روسیه و سوریه هشدار آمریکا درباره حمله شیمیایی را مردود دانستند

سوریه و روسیه هشدار کاخ سفید نسبت به آمادگی دمشق برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی را مردود دانستند.

علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه، روز سه‌شنبه ششم تیر با رد اتهام کاخ سفید درمورد احتمال استفاده این کشور از سلاح‌‌های شیمیایی گفت این اقدام مقدمه‌ای از «جنگ دیپلماتیک» آمریکاست که در سازمان ملل علیه دمشق ترتیب می‌دهد.

کاخ سفید دوشنبه شب به بشار اسد رئیس جمهور سوریه هشدار داد که آمریکا قرائنی دارد که نشان می‌دهد سوریه در حال تدارک استفاده از سلاح شیمیایی است.

ایالات متحده هشدار داده در صورت انجام چنین حمله‌ای، اسد «بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»

با این حال شماری از مقام‌های‌ وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند از این هشدار متعجب شده‌اند چراکه به گفته آنها معمولا چنین بیانیه‌هایی با هماهنگی منتشر می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس یک منبع غیردولتی که ارتباط نزدیکی با کاخ سفید دارد، گفته است کاخ سفید اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد دولت سوریه در حال آماده‌سازی ترکیبات شیمیایی برای استفاده احتمالی از گاز سارین در جبهه‌های شرق یا جنوب است.

در واکنش به این هشدار آمریکا، دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت: «چنین تهدیدهایی علیه رهبران مشروع سوریه غیرقابل قبول است.»

برپایه گزارش‌های منتشر شده، در جنگ داخلی سوریه از سلاح‌های شیمیایی بارها استفاده شده است. با این حال دولت و مخالفان مسلح هریک دیگری را به استفاده از این سلاح‌ها متهم می‌کنند.

سوریه از جمله حمله شیمیایی چهارم آوریل را که برپایه گزارش‌ها ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت رد کرده و آن را به انفجار مخازن گازهای شیمیایی شورشیان در جریان بمباران هوایی در ادلب نسبت داده است.

پس از ادلب بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، فرمان حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه را صادر کرد.

آمریکا روز ۲۸ خرداد امسال هم یک فروند جنگنده دولت سوریه را سرنگون کرد.

آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی دولت بشار اسد را متهم می‌کنند که در جنگ داخلی این کشور از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند.

سخنگوی کاخ کرملین در ادامه با انتقاد از واشینگتن گفت علی‌رغم درخواست مسکو هنوز تحقیق مستقلی از وقایع روز چهارم آوریل در ادلب صورت نگرفته است.

سازمان ملل تخمین می‌زند از آغاز ناآرامی‌های سوریه، نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

بنا بر اعلام سازمان ملل شمار پناهجویان سوری که از کشور خارج شده‌اند از مرز ۵ میلیون نفر فراتر رفته و میلیون‌ها نفر هم در اخل این کشور آواره شده‌اند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد اعتصاب شده اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:بیش از شش هزار همکار پیمانی پروژه ای نفت وارد …