته های ما بسیار وسیع است، از موانع بر سر دستمزد برابر و حق تصمیم گیری درباره بدن خودمان تا رسیدن به مقام ریاست جمهوری… به همین دلیل هم مبارزه ما ادامه خواهد داشت.»

ونسا کاردناس فعال حقوق زنان می گوید ما زنان سراسر دنیا را تشویق می کنیم تا برای نشان دادن قدرت سازماندهی و نقش حیاتی شان در اقتصاد امروز بر سر کار نروند اما انجام کارهایی که منفعت مستقیم آن به زنان می رسد از جمله خرید از بازارهای محلی زنان از این شمول استثناست.

از سوی دیگر، راشل توماس، فعال حقوق برابر زنان می گوید: «ما نیمی از جمعیت کشور هستیم اما فقط ۲۰ درصد نمایندگان کنگره زن هستند، برای همین هم قوانینی که تصویب می شود به نفع زنان، منافع اقتصادی آنها و خانواده هایی که اداره می کنند، نیست و نهایتا به نفع هیچکس نیست.»

زنان هوادار گروه های محافظه کار می گویند، آنها نیز موافق حقوق برابر و برابری جنسیتی زنان هستند ولی با سیاست سردمداران امروزی جنبش زنان، موافق نیستند.

کارن آگنس، گروه محافظه کار روشنگری زنان می گوید: «زنان تا امروز موفقیت های درخشانی بدست آورده اند و این برای من بعنوان یک زن جوان قابل قبول نیست که سردمداران جنبش زنان در نقش قربانی و نیازمند ظاهر شوند و از دولت بخواهند تا مشکلات آنها را حل کند.»

گرچه اندازه جمعیتی که شش هفته پیش در تظاهرات اعتراضی زنان در واشنگتن گرد آمدند، چشمگیر و کم نظیر بود، اما هنوز کسی نمی تواند پیش بینی کند چند نفر در اعتصاب سراسری روز چهارشنبه شرکت می کنند.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …