دریاچه ارومیه، ادامه سد سازی؛ بحران آب شرب در راه است

خبرگزاری حکومتی مهر در گزارشی با عنوان:”بعد از سه دهه خشکسالی؛ کلاف سردرگم سدسازی در حوضه دریاچه ارومیه/بحران آب شرب در راه است”؛ به وضیت بحرانی دریاچه ارومیه، بحران آب و سدسازی توسط حکومت در اطراف حوزه آبریز دریاچه پرداخته است.در بخشی از گزارش آمده است:” کارشناسان معتقدند که سدسازی بیش از حد و غیر اصولی سبب شده تا حق آبه دریاچه ارومیه به شدت کاهش یابد و با غلبه تبخیر بالای آب در فصل گرما، تراز دریاچه سال به سال کاهش قابل توجهی داشته باشد.موافقت برخی نمایندگان آذربایجان غربی و انتقاد از توقف سدسازی و مشکل آب شرب و بخش کشاورزی در روزهای اخیر موجب شد موضوع سدسازی مطرح شده و در مقابل مسئولان محیط زیست با هشدار نسبت به سدسازی بر تشدید روند بحرانی دریاچه ارومیه تاکید دارند.این سایت حکومتی به نقل از تجریشی مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه نوشته: موافقت نمایندگان مجلس از آذربایجان غربی و برخی مسئولان استان بر اتمام سدهای نازلوچای و باراندوز ارومیه را به محل تنش بین مقامات تبدیل کرده است.نماینده مجلس رژیم از ارومیه نیز در این مورد می گوید، هم اکنون روستاهای گل تپه، پر، تیزخراب و بسیاری از روستاهای ارومیه با وجود نزدیکی به سد نازلوچای با بحران آب و نیز کیفیت نامناسب آب شرب مواجه هستند. یاسر رهبر مدیر عامل ساز آب آذربایجان غربی با اشاره بر اینکه مردم منطقه انزل و نازلو با مشکل کیفیت آب شرب مواجه هستند گفت: با از سرگیری ساخت سد نازلو با توجه به تغییرات اقلیمی از این پس سال‌های نرمال از نظر بارش نخواهیم داشت و خشکسالی در سال‌های آینده پیش خواهد آمد.”

این گزارش حکومتی در باره وضعیت دریاچه ارومیه و اصرار باندها حکومتی بر ادامه سد سازیهای بی رویه که عامل اصلی پائین آمدن سطح آب دریاچه ارومیه است؛ حاکی از این است که حکومت و باندهای استانی اش کماکان بر سیاست سد سازی و انتقال آب رودخانه ها ادامه می دهند. سیاستی که باعث کم آبی دریاچه ارومیه شده و آن را تا آستانه خشک شدن سوق داده است.

لازم به توضیح است در طول دو دهه گذشته قرارگاههای مختلف سپاه و جهاد سازندگی به همراه نهادهای حکومتی دیگر با ساختن دهها سد و انحراف آب رودخانه ها؛ باعث و بانی کم آبی دریاچه و بروز خشکسالی های تحمیلی در خیلی از مناطق استان شده اند. بحران کم آبی ایجاد شده توسط حکومت از طریق سد سازیهای بی رویه، در کنار کاهش بارشها خطر خشک شدن دریاچه ارومیه را بالا برده است. خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از ١٣میلیون نفر را با مخاطرات جدی، بویژه تغییرات جوی، آب و هوایی و وزش بادهای نمکی و کاهش کشاورزی و.. روبرو خواهد کرد. روزنه

اینرا هم بخوانید

اعتراض کارگران رسمیِ نفت فلات قاره

کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. خبرگزاری حکومتی ایلنا …