دیدار رهبران دو کره

رادیو آلمان:رهبران دو کره با هم دیدار می‌کنند

در رویدادی که تاریخی توصیف می‌شود، رهبران کره شمالی و جنوبی با یکدیگر دیدار می‌کنند. این دیدار قرار است در ماه آوریل (اردیبهشت) صورت گیرد. مناسبات دو کره در سال‌های اخیر سرشار از تنش بوده است.

رهبران دو کره در اوایل ماه اردیبهشت با یکدیگر دیدار می‌کنند. دو کشور تا قبل از بازی‌های المپیک اخیر در تشنجی کم‌سابقه بودند. بازی‌های المپیک گشایشی در کاهش تنش دو کشور به‌وجود آورد و خواهر رهبر کره شمالی که از مقام‌های ارشد این کشور به شمار می‌رود به همین مناسبت دیداری از کره جنوبی داشت.

بیشتر بخوانید: خواهر رهبر کره شمالی در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت می‌کند

قرار دیدار رهبران دو کره   در سفر اخیر دو مقام ارشد کره جنوبی به کره شمالی مورد توافق قرار گرفته است. مشاور امنیتی رئیس جمهور کره جنوبی و رئیس سازمان امنیت این کشور در این سفر که هنوز جریان دارد حضور دارند. آنها روز دوشنبه با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم دیدار کردند.

بیشتر بخوانید:عزم کره شمالی برای “ایجاد فصلی نو” در روابط دو کره

دفتر مون یائه این، ریاست جمهوری کره جنوبی که خبر دیدار آتی رهبران دو کشور را اعلام کرده است، همچنین از توافق بر سر ایجاد یک خط تلفن دائم میان دو دولت خبر داده تا تنش‌های نظامی مدیریت شوند و کاهش یابند.

بنا بر بیانیه یادشده، کره شمالی آزمایش‌های اتمی و موشکی خود را در دوره مذاکرات دو رهبر متوقف خواهد کرد.  در این بیانیه همچنین مذاکرات پیش رو به عنوان محملی برای خلع سلاح اتمی کره شمالی شمرده می‌شود، به شرط آن که شبه جزیره کره کلا به منطقه‌ای عاری از سلاح  تبدیل شود و نظام حاکم بر کره شمالی درباره ثبات سیاسی خود ضمانت‌های لازم را دریافت کند.

آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی در این سال‌ها به تنشی کم‌سابقه در مناسبات این کشور با آمریکا و کره جنوبی منجر شده است. آمریکا شرط هرگونه مذاکره با کره شمالی را منوط به آن دانسته که این مذاکرات به خلع سلاح اتمی و توقف برنامه‌ی موشکی میان‌قاره‌ای کره شمالی بیانجامد. کره شمالی این شروط را نپذیرفته و از آمریکا در باره تضمین عدم حمله و قبول موجودیت رژیم کره شمالی ضمانت خواسته است.

بیشتر بخوانید: آمادگی کره شمالی برای گفت‌وگو با مقامات آمریکا

در ماه‌های اخیر ظاهرا هم تحریم‌های گسترده علیه کره شمالی و هم سیاست‌های توام با نرمش رهبری کره جنوبی راه را برای گفت‌وگو میان دو کشور گشوده‌اند. از بیانیه کره جنوبی چنین برمی‌آید که مذاکرات میان دو کشور بدون پیش‌شرط انجام می‌شود و فرجام برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی به نتیجه این مذاکرات مشروط شده است. اخیرا آمریکا نیز برای مذاکرات بدون شرط آمادگی نشان داده است.

آمادگی آمریکا برای مذاکره با کره شمالی بدون پیش‌شرط

آخرین دیدار رهبران دو کره در سال ۲۰۰۷ بوده است. در آن زمان پدر کیم جونگ اون حاکم کره شمالی بود.

اینرا هم بخوانید

چهار ورزشکاری که در دوره‌های قضایی ابراهیم رئیسی اعدام شدند

طی دوران مسئولیت‌های قضایی ابراهیم رئیسی در دهه‌های ۶۰ و ۹۰ شماری از ورزشکاران اعدام …