در مقابل فاشیسم علیه پناهجویان افغانستانی می‌ایستیم! محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۸۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

طبق اخبار رسانه‌ها در ایران، به خانه‌های تعدادی از مهاجرین افغانستانی در  شهر خور در جنوب استان فارس حمله شده است و بعضاً خانه‌هایشان به آتش کشیده شده‌اند. این گزارش‌ها حاکی است که گویا انگیزه این حملات مربوط به قتل یک رستوران‌دار ایرانی توسط شاگرد ۱۷ساله افغانستانی است که در ۱۱ تیرماه گذشته رخ‌داده است.

علی‌رغم اینکه این خبر چقدر صحت دارد، نیازی نیست که متخصص جامعه‌شناسی باشیم و پی ببریم که  قتل و جنایت ربطی به قومیت و ملیت و غیره ندارد، بلکه یک معضل اجتماعی است و در کشوری مثل ایران ریشه در شرایط اقتصادی و اجتماعی ای دارد که حکومت اسلامی بر مردم تحمیل کرده است.

پناهجویان و مهاجرین افغانستانی در ایران ازیک‌طرف در سخت‌ترین کارها با کمترین دستمزد و در تحقیرآمیزترین شرایط استثمار می‌شوند و از طرف دیگر دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی بسته به شرایط به اشکال مختلف به تبلیغات شنیعی علیه آنها دست می‌زند. وقتی قتلی رخ می‌دهد که متهم یک افغانستانی است، دستگاه تبلیغاتی حکومت سعی می‌کند مردم را علیه افغانستانی‌ها به‌عنوان دزد و جنایتکار تحریک کند و البته معمولاً در چنین مواقعی توسط ناسیونالیست‌های سلطنت‌طلب هم همراهی می‌شود َو متأسفانه بعضاً و در مواردی تحت‌تأثیر این تبلیغات فاشیستی خشم علیه افغانستانی‌ها در میان افراد ناآگاه شکل می‌گیرد.

زندگی پناهجویان افغانستانی نمونه زنده‌ای از بردگی میلیون‌ها انسان در ضد انسانی‌ترین شرایط در قرن بیست و یک است.  جمهوری اسلامی مخصوصاً در سال‌های اخیر که مردم برای ویران کردن نظام اسلامی به‌پاخاسته‌اند، بیش‌ازپیش به تبلیغات و اقدامات فاشیستی علیه پناهجویان افغانستانی دست زده است تا جایی که حتی تردد، اجازه کار و اسکان در ۱۷ استان و ۳۷ شهر برای پناهجویان افغانستانی را ممنوع کرده است که یادآور رفتار و اقدامات نازی‌ها در آلمان علیه یهودی‌ها است.

باید با هرگونه اعمال و اقدامات فاشیستی حکومت اسلامی و هر نیروی فاشیست دیگری علیه پناهجویان افغانستانی مبارزه کنیم. این وظیفه تک‌تک ما مردم ایران، وظیفه هر نهاد و سازمان و جنبش طرف‌دار حقوق برابر و انسانی برای همه انسان‌هاست که در مقابل هرگونه تعرض فاشیستی به افغانستانی‌ها بایستیم، از کرامت انسانی آنها قاطعانه دفاع کنیم  و اعلام کنیم که حمایت از کرامت انسانی افغانستانی‌ها در ایران بخش مهمی از مبارزه ما علیه حکومت اسلامی است.

اینرا هم بخوانید

پزشکیان و تحقیر شهروندان – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۸۱۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …