دومین دور ‘دادگاه بین‌المللی مردمی آبان’ در جریان است

دومین دور جلسات “دادگاه بین‌المللی مردمی آبان” برای استماع شهادت جمع دیگری از شاهدان سرکوب اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ برگزار شده است.

این تظاهرات در اعتراض به افزایش بهای بنزین آغاز شد اما به سرعت به شهرهای مختلف گسترش یافت و به ابراز مخالفت با نظام حکومتی منجر شد.

به گزارش توییتر این دادگاه، این جلسات به دلیل ملاحظات امنیتی به طور غیرعلنی برگزار می‌شود و ۱۱۶ شاهد جدید مشاهدات خود از حوادث منجر به کشته شدن شماری از معترضان را در اختیار دادگاه قرار خواهند داد.

دور اول این دادگاه از تاریخ ۱۹ تا ۲۳ آبان به بررسی حوادث آبان و استماع شهادت شهود و نظرات کارشناسان حقوقی پرداخت.دور اول دادگاه به طور علنی برگزار شد ۴۵ شاهد به شکل حضوری یا ارتباط اینترنتی شهادت دادند و شهادت ۱۲۰ نفر دیگر نیز به طور کتبی و پس از بررسی قبلی به دادگاه تسلیم شد.

یکی از موضوعات مورد بحث در این دادگاه ارزیابی احتمال وقوع جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در جریان سرکوب اعتراضات است.شمار قربانیان حرکت اعتراضی آبان ۱۳۹۸ مشخص نیست اما برخی منابع آن را تا ۱۵۰۰ نفر ذکر کرده‌اند. عفو بین‌الملل گفته کشته شدن بیش از ۳۲۰ نفر را تایید کرده است.

این دادگاه با شرکت تعدادی از قضات و حقوقدانان شناخته شده در زمینه حقوق بین‌الملل و حقوق بشر برگزار شده است. دومین دور این دادگاه از امروز تا یکشنبه، ۱۷ بهمن، ادامه خواهد داشت.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

آیا گشت ارشاد جدید جواب داده است؟ تصاویر از حضور زنان بی حجاب در خیابانها و مراکز تهران. گزارش وب سایت حکومتی

وب حکومتی انصاف گزارشی از وضعیت بی حجابی با عکس های متنوع از محلات تهران …