زلزلهٔ ترکیه و سوریه؛ شمار قربانیان به نزدیک۳۰ هزار نفر رسید

آمار کشته‌شدگان زلزله‌های روز دوشنبه گذشته در ترکیه و سوریه به ۳۰ هزار نفر نزدیک شد

بر اساس اعلام مقام‌های ترکیه، تاکنون ۲۴ هزار و ۶۱۷ جسد کشته‌شدگان زلزله در مناطق مختلف ترکیه پیدا شده است.همچنین در سوریه، گروه ناظر حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در مجموع ۵ هزار و ۲۳۷ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه بر اثر زلزله کشته شده‌اند.

مارتین گریفیتس، رئیس اداره کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، هنگام بازدید از مناطق زلزله‌زده در ترکیه گفته است تعداد کشته‌های زلزله ممکن است «دو برابر یا بیشتر» شود.او روز شنبه ۲۲ بهمن به اسکای‌نیوز گفت: «ما هنوز شمارش کشته‌شدگان را آغاز نکرده‌ایم.»

در همین حال، خبرگزاری دولتی آناتولی از صدور حکم بازداشت برای ۶۲ نفر در چارچوب تحقیقات دادستانی عمومی آدانا دربارهٔ ساختمان‌های تخریب‌شده در زلزله خبر داده است.این افراد به «سهل‌انگاری در ساخت‌وساز ساختمان‌های تخریب‌شده» متهم شده‌اند.

در سوریه، اوضاع کمک‌رسانی‌ها دشوارتر از ترکیه است.خبرگزاری رویترز نوشته که برخی ناظران دولت دمشق را به هدایت کمک‌ها به مناطق وفادار به خود متهم می‌کنند.

هنوز مقام‌های رژیم اسدبه این اتهام واکنشی نشان نداده‌اند، اما وقوع جنگی طولانی و چندپارگی کشور کمک‌رسانی‌ها را با مشکلات همراه کرده است.

فرستادهٔ اتحادیه اروپا به سوریه، بامداد روز یکشنبه اتهام ارائه‌نشدن کمک‌های کافی به سوری‌های زلزله‌زده از سوی این اتحادیه را رد کرد و گفت چنین اتهامی منصفانه نیست.

آقای دن استونسکو با اشاره به جنگ بیش از ده ساله سوریه، به رویترز گفت: «این کاملاً بی‌انصافی است که [اتحادیه اروپا] متهم به عدم ارائه کمک شود، درحالی‌که ما بیش از ده سال است که این کار را انجام داده‌ایم و در این بحران حتی بیشتر این کار را انجام می‌دهیم.»

به‌گفته این مقام اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه تاکنون بیش از ۵۰ میلیون یورو برای ارائه کمک و مأموریت‌های نجات در مناطق تحت کنترل دولت و تحت کنترل مخالفان دولت جمع‌آوری کرده‌اند.

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …