روزی که قدرت در افغانستان بدست طالبان افتاد

رادیو فرانسه:اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، یکشنبه شب با ارسال یک توئیت اذعان کرد که «طالبان پیروز شدند». او که به نظر می‌رسد تا نیم روز یکشنبه ۱۵ اوت هنوز به ادامۀ قدرت خود در کابل باور داشت یا دل بسته بود، ساعتی بعد کشور را ترک کرد و در آغاز شب با ارسال پیامی اعلام کرد که برای «جلوگیری از کشتار مردم در کابل» کشور را ترک کرده است. طالبان یکشنبه شب در محلات مختلف کابل مستقر شدند و کاخ ریاست جمهوری را نیز اشغال کردند. هر چند در آغاز روز به تشکیل یک «دولت گذار» اشاره شده بود، اینک به نظر می‌رسد که چنین دولتی در هر حال «دولت طالبان» خواهد بود. سقوط کابل به تخلیۀ سفارت خانۀ‌های خارجی و بویژه غربی و کارکنان آنها شتاب بخشید. مردم در کابل در حیرت، سرگردانی و وحشت بسر می‌برند. بازگشت به رویدادهای یک روز سرنوشت ساز در افغانستان …تبلیغ بازرگانی

* نخستین بیانیه محمداشرف غنی، ساعاتی پس از انتشار گزارش‌های خروج وی از افغانستان، منتشر شد. آقای غنی در این بیانیه مدعی شد که به منظور «جلوگیری از کشتار مردم در کابل به دست طالبان»، کشور را ترک کرده است. 

محمد اشرف غنی با بیان اینکه امروز برای خروج از کشور با انتخابی دشوار برای «ایستادن مقابل طالبان مسلح» یا «ترک کشور عزیز» مواجه بوده است، خطاب به مردم افغانستان گفت: از حالا به بعد، طالبان مسئول «عزت و مال و صیانت» از مردم افغانستان است.

* نهاد خیریه امرجنسی (Emergency) که از سال ۱۹۹۹ در افغانستان در حال فعالیت است، از ورود بیش از ۸۰ مجروح به بیمارستان این نهاد در «کابل» گزارش داده است. این نهاد با بیان اینکه ظرفیت بیمارستان آنها تکمیل شده است، می‌افزاید: برای پذیرش زخمی‌ها ۱۳ تخت دیگر به ظرفیت بیمارستان اضافه شده است. این نهاد خیریه به درستی مشخص نکرده است این افراد در چه زمان و چه مکانی زخمی شدند. همین منبع در نخستین ساعات صبح یک‌شنبه از پذیرش تعدادی زخمی از «لشکرگاه» خبر داده بود.

* شبکه تلویزیونی الجزیره نخستین تصاویر از حضور شماری از اعضا گروه طالبان در ارگ ریاست‌جمهوری را منتشر کرد.PUBLICITÉ

* یک فرماندۀ گروه طالبان یکشنبه شب اعلام کرد که نفرات این گروه کاخ ریاست جمهوری را به اشغال خود در آورده و در آن جلسه‌ای به منظور بررسی امنیت پایتخت تشکیل داده‌اند.

* بورس جانسون در تازه‌ترین واکنش به پیشروی نیروهای شبه‌نظامی طالبان و ورود این نیروها به کابل، خطاب به جامعه جهانی نسبت به شناسایی زودهنگام طالبان بعنوان حکومت افغانستان تاکید کرد و جامعه جهانی را از هرگونه شناسایی زودهنگام برحذر داشت. 

نخست‌وزیر بریتانیا، با بیان اینکه به زودی در افغانستان حکومت تازه‌ای قدرت را در دست خواهد گرفت، تصریح کرد: این امری مهم است که کشورهای غربی برای تاکید به حکومت جدید افغانستان مبنی بر اینکه نباید از خاک این کشور برای اقدامات تروریستی استفاده شود، تلاش کنند. 

به گفته بوریس جانسون، در افغانستان با شرایط دشواری روبرو هستیم و شرایط دشوارتر هم خواهد شد.

