روایت زهرا شفیعی از بازداشت و ضرب و شتم در سالگرد مهسا امینی

نویسنده و کارگردان ‫زهرا شفیعی در یک فایل صوتی از بازداشت خود در روز ۲۵شهریور ۱۴۰۲ در تهران روایت کرد. او از ضرب و شتم‌های “وحشتناک” صدها نفر در یک بازداشتگاه می‌گوید و زنان و مردانی امنیتی که نقاب بر چهره داشتند.

زهرا شفیعی نویسنده و کارگردان زندانی در اوین، اخیرا طی تماسی از داخل زندان روایتی از بازداشت خود را در روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ در تهران داده است.

خانم شفیعی در این فایل صوتی که در شبکه اینستاگرام منتشر شده است، می‌گوید، شاهد گروگان‌گیری و آدم‌ربایی در این روز بوده است.

او حوالی ساعت ۶ بعدازظهر زمانی که از متروی ولی عصر خارج شد، متوجه می‌شود که خیابان به طرز غیرعادی خلوت است. چند فرد مسن به او هشدار داده‌اند که جلوتر نیروهای امنیتی ایستاده و همه را دستگیر می‌کنند. او اما به راه خود ادامه می‌دهد و می‌بیند که گروه بزرگی زنان چادرمشکی در نزدیکی شیرینی‌فروشی فرانسه، در حالی که ماسک مشکی نیز بر صورت زده بودند، جلوی رهگذاران، به ویژه دختران و زنان را می‌گیرند. در کنار آن‌ها مأمورانی در لباس نظامی و نیروهای لباس‌شخصی، بلااستثناء با پیراهن و شلوار مشکی ایستاده بودند و ماسک بر صورت داشتند.

خانم شفیعی می‌افزاید، به هنگام عبور از خیابان یک زن چادرمشکی بدون دلیل به او هجوم می‌آورد و دست او را از پشت می‌پیچاند. در پی اعتراض او به این اقدام خشن و اینکه با چه حکم و اتهامی چنین عملی انجام می‌دهد، زن چادرمشکی شروع به فحاشی‌های رکیک می‌کند. او سپس مورد ضرب‌وشتم‌ شدید به سر و صورت و لگد به کمر از سوی این زنان امنیتی قرار می‌گیرد. سپس مردان لباس‌شخصی خانم شفیعی را با خشونت تمام به یک خودروی ون می‌برند.

در آنجا او می‌بیند که شمار زیادی دختران و پسران جوان کتک‌خورده در این ون نشسته‌اند و اگر پسران به ضرب و شتم دختران اعتراض می‌کردند، آن‌ها نیز کتک می‌خوردند.

یک مقام امنیتی سپس به آن‌ها گفته که قرار است تا ساعت ۸ شب آنها را نگه دارند و بعد آزاد خواهند شد. اما آنها را به خیابان افسریه به محلی در کنار ورزشگاه تختی منتقل می‌کنند و او می‌بیند که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دختر و پسر به این محل منتقل شده‌اند و آنها را به شدت مورد ضرب و شتم و فحاشی‌های رکیک قرار داده‌اند.

بازداشت‌شدگان در این محل تهدید به برخوردهای شدید شده بودند “اگر بخواهند در مورد ضرب و شتم خود به بیرون گزارش دهند”.

زهرا شفیعی می‌گوید در مدت بازداشت خود شاهد بود که بازداشت‌شدگان مورد تست‌های روانشناسی و تحقیرآمیز با سئوالات عجیب قرار گرفته‌اند.

با توجه به مشخص نبودن محل نگهداری و اتهام دقیق او در روزهای اولیه، خانواده ‫زهرا شفیعی‬، گزارش مفقودی او را به دادستانی کل کشور، دادستانی تهران، حوزه ریاست قوه قضائیه، معاونت پیشگیری قوه قضاییه و دادسرای امنیت ارائه دادند.

اتهام‌هایی که به تازگی به صورت کلامی از سوی فرد مسئولی بی‌نام و نشان در دادسرای امنیت به خانواده اعلام شد، عبارت است از “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام”.

او در پانزدهمین روز از بازداشت موقت خود، همچنان اجازه ‫ملاقات‬ و دسترسی به ‫وکیل‬ ندارد.

زهرا شفیعی دهاقانی‬ که نویسنده کتاب “نامه یک زن ایرانی به استیون هاوکینگ” است و به عنوان تصویربردار در پروژه ‫تاریخ شفاهی وکالت‬ در ایران همکاری داشته، مستندساز و فیلم‌سازی مستقل است.

از جمله آثار انیمیشن او می‌توان به “آن روی سکه”، “شاه شن” و “در اسارت یک انگشت” اشاره کرد. او همچنین فیلم‌های کوتاهی ساخته است با عنوان “غیرت، حجاب، ماهواره” و “مستند زندان (سرطان پیشرفته)”.

فیلمنامه بلند “آن روی دیگری” نیز از جمله آثار اوست که در جشنواره اسکریپت تاپالوزا و چند فستیوال معتبر فیلم‌نامه‌نویسی دیگر شرکت کرده است. دویچه وله

اینرا هم بخوانید

بازداشت مریم زلکی معلم بازنشسته و همسر ایشان،احمدنوچیان معلم بازنشسته و محمدزمان کامروا فعال کارگری

🔴#اهواز:مریم زلکی معلم بازنشسته و همسر ایشان #احمدنوچیان معلم بازنشسته و #محمدزمان_کامروا فعال کارگری بازنشسته …