دستگیری ۹ نفر در رابطه با قتل معلم در پاریس

پلیس فرانسه ۹ نفر را در رابطه با «حمله تروریستی» مهاجمی که روز گذشته، یک معلم تاریخ را در حومه پاریس سر برید، دستگیر کرد.

به گفته منابع پلیس، چهار نفر از خویشان و بستگان فرد مهاجم در میان بازداشتی‌ها هستند، از جمله یک کودک که بلافاصله پس از حمله روز گذشته توسط ماموران دستگیر شد.

مقتول با نام «ساموئل پتی»، معلم ۴۷ ساله تاریخ در یکی از دبیرستان‌های حومه پاریس بود که به دنبال نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام، خارج از مدرسه و در روز روشن به قتل رسید.

به گفته شاهدان عینی، فرد مهاجم هنگام حمله با چاقو و بریدن سر معلم تاریخ فریاد «الله اکبر» سر داده بود.

دقایقی پس از وقوع جنایت، گشت پلیس فرد مظنون را به ضرب گلوله از پا درآورد.

رسانه‌های فرانسه گزارش داده‌اند که این فرد ۱۸ ساله چچنی‌تبار بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، شامگاه جمعه ۲۵ مهر، با حضور در محل حادثه آن را «حمله تر‌وریستی اسلام‌گرایانه» خواند.بیشتر در این باره:به قتل رسیدن معلم تاریخ در حومه پاریس؛ مکرون: این حمله تروریستی بود

گزارش‌ها همچنین حاکی است که در میان بازداشت‌شدگان شب گذشته، دو تن از والدین دانش‌آموزان مدرسه‌ای که پتی معلم آن بود نیز حضور دارند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، اوایل اکتبر، ساموئل پتی کاریکاتورهای پیامبر اسلام را هنگام تدریس مبحث «آزادی بیان» در کلاس مدنی به دانش‌آموزانش نشان داده بود که ظاهرا باعث برانگیختن خشم شماری از والدین مسلمان شد.

ژان کستکس، نخست وزیر فرانسه، نیز ضمن ابراز انزجار عمیق و خشم خود از حمله تروریستی اخیر گفت:‌ «آن‌چه در این عمل شریرانه هدف حمله قرار گرفت، سکولاریسم بود؛ ستوان فقرات جمهوری فرانسه.»

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش روز جمعه خود نوشت که بازپرسان پرونده، در حال حاضر، تلاش دارند دریابند که آیا فرد مهاجم در این حمله تنها اقدام کرده و یا همدستانی هم داشته است.

حمله اخیر در حالی انجام گرفته است که کمتر از یک ماه پیش، وزیر کشور فرانسه،‌ از اقدامی تروریستی در نزدیکی دفتر سابق نشریه شارلی ابدو خبر داده بود؛ حمله‌ای که با ساطور قصابی انجام گرفت و چهار مجروح برجای گذاشت.

شارلی ابدو، مجله طنز فرانسوی که ژانویه ۲۰۱۵ به دلیل چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام مورد حمله اسلام‌گرایان افراطی قرار گرفته بود، روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور، دوباره این کاریکاتورها را با تیتر «تاریخ را نمی‌توان بازنویسی یا پاک کرد» چاپ و منتشر کرد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …