درگیری گروههای مورد حمایت ترکیه با یکان های خلق در سوریه

شورشیان سوری مورد حمایت آنکارا به بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل «یگان‌های مدافع خلق» در شمال حلب حمله کرده‌اند و موفق شده‌اند برای مدتی مناطقی را کنترل کنند. بنا بر گزارش‌ها آتش‌باری شدید، در نهایت آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرده‌است.

شبکه خبری «کردستان ۲۴» گزارش داده‌است که حمله شبه‌نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه، در واکنش به کشته‌شدن یک سرباز ترک در نزدیکی مرز صورت گرفته‌است.

بنا بر این گزارش شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا دست به عملیاتی برای «تصرف تل رفعت» زده‌اند. تل رفعت شهری در شمال حلب، در فاصله‌ای نه چندان دور از مرز ترکیه است. «نیروهای دمکراتیک سوریه» که هسته اصلی آن را شبه‌نظامیان کرد در «یگان‌های مدافع خلق» تشکیل می‌دهند، سه سال پیش تل رفعت را به تصرف خود در آوردند.

روزنامه ترکیه‌ای حریت می‌گوید حمله به نیروهای ارتش ترکیه «توسط یگان‌های مدافع خلق»، شبه‌نظامیان کرد سوریه، انجام شده و یک کشته و یک زخمی برجای گذاشته‌است.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که در واکنش دست به انجام حملات توپخانه‌ای زده، اما جزئیات چندانی از آن ارائه نکرده بود.

رسانه‌های محلی کرد در سوریه گفته‌اند حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ترکیه تنها به سه روستا محدود بوده و عملیات تهاجمی تحت حمایت «جنگ‌افزاهای سنگین و آتش توپخانه» قرار داشته‌است؛ با این حال حمله مستقیمی به تل رفعت انجام نشده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید وقایع ساعت‌های گذشته حاکی از افزایش تنش‌ها در یکی از پیچیده‌ترین عرصه‌های جنگ داخلی سوریه است.

رویترز به‌نقل از یک مقام شبه‌نظامی در گروه «نیروهای آزادی‌خواه عفرین»، نزدیک به شبه‌نظامیان کرد در «یگان‌های مدافع خلق»، گفته شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا، در نبود نیروهای کرد در منطقه، پیشرفت‌هایی کرده‌اند.

این مقام شبه‌نظامی افزوده است «پس از حملات شدید از طرف نیروهای ما، نیروهای مخالف مجبور شدند عقب‌نشینی کنند».

ترکیه گروه یگان‌های مدافع خلق را بخشی از پ‌کا‌کا و یک گروه تروریستی می‌داند. آنکارا بارها از حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد انتقاد کرده‌است.

آمریکا از سوی دیگر در نبردهای زمینی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» همکاری نزدیکی با شبه‌نظامیان کرد سوریه داشته‌است.

اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خود زنجیره‌ای از واکنش‌ها را همراه داشت. در حال حاضر قرار شده چند صد نفر از نیروهای آمریکایی در منطقه بمانند.

بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران بر این عقیده هستند با وجود آن‌که جنگ داخلی سوریه تقریبا به پایان نزدیک می‌شود، اما مناطق شمالی همچنان می‌تواند دستخوش تحولات و پیچیدگی‌های گسترده شود.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

تجمع بازنشستگان فولاد در چند استان

بازنشستگان فولاد روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، در استانهای تهران، اصفهان، دامغان، خوزستان، شاهرود، قائمشهر …