* طالبان اعلام کرد که نفرات این گروه وارد محلات گوناگون کابل شده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه در توئیتی نوشت «قطعات نظامی امارت اسلامی جهت تامین امینت داخل شهر کابل شدند. فرقۀ  پلچرخی فتح گردید و پیشروی به شکب نرمال ادامه دارد». به نوشتۀ او «مراکز ۱۱ ولسوالی کابل (استالف، سروبي، ده سبز، قره باغ خاکجبار، پغمان، بگرامي، موسهي، چهاراسیاب، گلدره و شکردره) نیز باتمام ملحقات خود فتح شدند».

طالبان اعلام کرد که نفرات این گروه وارد محلات گوناگون کابل شده است.

طالبان اعلام کرد که نفرات این گروه وارد محلات گوناگون کابل شده است.

* در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شماری از شهروندان افغانستان که قصد خروج از کشور را دارند برای سوار شدن به یک هواپیما هجوم می‌برند.

* هجوم مردم و بویژه کسانی که قصد ترک افغانستان را دارند به بانک‌ها برای برداشت پول خود، از ظهر یکشنبه در برابر اغلب شعبه‌ها به ایجاد صف‌های طولانی و تجمعات بزرگ منجر گردید، همانند تصویری که امروز در برابر «بانک کابل» در پایتخت برداشته شده است.

* سفارت ایالات متحد آمریکا در کابل اعلام کرد که فرودگاه این شهر هدف تیراندازی قرار گرفته است. سفارت نسبت به وخامت اوضاع ابراز نگرانی کرد و از شهروندان این کشور خواست که از پناهگاه‌های خود خارج نشوند.

* کشورهای آلمان، آمریکا و فرانسه سفارتخانه‌های خود در کابل را به فرودگاه این شهر که در کنترل نیروهای ایالات متحد آمریکا قرار دارد، انتقال دادند. وزارت امور خارجۀ فرانسه اعلام کرد که این کشور با اعزام نیرو و هواپیماهای حمل ونقل به امارات متحد عربی، شهروندان فرانسوی و همکاران افغان نهادهای فرانسوی را تخلیه می کند.

سفارت آلمان در کابل نیز یکشنبه بسته شد و کارکنان آن به فرودگاه بین‌المللی پایتخت منتقل شدند. وزیر امور خارجۀ آلمان، هایکو ماس، اعلام کرد که این کشور هم اکنون در تلاش خارج ساختن «کارکنان آلمانی و دیگر افرادی است که در خطر قرار دارند».

وزارت دفاع ایتالیا نیز اعلام کرد که این کشور کلیۀ دیپلمات‌ها و کارکنان ایتالیائی در افغانستان را تخلیه می‌کند و همزمان روند انتقال همکاران محلی ارتش این کشور در افغانستان را نیز شتاب می‌بخشد. بگزارش وزارت دفاع هم امروز یک فروند هواپیمای حمل و نقل به کابل فرستاده شد.

کلیۀ کارکنان سفارت آمریکا در کابل نیز به فرودگاه این شهر انتقال یافتند. واشینگتن با این حال قصد دارد سفارت خود را در این کشور گشوده نگاه دارد.

اتحادیۀ اروپا نیز اعلام کرد که در برابر وضعیت نگران کنندۀ افغانستان کوشش می کند کارکنان خود را به «مکان امنی» انتقال دهد.

* داوید مارتینون، سفیر فرانسه در کابل، با انتشار ویدیویی در توییتر، لحظه خروج خود و همراهانش از منطقه سبز کابل را به اشتراک گذارد. منطقه سبز کابل، محل استقرار ادارات دولتی و سفارتخانه‌های خارجی است.

* محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به پیام حامد کرزی، در توییتی نوشت: «ابتکار برادران در شورای هماهنگی و دیگر رهبران افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار باشد».

محمد جواد ظریف، ضمن اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از مصالحه در افغانستان، تاکید کرد: «خشونت و جنگ، همانند اشغال، هیچگاه راه فیصله مشکلات افغانستان نبوده و نخواهد بود». ساعتی پیش حامد کرزی، از تشکیل شورای هماهنگی با همکاری عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار خبر داد.

* در پی اعلام خروج محمد اشرف غنی از افغانستان، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، از تشکیل یک شورای هماهنگی با همکاری عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار، به منظور «جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم جهت اداره هر چه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت‌آمیز» خبر داد.

حامد کرزی افزوده است: «این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان میخواهد با حفظ خویشتنداری از درگیری‌ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیر مسئول و غیر مرتبط را قاطعانه جلوگیری کنند».

* شورای دفاع و امنیت ملی فرانسه، روز دوشنبه ۱۶ اوت، به منظور بررسی وضعیت افغانستان تشکیل جلسه خواهد داد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ریاست این جلسه را برعهده خواهد داشت.

بنا بر اعلام کاخ الیزه، فرانسه تمامی تدابیر لازم را به منظور تامین امنیت شهروندان فرانسوی در خاک افغانستان به کار می‌گیرد. بر اساس این گزارش، امانوئل مکرون، از نزدیک شرایط نگران‌کننده در افغانستان را پیگیری می‌کند.

* آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در واکنش به پیشروی طالبان، از سیاست‌های کشورش در قبال افغانستان دفاع کرده و گفته است آمریکا به اهداف خود در جنگ با افغانستان دست یافته است.

این مقام ارشد دولت آمریکا افزود: کارکنان سفارت این کشوردر کابل، برای خروج اضطراری به فرودگاه کابل منتقل شدند. از صبح امروز تصاویر هلیکوپترهایی بر فراز سفارتخانه آمریکا در کابل منتشر شده بود که نشان می‌داد کارکنان سفارتخانه در حال تخلیه این محل هستند.

آنتونی بلینکن تاکید کرد: شرایط فعلی در افغانستان مشابه زمان سقوط سایگون در ویتنام در سال ۱۹۷۵ نیست.

* خبرگزاری رویترز، در گزارشی اعلام کرد یک هواپیمای متعلق به شرکت هوایی امارات که به مقصد کابل در حرکت بود به دلیل بسته بودن موقت باند فرودگاه تغییر مسیر داده است. پایگاه ردیابی هواپیماها گزارش داده است که پرواز بوئینگ هواپیمایی امارات پیش از بازگست به دبی بر فراز پایتخت افغانستان در پرواز بوده است. 

* شهروندان افغان روز یکشنبه ۱۵ اوت برای کسب ویزا در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل صف کشیده‌اند. با بسته شدن اغلب سفارت خانه‌ها، هجوم به نمایندگی‌های دیپلماتیک که فعالیت خود را در پایتخت افغانستان ادامه میدهند بیش از گذشته شده است.

شهروندان افغان روز یکشنبه ۱۵ اوت برای کسب ویزا در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل صف کشیده‌اند ـ ۱۵ اوت ۲۰۲۱/۲۴ اسد ـ مرداد
شهروندان افغان روز یکشنبه ۱۵ اوت برای کسب ویزا در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل صف کشیده‌اند ـ ۱۵ اوت ۲۰۲۱/۲۴ اسد ـ مرداد AP – Rahmat Gul

* یک سخنگوی طالبان می‌گوید سیاست شبه‌نظامیان این گروه احترام به حقوق زنان و مطبوعات است. این اظهارات همزمان با آمادگی انتقال قدرت در افغانستان عنوان می‌شود. اما زنان و روزنامه‌نگاران در افغانستان از آینده خود ابراز نگرانی می‌کنند. 

به گفته‌ی سخنگوی گروه طالبان، زنان اجازه خواهند داشت از خانه‌های خود به تنهایی خارج شوند و سیاست این گروه بر این است که زنان به آموزش و اشتغال دسترسی خواهند داشت.

این سخنگوی طالبان خطاب به رسانه‌ها تاکید کرد که اجازه انتقاد آزادانه به آنها داده می‌شود اما نباید ترور شخصیت نمایند. 

همین مقام طالبان گفته است: خارجی‌های مقیم کابل یا باید شهر را ترک کنند یا در غیر این صورت طی روز‌های آینده باید حضور خود را به مقامات طالبان اعلام کنند.

* عبدالله عبدالله، رئیس شورای ملی مصالحۀ افغانستان، اعلام کرد که محمد اشرف غنی کشور را ترک کرد. او که در این سال‌ها رقیب انتخاباتی و سیاسی اشرف غنی بود، از وی با عنوان «رئیس جمهوری پیشین افغانستان» یاد کرد و گفت «خداوند به حساب او خواهد رسید و مردم افغانستان نیز [در بارۀ او] قضاوت خواهد کرد». بگزارش یک روزنامۀ تاجیک او نخست به تاجیکستان رفته تا از آنجا به کشور ثالثی سفر کند.

