زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه در تهران شماری مصدوم برجای گذاشت

RadioFarda

شماری از شهروندان در مناطق مختلف تهران و البرز، در پی زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه، مصدوم شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها مصدومیت‌ها، هنگام فرار از ساختمان‌ها رخ داده‌است. برخی مدرسه‌ها و مراکز آموزشی نیز تعطیل شده‌اند.

تازه‌ترین گزارش‌ها از زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه شـشم دی‌ماه، حاکی از مصدومیت دست‌کم ۴۶ نفر بر اثر فرار و خروج اضطراری از ساختمان‌ها است. مدیر کل مدیریت بحران استان البرز گفته سه تن از شهروندان در بیمارستان بستری شده‌اند.

آتش‌نشانی تهران در ساعت دو بامداد، یک ساعت و نیم پس از وقوع زمین‌لرزه اعلام کرده‌است که هنوز گزارشی از تخریب، یا حادثه‌ای مستقیما در ارتباط با زمین‌لرزه، دریافت نکرده‌است.

مجید تاتار، معاون پژوهشی مرکز بین‌المللی زلزله‌شناسی ایران، می‌گوید زمین‌لرزه اخیر در محل زمین‌لرزه چهارشنبه گذشته، رخ داده‌است و «ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد».

پیش از این، مرتضی اکبری، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، نیز گفته‌بود لرزه اخیر «مربوط به گسل مشکین‌دشت -اشتهارد» می‌شود و از پس‌لرزه‌های واقعه هفته گذشته در تهران و البرز است.

چهارشنبه گذشته زمین‌لرزه‌ای استان تهران را لرزاند که در استان‌های گیلان، البرز، قم، مرکزی و قزوین نیز احساس شد و سبب شد تا بسیاری از شهروندان در تهران و البرز، شب را خارج از خانه‌های خود سپری کنند.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید برخی از مردم شهرهای استان‌های تهران، البرز و قم که زمین‌لرزه را احساس کردند، ساعاتی پس از آن همچنان در خیابان‌ها حضور دارند؛ و صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌ها تشکیل شده‌است.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید برخی از مردم شهرهای استان‌های تهران، البرز و قم که زمین‌لرزه را احساس کردند، ساعاتی پس از آن همچنان در خیابان‌ها حضور دارند؛ و صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌ها تشکیل شده‌است.

با وجود این‌که زمین‌لرزه تازه خرابی برجای نگذاشته، اما شماری از مدارس و مراکز آموزشی تعطیل شده‌اند.

آن‌طور که مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند مدرسه‌های اسلامشهر، چهاردانگه، بهارستان و رباط کریم، به جز دانش‌آموزانی که امتحان نهایی دارند، تعطیل شده‌اند. تمامی مدرسه‌ها در ملارد، قدس و شهریار، به جز دانش‌آموزانی که امتحان نهایی دارند، نیز تعطیل اعلام شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز می‌گوید مراکز آموزشی و دانشگاه‌های استان البرز تعطیل اعلام شده‌اند، هرچند امتحانات پایه سوم متوسطه پابرجا خواهد بود.

پلیس ایران در مورد «شایعه‌سازی» در فضای مجازی هشدار داده‌‌ و استانداری تهران نیز خواستار خودداری از «شتابزدگی» و «حرکت خودروها در معابر» شده‌است.

خبرگزاری‌های ایران می‌گویند زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه، ۴.۲ ریشتر، در عمق ۱۲ کیلومتری زمین در ۴ کیلومتری ملارد رخ داده‌است. سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، قدرت زمین‌لرزه را ۴ ریشتر و مرکز آن را در ۷ کیلومتری ملارد اعلام کرده‌است.

تصویر برگرفته از مرکز لرزه‌نگاری سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده

تصویر برگرفته از مرکز لرزه‌نگاری سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده

اینرا هم بخوانید

دادستان کل رژیم کاربران شبکه های اجتماعی را تهدید به «برخورد سریع» کرد

*محمد موحدی آزاد، دادستان کل رژیم کاربران رسانه‌های اجتماعی را تهدید به «برخورد سریع، موثر …