رئیس کمیسیون قضایی مجلس؛ طرح “حجاب و عفاف” برای اجرا توسط دولت ابلاغ شود

روز گذشته موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از تایید لایحه عفاف و حجاب، در شورای نگهبان خبر داده و باید توسط دولت ابلاغ شود.

وی گفت: «لایحه عفاف و حجاب را شورای نگهبان تایید کرده است و باید ابلاغ شود.» این لایحه سال گذشته توسط نمایندگان مجلس یازدهم کلید خورده بود و قرار بود پس از تایید نهایی توسط دولت سیزدهم اجرا شود، اما اکنون مجلس دوازدهم تشکیل شده و دولت چهاردهم نیز در قبال اجرای آن مسئول است.

وی گفت: «لایحه مهم است و همه قوا باید برای اجرای آن همکاری کنند و کسی کارشکنی نکند.» وی همچنین توضیح داد با توجه به اینکه الان افزایش میزان مجازات‌ها در دولت هم تصویب شده، میزان جریمه‌ها خودبه‌خود افزایش پیدا کرده است.

وی یکی از موضوعات مهم حول این لایحه را اطلاع‌رسانی درباره آن دانست و ادامه داد: «همه باید درباره تصویب و اجرایی‌شدن قانون و جرائمی که درباره افراد و خودرو‌ها وجود دارد در جریان باشند.» غضنفرآبادی این مهم را یکی از وظایف جدی صداوسیما دانسته و ضمن تایید اینکه هزینه جرائم افزایش پیدا می‌کند، گفت: «هم صداوسیما و هم بقیه افراد باید در جهت اطلاع‌رسانی این لایحه کمک کنند.»

علی‌رغم نهایی‌شدن این لایحه، همچنان حرف و حدیث‌های زیادی حول آن وجود دارد که اعمال جریمه برای افراد و خودرو‌های شخصی یکی از آنهاست. در طرح اولیه لایحه مقرر شده بود جریمه نقدی به‌صورت مستقیم از حساب افراد برداشت شود، اما با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو شد و حتی مجمع تشخیص هم از آن ایراد گرفت. درنهایت این انتقاد‌ها موجب شد تا برداشت مستقیم از حساب بانکی افراد لغو شده و فرصت یک‌هفته‌ای برای پرداخت به آن‌ها داده شود. علی‌رغم اینکه این لایحه بالاخره پس از رفع اشکال‌ها و رفت و برگشت‌های متعدد، توسط شورای نگهبان تایید شده، اما این مساله وجود دارد که تعامل دولت و مجلس جدید با آن چگونه خواهد بود؟ باید دید پس از کش و قوس‌ها، این دو قوه با همکاری دستگاه قضا چقدر در ابلاغ، اجرا و نظارت بر لایحه مصوب موفق خواهند بود. برگرفته از روزنامه حکومتی فرهیختگان

اینرا هم بخوانید

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی به دست اسرائیل شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن …