رویترز: حماس در اساسنامه جدید از خواست نابودی اسرائیل صرف نظر کرده است

حماس در اساسنامه بازنگری شده خود خواسته دیرینه‌اش برای نابودی اسرائیل را حذف کرده، اما دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در نخستین واکنش این اقدام را فریبکارانه توصیف کرده است.

رویترز با انتشار گزارش در این باره، در عین حال با استناد به «منابعی در امیرنشین‌های خلیج فارس» یادآور شده که حماس در اساسنامه تازه خود همچنان بر مخالفت با موجودیت اسرائیل تأکید می‌کند و حق «نبرد مسلحانه» علیه اسرائیل را محفوظ می‌داند.

بر اساس این گزارش، این احتمال مطرح است که اساسنامه تغییر یافته حماس شامگاه دوشنبه یازدهم اردیبهشت از سوی خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام می‌شود.

حماس امیدوار است با بازنگری در اساسنامه‌اش که ظاهراً دو سال بر روی آن کار شده، دیگر از سوی کشورهای جهان به عنوان یک تشکل تروریستی شناخته نشود.

از سوی دیگر، اسرائیل پیشاپیش، اعلام سیاست‌های تازه حماس را تلاشی برای «گمراه کردن جهان» نامیده است.

دیوید کیس سخنگوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه یازدهم اردیبهشت گفت که «حماس که یک موجودیت تروریستی برای خشونت علیه کشور یهودی است، می‌خواهد زبان نرم‌تری نشان دهد اما موفق نخواهد شد».

دیوید کیس افزود، «حماسِ واقعی، سازمانی است که تونل‌های تروریستی حفر می‌کند و هزاران راکت را به سوی مردم اسرائیل شلیک کرده است».

اسرائیل تاکنون با استناد به اساسنامه اولیه حماس، دیدگاه‌های این جنبش را ضد اسرائیلی و ضد یهودی توصیف کرده است.

به گزارش رویترز، حماس در اساسنامه تازه، مناسبات با اخوان المسلمین را نیز مورد بازنگری قرار داده تا زمینه بهبود مناسبات با مصر را فراهم کند.

آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی حماس را تروریستی می‌دانند و کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات متحده عربی و مصر نیز اخوان المسلمین را در شمار گروه‌های تروریستی فهرست کرده‌اند.

حماس که دیدگاه‌هایش برخاسته از اخوان المسلمین در مصر بود، در سال ۱۹۸۸ در سرزمین‌های فلسطینی به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین پایه‌گذاری شد.

این جنبش فلسطینی، برنده انتخابات فلسطینی‌ها در سال ۲۰۰۶ بود اما در نتیجه اختلافات داخلی، از تابستان ۲۰۰۷ جنبش فتح و تشکیلات خودگردان را از حکومت در غزه بیرون راند و دولت جداگانه خود را در باریکه غزه تشکیل داد.

اسرائیل از تابستان ۲۰۰۵ نوار غزه را ترک کرد اما از آن زمان، چند جنگ پرتلفات میان حماس و ارتش اسرائیل رخ داده که هزاران کشته و ویرانی‌های زیادی بر جای گذاشته است.

در دو دهه گذشته، خالد مشعل که اسرائیل در دهه نود میلادی در صدد ترور او در اردن برآمد، ریاست دفتر سیاسی حماس را بر عهده داشته است.

این ارزیابی مطرح است که خالد مشعل ۶۰ ساله بزودی با این مقام وداع کند تا اسماعیل هنیه به جای او برگزیده شود.

یحیی سنوار یک زندانی امنیتی پیشین فلسطینی، دو ماه پیش به جای اسماعیل هنیه به رهبری حماس در غزه انتخاب شد.

حماس در طول اکثر سال‌های موجودیت خود با جمهوری اسلامی ایران مناسبات نزدیکی داشت و آیت‌الله علی خامنه‌ای بارها رهبران حماس را به حضور پذیرفته است.

اما از اندکی بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه، حماس که از دخالت به سود حکومت بشار اسد خودداری کرده، مناسبات سردی با ایران داشته است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اقتصاددان حکومتی:١٠٠٠هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه ١٤٠٣

روزنامه هم میهن:فرشاد مومنی :1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه مومنی تاکید می‌کند: …