روسیه: غیراتمی کردن کره شمالی نباید پوششی برای تغییر رژیم باشد

وسیه با توسل به زور برای حل بحران کنونی در شبه جزیره کره مخالفت کرده و در مورد اقدام برای تغییر رژیم در آن کشور هشدار داده است.

روز چهارشنبه، ١٤ تیر (٥ ژوئیه)، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در یک نشست خبری شرکت داشت گفت که “برای روسیه و چین کاملا آشکار است که هر گونه تلاشی برای توجیه توسل به زور با استناد به مصوبات شورای امنیت [در مورد کره شمالی] غیرقابل قبول است و می‌تواند به عواقب پیش‌بینی نشده در منطقه‌ واقع در مرزهای روسیه و چین منجر گردد.”

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌هایی علیه ادامه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، این کشور را هدف تحریم‌های اقتصادی قرار داده است. بدون موافقت روسیه و چین به عنوان اعضای دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت، این قطعنامه‌ها امکان تصویب نمی‌داشت.

 

آقای لاوروف همچنین با تشدید فشار اقتصادی بر کره شمالی مخالفت کرده و گفته است که “اقدام برای خفه کردن اقتصاد جمهوری دموکراتیک خلق کره نیز قابل قبول نیست.”

وزیر خارجه روسیه نگرانی خود را از امکان تلاش ایالات متحده و متحدان آن برای سرنگونی رهبر کره شمالی یا تغییر رژیم در آن کشور نیز ابراز داشته و گفته است: “ما معتقدیم که هدف تعیین شده توسط شورای امنیت که مورد تایید تمامی شرکت‌کنندگان در مذاکرات شش جانبه برای حل بحران هسته‌ای کره، یعنی هر دو کره و همسایگان آنها هم قرار دارد، غیراتمی کردن تمامی شبه جزیره کره است اما این هدف نمی‌تواند و نباید به عنوان پوششی برای تغییر رژیم در کره شمالی مورد استفاده قرار گیرد.” وی افزوده است: “این موضع مشترک ما و چین است.”

اشاره آقای لاوروف به مذاکراتی است که با شرکت کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا، ژاپن، چین و روسیه با هدف یافتن راه حلی برای بحران هسته‌ای کره شمالی برگزار می‌شد اما به نتیجه نرسید.

اظهارات وزیر خارجه روسیه در حالی منتشر می‌شود که اقدام اخیر کره شمالی در آزمایش یک موشک بالستیک، بحران موجود در شبه جزیره کره را شدت بخشیده است. دستگاه تبلیغات دولتی کره شمالی تاکید داشته‌ که این موشک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای برای هدف قرار دادن نقاطی در خاک ایالات متحده است و منابع نظامی ایالات متحده تایید کرده‌اند که موشک آزمایش شده توسط کره شمالی یک موشک قاره پیماست و بخشی از خاک ایالات متحده در برد آن قرار دارد.

در پی اقدام کره شمالی به آزمایش موشکی در روز سه‌شنبه، آمریکا و کره جنوبی به اجرای تمرین‌های مشترک نظامی شامل آزمایش آمادگی موشکی کره جنوبی مبادرت کردند. کره شمالی تمرین‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی را به منزله آمادگی برای حمله و اشغال خاک خود تلقی می‌کند و در گذشته، گاه در واکنش به آن به انجام آزمایش‌های موشکی یا هسته‌ای روی آورده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، آزمایش موشکی کره شمالی را که در تعارض با قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت صورت گرفته محکوم کرده و خواستار “واکنش مشترک جهانی” نسبت به آن شده است. آمریکا حتی پیش از این آزمایش نیز از تشدید تحریم اقتصادی کره شمالی حمایت کرده بود.

آزمایش موشکی کره شمالی تنها چند روز پس از هشدار دونالد ترامپ در مورد ادامه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن کشور انجام شده است. آقای ترامپ در ملاقات با رئیس جمهوری کره جنوبی گفته بود که روش کنونی کره شمالی را تحمل نخواهد کرد. وی چند ماه پیش هم تاکید کرده بود که حکومت کره شمالی در صدد است به یک قدرت اتمی تبدیل شود و هشدار داده بود: “اما این هدف عملی نخواهد شد.” به نظر می‌رسد که روسیه نگران آن است که رئیس جمهوری آمریکا در اجرای وعده خود برای جلوگیری از پیشرفت تسلیحاتی کره شمالی، به اقدامات پیش‌بینی نشده دست بزند.

هدف اعلام شده کره شمالی در ادامه برنامه اتمی و موشکی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت وادار کردن آمریکا به “کنار گذاشتن خصومت” علیه آن کشور است. در همانحال، نظام حکومتی کره شمالی، که یکی از بسته‌ترین نظام‌های سیاسی جهانی محسوب می‌شود، بر اساس اولویت سیاسی و اقتصادی برای نیروهای مسلح شکل گرفته است. به همین دلیل نیز برخی ناظران معتقدند که خصومت علیه آمریکا برای ادامه سیاست کنونی کره شمالی و حفظ موقعیت برتر نظامیان ضرورت دارد.

در جریان جنگ کره (ژوئن ١٩٥٠ تا ژوئیه ١٩٥٣) ایالات متحده در راس یک ائتلاف بین‌المللی در حمایت از کره جنوبی وارد جنگ با کره شمالی شد در حالیکه کره شمالی از حمایت و کمک نظامی روسیه و چین برخوردار بود. درگیری نظامی در این جنگ با امضای توافقنامه “ترک مخاصمه” پایان یافت اما هنوز آمریکا و کره جنوبی معاهده صلح با کره شمالی امضا نکرده‌اند و بین دو طرف رسما وضعیت جنگ برجاست. ایالات متحده به منظور دفاع از کره جنوبی در برابر حمله احتمالی کره شمالی، حضور گسترده نظامی خود در آن کشور را حفظ کرده است.

کره شمالی این وضعیت را برای خود خطرناک دانسته و خواستار امضای معاهده صلح، شناسایی کامل این کشور از سوی آمریکا و تعهد ایالات متحده و کره جنوبی به خودداری از اقدام نظامی علیه آن کشور شده است. کره شمالی همچنین انتظار دارد از کمک‌های بشردوستانه کره جنوبی و آمریکا به خصوص در زمینه مواد غذایی و سوخت برخوردار شود. در سال‌های اخیر، آمریکا کمک‌های خود به کره را به دلیل ادامه برنامه های هسته ای و موشکی کمابیش قطع کرده و در توجیه تصمیم گفته‌ است که این احتمال وجود دارد که کمک خارجی از جمله کمک‌های بشردوستانه به جای مردم کره شمالی، در اختیار نظامیان قرار گیرد.

پیشتر روسیه و چین پیشنهاد کرده بودند که به منظور کاهش از بحران کنونی، کره شمالی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد و آمریکا و کره جنوبی نیز از دست زدن به تمرین‌های نظامی خودداری ورزند.

مقامات دولتی روسیه بارها از سرنگونی رژیم‌های نزدیک به خود در نتیجه اقدامات نظامی کشورهای غربی ابراز نارضایتی کرده و به خصوص این کشورهای را متهم کرده‌اند که در جریان اعتراضات مردم لیبی علیه حکومت معمر قذافی، از مصوبه شورای امنیت در مورد حمایت از مردم لیبی در برابر تهاجم نیروهای دولتی برای سرنگونی حکومت قذافی بهره‌برداری کردند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …