دومین محاکمه استیضاح ترامپ شروع شد

سنای آمریکا محاکمه استیضاح دونالد ترامپ را ۲۰ روز بعد از پایان دوره کاری او به عنوان رئیس جمهور آغاز کرده است. این دومین بار است که آقای ترامپ در سنا محاکمه می شود که در تاریخ آمریکا بی سابقه است.

مجلس نمایندگان آمریکا ماه پیش آقای ترامپ را به خاطر سخنرانی در جمع هوادارانش پیش از یورش روز ششم ژانویه به کنگره به “تشویق به شورش” متهم کرده بود.

در آن روز کنگره سعی داشت نتایج انتخابات که به پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دمکرات منجر شد، را نهایی کند.

جِیمی رَسکین از مدیران استیضاح حزب دمکرات، که نقش دادستان را بازی می کند، در آغاز جلسه گفت که رئیس جمهور باید حتی بعد از ترک قدرت مسئول شناخته شود.

رسکین گفت که محاکمه نکردن آقای ترامپ به این معنی است که به روسای جمهور بعدی چراغ سبز نشان دهیم “هر کاری خواستند برای ماندن در قدرت” انجام دهند “از جمله “با توسل به شیوه های خشن”.

او اضافه کرد: “به عبارت دیگر، استثنا قائل شدن در مورد حوادث ژانویه، دعوتی به تحقق بدترین کابوس بنیانگذاران کشور خواهد بود.”

او سپس تصاویری از روز حمله به کنگره و همچنین سخنرانی آقای ترامپ پیش از شورش پخش کرد.

تیم حقوقی آقای ترامپ با توجه به این که او قدرت را ترک کرده این محاکمه را “مضحک و خلاف قانون اساسی” توصیف کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا یک هفته بعد از حوادث کنگره آقای ترامپ را استیضاح کرد. انتظار نمی رود آقای ترامپ شخصا در این محاکمه شهادت دهد.

پافشاری وفادارترین مدافعان ترامپ در سنا بر بی گناهی او

آنتونی زِرکِر، بی بی سی واشنگتن

فقط چند دقیقه بعد از شروع محاکمه استیضاح آقای ترامپ روشن است که سخت‌ترین مدافعان رئیس جمهور سابق محکم بر سر موضع خود ایستاده اند.در جریان بررسی یک قطعنامه فراجناحی برای تعیین مقررات محاکمه، ۱۱ جمهوری خواه با برگزاری محاکمه مخالفت کردند.این گروه شامل سناتورها جاش هالی از میزوری و تد کروز از تگزاس می شد که از مدافعان سرسخت آقای ترامپ در به چالش کشیدن نتایج انتخابات بودند.

از دیگر مخالفان این فرآیند رَند پال از کنتاکی بود که هفته پیش قطعنامه ای را معرفی کرد تا اتهام آقای ترامپ را رد کند.

این ۱۱ سناتور همچنین کسانی هستند که به طور مرتب به نامزدهای آقای بایدن برای پر کردن کابینه “نه” می گویند. جاش هالی به همه هفت نامزدی که سنا تاکنون بررسی کرده رای منفی داده است. کروز به پنج نفر آنها اعتراض کرده.برخی از این سناتورها، مثل کروز و هالی، در فکر شرکت در انتخابات سال ۲۰۲۴ هستند. سایرین، مثل بیل هگرتی از تنسی و تامی توبرویل از آلاباما از ایالت های خیلی محافظه کار می آیند که به شدت طرفدار ترامپ هستند.از آنجا که ۱۱ سناتور جمهوری خواه مخالف برگزاری محاکه حتی پیش از شروع آن بوده اند، این یعنی از ۳۹ سناتور جمهوری خواه باقی مانده ۱۷ نفر آنها باید با دمکرات ها همراهی کنند تا آقای ترامپ محکوم شود.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

بند زنان زندان اوین؛ تداوم محرومیت و محدودیت اعمالی بر پنج زن زندانی سیاسی

بند زنان زندان اوین؛ تداوم محرومیت و محدودیت اعمالی بر پنج زن زندانی سیاسی آتنا …