رزمایش نیروهای ایرانی و عراقی در «نزدیکی مرزهای اقلیم کردستان عراق»

رادیو فردا:یک مقام اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه ۱۰ مهرماه گفته است که نیروهای نظامی ایرانی و عراقی رزمایش نظامی مشترکی در نزدیکی های مرزهای این اقلیم آغاز کرده اند.

در همین زمینه، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران نیز روز دوشنبه گفته است، یگان های زرهی، توپخانه، پیاده و نیز پهپادها و بالگردهای نیروی زمینی سپاه در رزمایشی مشترک که با شرکت یگان‌هایی از ارتش عراق حضور دارند.

این رزمایش یک هفته پس از همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان برگزار می شود.بیش از ۹۲ درصد از شرکت کنندگان به «استقلال» کردستان عراق رای مثبت دادند.

شوان ابوبکر، رییس گمرک کردستان عراق در منطقه مرزی باشماق به خبرگزاری فرانسه گفته است، یگان های ایرانی و عراقی از ساعت ۱۱ بامداد در ۲۵۰ متری مرز رزمایش خود را آغاز کردند. در این رزمایش تانک ها و توپخانه شرکت دارند.

شوان ابوبکر تصریح کرده است که نیروهای عراقی حاضر در این رزمایش لباس سیاه بر تن داشته اند که این لباس می تواند نشانه آن باشد نیروهای عراقی حاضر در این رزمایش جزو واحد ضد تروریسم ارتش عراق هستند.

به گزارش تسنیم، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، از برگزاری رزمایش مشترک با نیروهای عراقی با نام «اقتدار» درشمال غرب ایران و مناطق مرزی استان های کردستان و آذربایجان غربی خبر داده است.

وی در خصوص اهداف این رزمایش گفته است: «استمرار اشراف و تسلط اطلاعاتی بر تحولات مناطق مرزی و پیرامونی از برنامه های عملیاتی پیوسته نیروی زمینی سپاه بوده و تمرین اتصال شبکه اطلاعاتی مردمی و نظامی و امنیتی به یکدیگر در رزمایش ها و از جمله در این رزمایش مشترک مورد نظر قرار دارد.»

در همین زمینه، مسعود جزایری، سخنگوی نیروهای مسلح ایران روز شنبه گفته بود براساس مذاکرات مقام های ارشد نظامی ایران و عراق قرار است رزمایش مشترک نیروهای مسلح ایران و واحدهایی از ارتش عراق در مرز مشترک و در مناطق مرزی قصرشیرین تا مرز پرویزخان، مرز باشماق در مریوان و مرز تمرچین در پیرانشهر، در روزهای آینده برگزار شود.

پیش از این نیز نیروهای عراقی در رزمایش مشترک با نیروهای ترکیه در نزدیکی مرزهای دو کشور شرکت کرده بودند.

دولت مرکزی عراق پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان خواهان لغو نتیجه این همه‌پرسی شده و هشدار داده بود که در صورت رد این خواسته، اقلیم کردستان با تحریم و انزوای روبه‌رو خواهد شد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ضمن اعلام این که واشینگتن نتایج همه پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نمی شناسد، از دولت مرکزی عراق خواست، از تهدید یا حتی اشاره به استفاده احتمالی از زور خودداری کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود: آمریکا از همه طرف ها، از جمله همسایگان عراق می خواهد از دست زدن به اقدامات یکجانبه و استفاده از زور خودداری کنند.

ایران و ترکیه مخالف همه پرسی استقلال کردستان عراق هستند و از موضع دولت مرکزی در بغداد حمایت می کنند.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …