رتبه دوم ایران در میان پنج کشور بالاترین تعداد اعدام.251 مورد

عفو بین‌الملل: کاهش جهانی آمار اعدام‌ و رتبه دوم ایران در میان پنج کشور با بالاترین تعداد اعدام

? سازمان عفو بین‌الملل، در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در جهان که امروز منتشر شد، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹، با وجود کاهش اعدام‌ها در سطح جهانی، آمار سالانه‌ی اعدام در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ به بالاترین حد رسیده است. در سال گذشته، ۱۸۴ نفر در عربستان سعودی اعدام شدند؛ این بالاترین رقمی است که عفو بین‌الملل در مورد آمار سالانه‌ی اعدام‌ها در این کشور ثبت کرده است.
? در همین حال، تعداد اعدام‌ها در عراق دو برابر شد و ایران همچنان در صدر کشورهای اجراکننده‌ی اعدام باقی ماند، البته بعد از چین که رقم دقیق اعدام‌شدگان در این کشور از اسرار حکومتی به شمار می‌رود. این کشورها برخلاف روند جهانی کاهش اعدام‌ها حرکت می‌کنند که برای چهارمین سال متوالی ادامه یافته است؛ در حالی که در سال ۲۰۱۸ دست کم ۶۹۰ اعدام اجرا شده بود، در سال ۲۰۱۹ تعداد اعدام‌ها به ۶۵۷ مورد کاهش یافت – این کمترین تعداد اعدام‌ها در ده سال گذشته است.
? کلر آلگار، مدیر ارشد بخش «پژوهش‌ها، امور حقوقی و سیاست‌گذاری» در سازمان عفو بین‌الملل، می‌گوید: «اعدام یک مجازات مشمئزکننده و غیرانسانی است؛ و هیچ سند و مدرک معتبری وجود ندارد که نشان بدهد این مجازات بیش از سایر مجازات به جلوگیری از ارتکاب جرایم کمک می‌کند. اکثریت وسیعی از کشورها به این نکته اذعان دارند و دلگرم‌کننده است که شاهد کاهش اعدام‌ها در سطح جهان هستیم.»
? کلر آلگار در ادامه می‌گوید: «با این حال، تعداد کمی از کشورها، با سرپیچی از روند جهانی کاهش اعدام‌ها، بیش از پیش به اعدام متوسل شده‌اند. استفاده فزاینده عربستان سعودی از مجازات اعدام، از جمله به عنوان سلاحی برای مقابله با مخالفان سیاسی، تحولی نگران‌کننده به شمار می‌رود. افزایش شدید اعدام‌ها در عراق، و تقریباً دو برابر شدن تعداد اعدام‌های سالانه در این کشور، نیز به شدت نگران‌کننده است.»
? در سال ۲۰۱۹، این پنج کشور بیشترین تعداد اعدام‌ها را به اجرا گذاشتند: چین (هزاران نفر)، ایران (دست کم ۲۵۱ نفر)، عربستان سعودی (۱۸۴ نفر)، عراق (دست کم ۱۰۰ نفر) و مصر (دست کم ۳۲ نفر).
? آماری که عفو بین‌الملل ارائه کرده شامل اعدام‌ها در چین نمی‌شود؛ تعداد اعدام‌ها در این کشور، که تصور می‌شود هزاران مورد باشد، همچنان از اطلاعات محرمانه به شمار می‌رود. تعداد دیگری از کشورهایی که به طور گسترده به صدور و اجرای حکم اعدام اقدام می‌کنند، از جمله ایران، کره‌ی شمالی و ویتنام، با محدود کردن دسترسی به اطلاعات، به مخفی‌کاری درباره‌ی ابعاد استفاده از اعدام در این کشورها ادامه داده‌اند.

https://t.me/Amnesty_International/1598

اینرا هم بخوانید

ارتش اسرائیل: بیش از ۱۰۰ هدف در سراسر غزه در روز گذشته مورد حمله قرار گرفتند

ارتش اسرائیل اعلام کرد در طول روز گذشته ۱۳ مه (۲۴ اردیبهشت) بیش از ۱۰۰ هدف …