روحانی: آمار کشته‌های آبان ماه در پزشکی قانونی است

ایرنا،آمار کشته شدگان آبان ماه در اختیار پزشکی قانونی است 

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار مجله نیویورکر درباره ابهامات شمار جان‌باختگان حوادث آبان‌ماه، گفت: در این حادثه رسانه های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عددهای عجیب و غریبی اعلام کردند. اول یک عددی را اعلام کردند بعد به آنها چیزی گفته نشد همینطور روزانه عدد را صد نفر صدنفر بالا بردند تا از هزار هم عبور کرد.

این اعداد کاملا نادرست است. از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه مشخص شود آنهایی که از نیروهای خودی و بسیجی و انتظامی یا مردم عادی هستند یا عابری که در حال عبور بوده است که کشته شدند کاملا مشخص شود و آنهایی که به یک مرکز نظامی تهاجم کردند آنها تفکیک شود به مردم اعلام شود.

این که چند نفر کشته شدند آمار آن در اختیار پزشکی قانونی کشور است اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتا در این مدت روشن باشد آنها می‌توانند این مساله را اعلام کنند و مشکلی نیست. ولی آمار واقعی آنچه تاکنون اطلاع داریم و اعلام شده با آماری که در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله  خیلی زیادی دارد.

به نادرست در ماجرای بنزین القای شکاف حاکمیتی کردند

روحانی در خصوص مسائل پیش آمده پس از سقوط هواپیمای اوکراینی هم گفت: باید تلاش کنیم اعتماد را به مردم برگردانیم.در آبان، غروب جمعه علامت غلطی داده شد یعنی صبح جمعه که بنزین با نرخ جدید به مردم اعلام شد و مردم خرید و فروش را انجام می‌دادند تا غروب جمعه مشکلی در کشور نداشتیم. غروب جمعه، حرکت هایی در فضای مجازی شروع شد و علامت آن این بود که در زمینه افزایش قیمت بنزین، توافق همگانی نیست.

موضوع گرانی بنزین را اختلافی اعلام و یک شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند و بعضی از مردم فکر کردند که این موضوع مخالف و موافق دارد و حتی بعضی‌ها گفتند با طرح دو فوریتی، یکشنبه آن را بر می‌گردانیم و این موضوعات، ذهن مردم را مغشوش کرد.

موضوع تغییر قیمت حامل‌های انرژی فقط تصمیم دولت نبود

روحانی با بیان اینکه موضوع تغییر قیمت حامل‌های انرژی فقط تصمیم دولت نبود، گفت: این تصمیم نظام بود و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سه قوه به اتفاق آرا تصویب شده و رهبری آن را تایید کرده بود.

وی با بیان اینکه کل نظام تصمیمی را اتخاذ کرده بودند و گروهی تا صبح یکشنبه، این موضوع را که افزایش قیمت حامل‌های انرژی، موضوعی اختلافی است نشر می‌دادند، تصریح کرد: تا اینکه رهبری در بیانات خود صراحتا شبهه را برطرف کرد و شرایط در غروب همان روز عادی شد.

وی ادامه داد: شب و روز دوشنبه مشکلی در کشور نداشتیم و مشکل ما فقط روز شنبه و یکشنبه و عمدتا روز و شب شنبه و شب یکشنبه بود و روز یکشنبه تقریبا از ظهر به بعد شرایط به سمت آرامش و شب دوشنبه مساله تمام شد.

روحانی با بیان اینکه مشکل از شبهه‌افکنی شروع شد، گفت: این شبهه افکنی‌ها آگاهانه یا ناآگانه انجام شد و البته رسانه‌های خارجی هم در این مورد نقش داشتند.

وی در خصوص مسائل پس از سقوط هواپیمای اوکراینی نیز گفت: یک اشتباه موردی رخ داد و اینقدر این اشتباه عجیب و غریب و غیرقابل باور بود و اگر کسی به من می‌گفت این حادثه اتفاق افتاده باور نمی‌کردم و همین الان هم باور آن برای من سخت است.

وی با اشاره به این موضوع که هفت سال مسئول پدافند هوایی کشور بوده است، تصریح کرد: از اول تاریخ ایران تاکنون چنین حادثه‌ای که هواپیمایی در پایتخت کشور و در کنار فرودگاه بین‌المللی با چنین خطایی ساقط شود رخ نداده بود.

روحانی با بیان اینکه همه متعجب بودند و تا بازرسی کردند و به نتیجه برسند باید یک مقام مسئولی باید به ما اطلاع می داد که این اشتباه رخ داده، افزود: مخصوصا از پنج‌شنبه ما یک تخمین‌هایی در ذهن داشتیم اما در عین حال مقام مسئول باید به ما می‌گفت و یک کمی طول کشید و ممکن بود می‌توانست تسریع شود و به جای صبح شنبه، غروب پنج‌شنبه می‌توانست اعلام شود.

اینرا هم بخوانید

ادعای زندان اصفهان در باره محدودیت تلفنی و ملاقات توماج صالحی

خبرگزاری حکومتی ایرنا با درج اطلاعیه زندان اصفهان مدعی شده که تماس تلفنی و ملاقات …