رئیس‌جمهور یمن: هدف ما مقابله با ایران در یمن است

عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، در واکنش به رویدادهای اخیر در عدن گفت موضع مشترک یمن و عربستان، «مقابله با برنامه ایران و ایادی مختلفش در شمال و جنوب با هدف بی‌ثباتی در یمن و منطقه» است.

منصور هادی این اظهارات را روز یکشنبه ۲۰ مرداد در دیدار با ملک سلمان، پادشاه سعودی، در شهر مکه بیان کرد.‎

همچنین به نوشته وبسایت رسمی رئیس‌جمهوری یمن، پادشاه عربستان نیز در این دیدار ضمن تأکید بر ادامه حمایت ریاض از «حکومت قانونی یمن»، خواستار مقابله با اقدامات تهدیدکننده اتحاد و امنیت این کشور از جمله «اقدامات شورای انتقالی جنوب علیه نهادهای دولتی» شد.‎

ساعاتی پیش از این اظهارات، اعلام شد که نیروهای «شورای انتقالی جنوب» از مواضع خود در عدن عقب‌نشینی کرده‌اند. این اتفاق پس از آن رخ داد که ائتلاف عربی به رهبری عربستان مقرهای این شورا را بمباران کرد.

شورای انتقالی جنوب که از سوی امارات متحده پشتیبانی می‌شود، گروهی جدایی‌طلب و خواستار جدایی جنوب یمن است و پس از چهار روز درگیری که بیش از ۷۰ کشته برجای گذاشت، توانست روز شنبه کاخ ریاست‌جمهوری در شهر عدن را تصرف کند.

پشتیبانی امارات متحده عربی از این شورا در حالی است که ابوظبی خود بخشی از ائتلاف عربی برای مقابله با شورشیان حوثی مورد حمایت ایران است که صنعا، پایتخت یمن، را در کنترل خود دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای انتقالی جنوب بیش از ۹۰ هزار نیرو در جنوب دارد که با حکومت قانونی این کشور ائتلاف کرده‌اند ولی هر از چندگاهی نیز با آن دچار اختلاف شده است.

امارات متحده عربی که اخیرا نیروهای خود را از یمن بیرون کشیده است بیشتر بدنبال تامین منافع خود در جنوب یمن است، تا ادامه جنگی که احتمال پیروزی در آن ضعیف است.

این در حالی است که حکومت عربستان سعودی که از بهار ۲۰۱۵ به پشتیبانی از دولت منصور عبد ربه هادی وارد درگیری‌های یمن شده است، گروه حوثی‌ها را تهدید اصلی علیه امنیت ملی خود می‌داند زیرا این گروه با استفاده از توان موشکی‌اش بارها به خاک این کشور حمله کرده است.

ریاض به تلاش نیروهای شورای انتقالی جنوب در تصرف مراکز دولتی در عدن شدیدا واکنش نشان داده، و در عین حال خواستار برقراری آتش‌بس و خروج نیروهای جدایی‌طلب از این شهر جنوبی شده است.

مقام‌های یمنی گفته‌اند که جنگجویان مورد حمایت امارات خیابان‌های عدن را تخلیه کرده‌اند ولی هنوز برخی مراکز دولتی که طی چند روز گذشته تصرف کرده بودند را در کنترل خود داشته و همچنان در بیرون از کاخ ریاست‌جمهوری مستقر هستند.

بحران جاری پس از آن آغاز شد که نیروهای شورای انتقالی جنوب هفته گذشته در مراسم خاکسپاری یکی از رهبران خود در گورستانی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری شرکت کردند و سپس به این کاخ حمله کردند. هانی بن برک، از رهبران جدایی‌طلب و وزیر سابق کابینه، خواستار ساقط کردن دولت منصور هادی شده است. رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

روایت اژه ای از پرونده فسا سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار چای بش با ۴۵ متهم حکومتی!

داژه ای: در پرونده فسا چای بش عدد بزرگی بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ …