رژیم اسد در پنج سال گذشته ۱۳ هزار نفر را اعدام کرده است

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای از وضعیت سوریه، می‌گوید حکومت بشار اسد، از زمان آغاز جنگ داخلی طی پنج سال گذشته، حدود ۱۳ هزار نفر «عمدتا غیرنظامی» را اعدام کرده و جسد آن‌ها را به گورهای دست‌جمعی سپرده‌است.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل دولت سوریه از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ به‌طور متوسط هفته‌ای ۲۰ تا ۵۰ نفر را در زندان «صیدنایا» در شمال دمشق، اعدام کرده‌است. بین ۵ هزار تا ۱۳ هزار نفر در این زمان، مخفیانه اعدام شده‌اند که از منظر این سازمان فرادولتی، می‌تواند «جنایت جنگی» قلمداد شده و لازم است سازمان ملل در مورد آن تحقیقات کاملی انجام دهد.

به گفته این گروه ناظر بر حقوق بشر عمده قربانیان را افراد غیرنظامیِ مخالف دولت بشار اسد تشکیل می‌دهند: «بسیاری از کشته‌شدگان، در پی شکنجه‌های بی‌وقفه و قطع هدفمند آب، غذا، دارو و درمان، جان خود را از دست داده‌اند».

در میان اعدام‌شدگان و زندانیان، شماری از پرسنل نظامی دولت مرکزی سوریه نیز قرار دارند؛ افرادی که مظنون به «عدم اطاعت» یا دست داشتن در شورش‌ها بوده‌اند. به گفته «عفو بین‌الملل» بسیاری از این افراد در جریان محاکماتی فاقد اصول اولیه عدالت، در دادگاه‌های نظامی و در مورادی پس از «اعترافات اجباری» به مرگ محکوم شده‌اند.

اعدام‌ها «به صورت مخفیانه انجام شده است». این سازمان ناظر می‌گوید اجساد اعدام‌شدگان در گورهای دست‌جمعی، جایی در اطراف پایتخت، خاک شده‌ و اعضای خانواده از سرنوشت و محل دفن بستگان خود اطلاعی نداند.

گزارش عفو بین‌الملل بر پایه مصاحبه با ۸۴ نفر از شاهدان و نگهبانان پیشین زندان، مقام‌ها، بازداشت‌شدگان، قضات و وکلا، و نیز کارشناسان، تنظیم شده‌است.

این سازمان، از حامیان حکومت اسد، به‌ویژه روسیه و ایران، خواسته‌است تا این اقدامات را محکوم کرده و از نفوذ خود برای پایان دادن به آن‌ها استفاده کنند. «عفو بین‌الملل» احتمال داده‌است که اعدام‌های مخفیانه همچنان پس از سال ۲۰۱۵ و در حال حاضر نیز در جریان است.

سازمان عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است، پیش از این نیز گزارش‌هایی از وقوع احتمالی جنایت جنگی به‌دست دولت بشار اسد و یا گروه‌های مسلح مخالف او منتشر کرده بود.

دولت اسد هنوز به گزارش اخیر واکنش نشان نداده‌است، اما خبرگزاری رویترز می‌گوید در موارد قبلی گزارش‌های مشابه، در ارتباط با را شکنجه‌ها و اعدام‌های فراقانونی را رد کرده‌است.

جنگ داخلی سوریه با صدها هزار کشته و آوارگی نیمی از جمعیت آن کشور، نابودی شماری از مراکز اصلی اقتصادی و تقسیم کنترل کشور بین حکومت اسد، گروه‌های مخالف، گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، سرازیرشدن پناهجویان به کشورهای هم‌جوار و اروپا، و بدون پیدا شدن راه‌حل نهایی برای پایان دادن به آن ادامه دارد. در حال حاضر مذاکراتی در آستانه، با شرکت روسیه، ترکیه و ایران، برای اجرای آتش‌بس میان دولت و شماری از شورشیان در جریان است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

سخنگوی ستاد انتخابات رژیم مدعی شد۹۷ هزار و ۹۶۷ رای از ایرانیان خارج از کشور اخذ شده است

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات حکومت آراء اخذ شده از ایرانیان مقیم خارج از کشور …