دولت سودان برای سرکوب و کنترل اعتراض‌ها، شبکه‌های اجتماعی را بست

رادیو آمریکا:مقامات سودان برای سرکوب اعتراض‌های مردمی که از دو هفته پیش تاکنون ادامه دارد، روز چهارشنبه ۱۲ دی ماه، دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را مسدود کردند. دسترسی به فیسبوک، واتس اپ و توئیتر مسدود شده و امکان دسترسی فقط با «وی‌پی‌ان» امکان پذیر است.

از جمعیت ۴۰ میلیونی سودان، ۱۳ میلیون کاربر اینترنت هستند و ۲۸ میلیون به شبکه تلفن همراه دسترسی دارند.دولت سودان در جریان اعتراض‌های سال ۲۰۱۳ مردم هم برای قطع ارتباط معترضان، شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده بود.

تلاش برای عادی نشان دادن همه چیز

اعتراض در سودان در حالی ادامه دارد که تصاویر سرکوب ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و حتی شماری از فعالان گفته‌اند نیروهای امنیتی با گلوله به سمت مردم شلیک کرده‌اند.

فعالان سیاسی و اجتماعی سودان تصاویری از افرادی که گلوله خورده و مکان‌هایی که درگیری در آن روی داده، منتشر کرده‌اند.

این گزارش می‌گوید معترضان در حال سر دادن شعارهایی در حمایت از اعتراض صلح آمیز بودند. همچنین شعار «ما خواهان سرنگونی این رژیم هستیم» هم که یادآور اعتراض‌های بهار عربی در سال ۲۰۱۱ بود، از سوی معترضان شنیده شد.

دیدبان حقوق بشر در گزارشی روز دوشنبه از دولت سودان خواست به نیروهای امنیتی دستور دهد از اقدامات منتهی به مرگ در مقابله با معترضان استفاده نکنند.دیدبان حقوق بشر می‌گوید در دو هفته گذشته تا کنون و از زمان شروع اعتراض ها در سودان، نزدیک به ۴۰ معترض کشته شده‌اند.

ین گروه بین المللی حقوق بشری می‌گوید نیروهای امنیتی در سودان به شلیک مستقیم گلوله به سوی معترضان، دستگیری، گاز اشک آور و ضرب و شتم متوسل می شوند.

تظاهرات روز دوشنبه از سوی گروه های مستقل معترض سازماندهی شد که درخواست کردند هم اعتصاب سراسری ادامه پیدا کند و هم مردم به خیابان‌ها بیایند.

عمر البشیر در جریان دیدار با مقامات امنیتی گفته که از روند واکنش به معترضان «رضایت کامل» دارد.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای به مواضع عمر البشیر اعتراض کرده و گفته او نیروهای امنیتی را به سمت سرکوب خشونت بار هدایت می‌کند.

عفو بین الملل در گزارشی همچنین گفته فقط در پنج روز اول اعتراض ها در سودان، ۳۷ معترض کشته شده‌اند. دولت سودان این گزارش را رد کرده و می‌گوید از زمان شروع ناآرامی‌ها، فقط ۱۹ معترض کشته شده‌اند.

اتحادیه‌های صنفی از معترضان خواسته اند در خیابان‌ها بمانند تا با شروع سال جدید، همه بتوانند سالگرد روز استقلال سودان – اول ژانویه ۱۹۵۶ – را جشن بگیرند.

اینرا هم بخوانید

ادعای یک نماینده:”لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است؛ ما در این زمینه بازی را برده‌ایم”!

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس حکومت از اصفهان:”لایحه حجاب گنجینه‌ای از جواهرات است؛ ما در این …