* سفارت پاکستان در کابل با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از ورود هیاتی از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی افغانستان به اسلام‌آباد گزارش داد. 

بر اساس اعلام سفارت پاکستان در کابل، این هیات برای دیدار سه روزه به منظور مشورت در راستای دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان به اسلام‌آباد سفر کردند. 

در تصاویر منتشر شده از سوی سفارت پاکستان در کابل، مقام‌ها و شخصیت‌هایی همچون احمدضیا مسعود، معاون پیشین رئیس‌جمهوری، محمد یونس قانونی، معاون پیشین‌ رئیس‌جمهوری، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و شماری دیگر حضور دارند. 

سفارت پاکستان در کابل با انتشار تصاویری از ورود یک هیات از افغانستان به اسلام‌آباد خبر داد.
سفارت پاکستان در کابل با انتشار تصاویری از ورود یک هیات از افغانستان به اسلام‌آباد خبر داد. © .

* حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران، روز یک‌شنبه ۲۴ مرداد، اعلام کرد: در سه استان هم مرز با افغانستان، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، طرح اسکان موقت اتباع افغانستانی به اجرا گذاشته شده است. به گفته این منبع، به دلیل شرایط بحرانی افغانستان و احتمال ورود اتباع افغانستانی به ایران، از دو ماه قبل طرح اسکان موقت این اتباع در این مناطق تهیه و اجرا شده است.

* منابع دیپلماتیک به برخی رسانه‌ها گفته‌اند که نام علی احمد جلالی، سرهنگ سابق ارتش افغانستان، سفیر پیشین در آلمان و نیز وزیر کشور از ژانویۀ ۲۰۰۳ تا سپتامبر ۲۰۰۵ به عنوان رئیس دولت گذار بر سر زبان‌هاست. او که اینک ۸۱ ساله است و ملیت آمریکائی نیز دارد، استاد دانشگاه دفاع ملی در واشینگتن است.

* یک منبع آگاه در کاخ ریاست جمهوری فاش ساخت که اشرف غنی در بارۀ تحول اوضاع در افغانستان با زلمای خلیلزاد، دیپلمات آمریکائی که توافق واشینگتن با طالبان زیر نظر او صورت گرفت، و نیز با مقامات عالیرتبۀ ناتو گفتگو کرده است.

* یک مسئول پروه طالبان اعلام کرد که خارجیان مقیم افغانستان باید یا خاک این کشور را ترک کنند و یا حضور خود را نزد مسئولان اداری طالبان به ثبت برسانند

* سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که پیش از این اعلام کرده بود «در حد امکان از دولت افغانستان حمایت خواهد کرد»، در پی رسیدن طالبان به کابل یافتن یک «راه حل مسالمت آمیز» در این کشور را «بیش از پیش فوری و ضروری» دانست. یک مسئول ناتو گفت «ما از تلاش‌های افغان‌ها برای یافتن یک راه سیاسی حمایت می‌کنیم»!

* آلمان اعلام کرد که شماری هواپیمای حمل و نقل و سی چترباز ارتش را برای تخلیۀ کارکنان سفارت این کشور در کابل و همکاران افغان آنها به پایتخت افغانستان گسیل می‌دارد. بر اساس اطلاعات رسانه‌ها هواپیماها در مرحلۀ اول سرنشینان خود را به تاشکند، پایتخت ازبکستان منتقل خواهند کرد و سپس ترتیب انتقال آنان به آلمان داده خواهد شد.

* سهیل شاهین، عضو هیئت مذاکره کنندۀ طالبان در دوحه، اعلام کرد که این گروه خواستار «انتقال مسالمت آمیز قدرت در روزهای آینده» است.

* روسیه اعلام کرد که در پی کسب اطمینان از طالبان برای تامین امنیت سفارت این کشور، «تخلیه نمایندگی دیپلماتیک مسکو در پایتخت افغانستان» در دستور کار قرار ندارد. 

* روسیه، عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که این کشور در تلاش برگزاری یک نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد است. ضمیر کابلوف، دیپلمات روسی مسئول افغانستان در وزارت امور خارجۀ افغانستان، ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند به سرعت برگزار گردد.

* محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در پیامی از نیروهای امنیتی افغانستان خواست «نظم و اجرای قانون» را در کابل تامین کنند. او در یک پیام ویدیوئی گفت «من به نیروهای امنیتی دستور دادم امنیت کلیۀ شهروندان را تامین کنند. این مسئولیت ماست و این مسئولیت را به بهترین وجه به انجام خواهیم رساند. با هر کس قصد ایجاد آشوب داشته باشد و یا دست به تاراج بزند برخورد خواهد شد».

* پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان،  امروز «نگرانی» خود را در بارۀ وضعیت افغانستان اعلام داشت و خواستار گفتگو برای یافتن یک راه حل مسالمت آمیز شد. او تاکید کرد که تنها از چنین طریقی است که مردم افغانستان می‌توانند در صلح و امنیت بسر برند.

* تصویری که یک روزنامه‌نگار افغانستانی در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرده است، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوان داشت. در این تصویر،  طالبان، پس از ورود به کابل، در حال رنگ پاشیدن بر روی تصاویر زنان در خیابان‌ها است.

* نه سال پس از حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی در لیبی، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد تمامی تدابیر لازم را برای حمایت از جان دیپلمات‌های خود در افغانستان به کار می‌گیرد. در جریان حمله به کنسولگری امریکا در شهر بنغازی، در سپتامبر ۲۰۱۲، ۴ دیپلمات آمریکایی از جمله سفیر آمریکا در لیبی کشته شدند. 

* در پی پیشروی شبه‌نظامیان طالبان و ورود این نیروها به شهر کابل، علاوه بر ایالات متحده آمریکا، کشورهای بریتانیا، آلمان، دانمارک، نروژ و اسپانیا، کارکنان سفارتخانه‌ها و شهروندان خود را از افغانستان خارج می‌کنند.* صحرا کریمی، فیلمساز و رییس افغان فیلم، با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی اینستاگرام خود می‌گوید که طالبان به شهر کابل وارد شدند و شهروندان این شهر در حال فرار هستند. 

* همزمان با پیشروی شبه‌نظامیان طالبان به سوی کابل، این گروه کنترل زندان پل‌چرخی، بزرگترین زندان افغانستان در کابل را به دست گرفته و هزاران زندانی آزاد شدند.

 * نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، در پی رویدادهای پُرشتاب افغانستان، پارلمان این کشور را که در تعطیلات تابستانی بسر می‌برد به یک نشست اضطراری در روزهای آینده فراخواند.

  * گروه طالبان، روز یک‌شنبه ۲۴ مرداد، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شد تا شهر کابل بدون درگیری تسلیم شود تا شبه‌نظامیان این گروه بدون درگیری و بطور «مسالمت‌آمیز» وارد پایتخت شوند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنیدآبونه شوید

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان، در پیامی که در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد، ضمن تایید نزدیک شدن شبه‌نظامیان طالبان به کابل، نوشت: در چند نقطه دوردست شهر کابل صدای تیراندازی شنیده شده است و نیروهای امنیتی و دفاعی با هماهنگی همکاران بین‌المللی کنترل شهر کابل را دست دارند.

شماری از گزارش‌های منابع بین‌المللی از آغاز حملات شبه‌نظامیان طالبان به کابل خبر می‌دهند. خبرگزاری رویترز، به نقل از وزارت داخله در افغانستان و با انتشار تصاویری، ورود شبه‌نظامیان طالبان به شهر کابل را تایید کرد. همزمان، در گزارش رویترز آمده است: هلیکوپتری برای خارج ساختن شهروندان آمریکایی بر روی ساختمان سفارتخانه این کشور در کابل فرود آمده است.

در ادامه پیش‌روی‌های نیروهای طالبان، طی روزهای اخیر، شبه‌نظامیان نیمی از مراکز ولایات را به کنترل خود درآورده‌اند. شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان، پنجمین شهر بزرگ افغانستان، صبح یک‌شنبه ۲۴ مرداد، به تصرف طالبان درآمد. 

گروه طالبان بعدازظهر شنبه شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان را به تسلط خود درآورد. اندکی پیش از آن ولایت کُنر در شرق کشور در کنترل آنان قرار گرفت. 

این خبر تکمیل می‌شود

اینرا هم بخوانید

اعتراض کارگران رسمیِ نفت فلات قاره

کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. خبرگزاری حکومتی ایلنا …