۴9 نفر در حمله به دو مسجد در نیوزیلند کشته شدند

مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند گفته است که در حمله و تیراندازی در دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ ۴۹ نفر کشته و شمار دیگری زخمی شده‌اند. اکثر قربانیان این حمله مهاجران خارجی هستند.

حمله به مساجد کرایست چرچ روز جمعه و همزمان با ساعات اقامه نماز جمعه صورت گرفت.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند این حادثه را “حمله تروریستی با برنامه‌ریزی قبلی” خوانده و گفته است امروز، یکی از سیاه‌ترین روزها در تاریخ کشورش است.

فرمانده پلیس نیوزیلند گفته سه مرد و یک زن به ظن ارتباط با این حمله بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود یکی از بازداشت شدگان شهروند استرالیاست.

فرمانده پلیس نیوزیلند همچنین از کشف وسایل انفجاری دست‌ساز از خودروهای مظنونان خبر داده است.

پلیس از همه مساجد در سراسر نیوزیلند خواسته است تا درهای خود را ببندند.

انگیزه مهاجمان و وابستگی سازمانی احتمالی آنان هنوز مشخص نیست اما اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفته است که این حمله توسط کسانی “با گرایش‌های راست افراطی” صورت گرفته است. وی گفته است که یکی از مهاجمان بیانیه‌ای را در رسانه‌های اجتماعی منتشر و در آن از برتری نژادی و نفرت از مهاجران دفاع کرده بود.

نخست وزیر استرالیا گفته است که مهاجمان تحت تاثیر افکار کسانی مانند اسلوالد موزلی، رهبر فاشیست‌های بریتانیا در دهه‌های ١٩٢٠ و ١٩٣٠ و اندرس بریویک، عامل کشتار جمعی در نروژ قرار داشتند.

به گفته آقای موریسون، مهاجمان دو سال را صرف برنامه‌ریزی این حمله تروریستی کرده بودند.

به گفته شاهدان عینی، فردی که به مسجد نور حمله کرده بود، جلیقه ضدگلوله به تن داشت و با یک مسلسل وارد مسجد نور شد و به سمت حاضران در مسجد شلیک کرد.

در تصاویر منتشر شده در فیس بوک به وسیله یکی از مظنونان، فردی دیده می‌شود که با یک سلاح نیمه خودکار وارد مسجد می‌شود و پس از شلیک به حاضران، بسیاری از آنان نقش زمین می‌شوند.

پلیس گفته در تلاش است تا این تصاویر را از شبکه‌های اجتماعی حذف کند.

در واکنش به این حادثه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در پیامی در توییتر خود این حمله را به شدت محکوم کرده است. وزیر خارجه اندونزی با اعلام اینکه احتمالا چند شهروند این کشور در میان قربانیان بوده‌اند، از این حادثه ابراز انزجار کرده است. همچنین انور ابراهیم، نخست وزیر سابق و رهبر حزب مخالف مالزی نیز این حمله را محکوم کرده است.

 

*********

نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد که ۴۰ نفر در حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ این کشور کشته شده‌اند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد.

پلیس از بازداشت چهار نفر از جمله یک زن خبر داده است. اسكات موريسون، نخست وزیر استرالیا تایید کرد که یکی از مظنونان بازداشت شده استرالیایی است. از سوی دیگر مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند، در اطلاعاتی تازه گفت که پلیس پس از تیراندازی در دو مسجد، تعدادی وسایل انفجاری دست ساز را هم در خودروی مظنونان پیدا کرده است.

مسجد لینوود دومین مسجدی بود که در بعد از ظهر جمعه به وقت محلی مورد حمله قرار گرفت.

جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در واکنش به این دو تیراندازی، امروز را یکی از سیاه‌ترین روزها در تاریخ کشورش عنوان کرده است.

پلیس از همه مساجد در نیوزیلند خواسته است تا درهای خود را ببندند.

یکی از مهاجمان به مسجد نور نیوزیلند از زمان ورود به مسجد تا به رگبار بستن افراد نمازگزار را به طور زنده با دوربینی که روی کلاه خود نصب کرده بود، در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کرد. مقام‌های نیوزیلندی خواستار حذف این تصاویر از شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.

یورونیوز

اینرا هم بخوانید

در لایحه «حجاب» پلیس اجازه بازداشت ۵ گروه را دارد

بانگی پور نماینده مجلس گفته است: امکان تصویربرداری دوربینی در لایحه حجاب و عفاف نیز …