در دیدار بایدن و پوتین چه گذشت؟

ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهور روسیه و آمریکا دیدار چند ساعته خود در ژنو را سازنده و مثبت توصیف کردند.

دو رئیس جمهور نشست مشترک خبری برگزار نکردند و هر یک جداگانه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

آقای پوتین گفت که دیدارش با آقای بایدن فضای خصمانه‌ای نداشته و دو طرف برای درک متقابل تمایل نشان داده‌اند.او در مقایسه‌ای غیر منتظره به خبرنگاران گفت که آقای بایدن با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا “خیلی فرق دارد.”رئیس جمهور روسیه از توافق دو طرف برای بازگرداندن سفیران خود به پایتخت‌های یکدیگر خبر داد.

با وجود این ولادیمیر پوتین در پاسخ به اتهامات آمریکا درباره حملات سایبری گفت بیشتر این حملات در دنیا از ایالات متحده سرچشمه می‌گیرد.

آقای پوتین تایید کرد که آقای بایدن درباره موضوع حقوق بشر هم صحبت کرده اما درباره الکسی ناوالنی، منتقد کرملین که دستگیری و حبس او با انتقاد شدید رهبران غربی روبرو شده، گفت که آقای ناوالنی قانون را نادیده گرفته و می‌دانسته که در صورت بازگشت به روسیه دستگیر می‌شود.

بایدن چه گفت؟

جو بایدن بعد از آقای پوتین در برابر خبرنگاران حاضر شد و گفت که به همتای روس خود گفته است که برنامه او تقابل با روسیه نیست بلکه حفاظت از منافع مردم آمریکا است.آقای بایدن با اشاره به موضوع امنیت مجازی گفت که آمریکا زیرساخت‌های مجازی مشخصی را به عنوان خط قرمز خود معرفی کرده است.

او گفت که با ولادیمیر پوتین توافق کرده تا مطمئن شوند ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که آقای پوتین برای کمک در زمینه امنیت افعانستان هم پیشنهاد کمک داده است.

آقای بایدن با اشاره به موضوع حقوق بشر هشدار داد که اگر الکسی ناوالنی در زندان جانش را از دست بدهد، پیامدهای سهمگینی برای روسیه خواهد داشت.

انتظار تحول؟

انتظار نمی‌رفت این دیدار که حساس‌ترین ملاقات آقای بایدن بعد از رسیدن به مقام ریاست جمهوری محسوب می‌شود، تحول شگرفی در روابط پرتنش دو کشور ایجاد کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، مذاکرات دو رهبر را “بسیار دشوار” خوانده و گفته بود “انتظار تحول چشمگیری نداشته باشید.”تحریم‌ها و اتهامات آمریکا علیه روسیه درباره حملات سایبری و دخالت در انتخابات ایالات متحده، پیمان‌های کنترل تسلیحات، حقوق بشر و وضعیت اوکراین از جمله محورهای مذاکرات دو رهبر عنوان شده بود.

در حال حاضر آمریکا و روسیه سفیری در پایتخت‌های یکدیگر ندارند و روسیه به تازگی آمریکا را به فهرست کشورهای “غیر دوست” خود اضافه کرده است.رئیس جمهور آمریکا پیشتر ولادیمیر پوتین را “قاتل” خوانده بود و گفته بود که او “خالی از روح است”.

با وجود این آقای بایدن دیدار ژنو را گامی مهم توصیف کرده اگر باعث “ثبات و پیش‌بینی‌پذیری” روابط دو کشور شود.ابتدا آقای پوتین از فرودگاه ژنو راهی عمارت محل برگزاری مذاکرات شد و بعد از آن آقای بایدن به ویلا دوگرانژ رفت.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

روایت اژه ای از پرونده فسا سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار چای بش با ۴۵ متهم حکومتی!

داژه ای: در پرونده فسا چای بش عدد بزرگی بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ …