دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ‘هکرهای روس را شناسایی کرده‌اند’

هادهای اطلاعاتی آمریکا می‌گویند توانسته‌اند عوامل روس مسئول هک کردن ایمیل‌های حزب دموکرات در جریان انتخابات ریاست جمهوری را شناسایی کنند.

اسامی این “عوامل” منتشر نشده اما به گفته بعضی رسانه‌های آمریکایی، این افراد پس از دستیابی به ایمیل‌های حزب دموکرات، آنها را برای انتشار در اختیار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس قرار دادند

پیشتر، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری، گفته بود که گزارش نهادهای اطلاعاتی را دیده که در آنها، ارتباط دولت روسیه با عملیات هک شدن حزب دموکرات و انتشار محتوای آنها توضیح داده شده است.

تعدادی از رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که به جزئیاتی از این گزارش دست یافته‌اند که نشان می‌دهد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا توانسته‌اند “دو واسطه” روس را شناسایی کنند که ایمیل‌های ربوده شده حزب دموکرات را در اختیار ویکی‌لیکس قرار دادند.

این رسانه‌ها به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که در پی اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، مقام‌های ارشد دولت روسیه این پیروزی را جشن گرفتند.

طرفداران حزب دموکرات معتقدند که انتشار ایمیل‌های محرمانه حزب دموکرات باعث تضعیف موقعیت هیلاری کلینتون، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات شد.

روسیه هرگونه ارتباط با این ماجرا را تکذیب کرده و جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس هم گفته که روسیه منبع کسب اطلاعات این وبسایت در مورد محتوای ایمیل‌های حزب دموکرات نبوده است.

قرار است تا ساعاتی دیگر، مسئولان نهادهای اطلاعاتی آمریکا در جلسه‌ای با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا را در جریان یافته‌های خود در این زمینه قرار دهند.

ترامپ
Image captionترامپ نسبت به واقعیت اتهام مداخله هکرهای روسی در انتخابات ابراز تردید کرده است

 ترامپ تاکنون از قبول اتهام نهادهای اطلاعاتی در مورد مداخله هکرهای وابسته به دولت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری خودداری کرده و گفته است که تصمیم‌گیری در این مورد را به بعد از شنیدن گزارش مسئولان نهادهای اطلاعاتی موکول می‌کند.

برخی طرفداران دونالد ترامپ اتهام ارتباط روسیه با هک کردن کامپیوترهای حزب دموکرات را دارای انگیزه سیاسی دانسته و گفته‌اند که هدف از آن، ایجاد شبهه درباره مشروعیت پیروزی آقای ترامپ در انتخابات است.

دونالد ترامپ در مطالبی که روز گذشته در توئیتر منتشر کرده، از اینکه برخی رسانه‌های خبری و مقامات دولتی با اطمینان از مداخله هکرهای روسی در انتخابات سخن می‌گویند انتقاد کرده است. وی پیشتر گفته بود که تشخیص دقیق هکرها همیشه دشوار است.

 ترامپ در مطلبی که ساعاتی پیش توئیت کرد نوشت: “اگر حتی درخواست بررسی سِروِر کامپیوتر را هم نکرده‌اند چرا و چه طور از هک شدن اطمینان دارند؟ چه حسابی در کار است؟”

وی همچنین انتشار خبر ردیابی و شناسایی هکرهای روسی در برخی رسانه‌های خبری را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: “شبکه ان‌بی‌سی به چه ترتیب توانست به گزارش فوق محرمانه ارسالی برای او [باراک اوباما]را نگاه کند؟ چه کسی این گزارش را در اختیار آنها قرار داد و چرا؟ سیاست!”

وی پیشتردر مطلب دیگری نوشته بود که “رسانه‌های خبری دروغ می گویند تا چنین القا کنند که من مخالفاطلاعات هستم، حال آنکه در واقع، من یک هوادار واقعی هستم!”

در جریان مبارزات انتخاباتی، دونالد ترامپ از نحوه رهبری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ستایش به عمل آورد و گفته می‌شود که موسسات تجاری وی در گذشته ارتباط نزدیکی با روسیه داشته‌اند.

در خبری دیگر، روز گذشته رئیس جمهوری منتخب آمریکا، دان کوتس را به عنوان فرد مورد نظر خود برای مدیریت سازمان امنیت ملی معرفی کرد. در حالیکه نامزد تصدی سمت وزارت خارجه در دولت آقای ترامپ به داشتن گرایش‎‌های روسی و ارتباط گسترده تجاری با روسیه شهرت دارد، آقای کوتس به عنوان فردی شناخته شده که به شدت با سیاست‌های روسیه مخالف است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دادستان دادگاه لاهه خواستار بازداشت نتانیاهو ورهبران حماس شد

دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه خواستار صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو …