ساحل خواری در جنوب کشور

سایت تیتر شهر:در شهرهای جنوبی به دلیل کمبود زمین برای ساخت واحدهای مسکونی و تجاری، بنادر مورد دست اندازی ویژه خواران قرار گرفته است و اکنون بنادر سیراف و نای بند که دارای ارزش تاریخی نیز هستند، در این چالش قرار دارند.

زمین خواری، جنگل خواری، دریاخواری و کوه خواری نمونه هایی از فساد اقتصادی با روش رانت خواری و سوءاستفاده از کمبود نظارت هاست که حالا با تشدید این وضعیت، در شهرهای جنوبی ایرانی کار به بندرخواری نیز کشیده شده است.

در شهرهای جنوبی به دلیل کمبود زمین برای ساخت واحدهای مسکونی و تجاری، بنادر مورد دست اندازی ویژه خواران قرار گرفته است و اکنون بنادر سیراف و نای بند که دارای ارزش تاریخی نیز هستند، در این چالش قرار دارند.

این بنادر به دلیل موقعیت تاریخی دارای بخش های زیادی است که هنوز مورد اکتشاف باستان شناسان قرار نگرفته است و به همین سبب از زمین خواران در حال تخریب است.

حسین توفیقیان، سرپرست هیأت زمین باستان‌شناسی بنادر تاریخی سیراف و نای بند در همین راستا، از برنامه زمین‌ خواران برای تصرف غیرقانونی بنادر تاریخی سیراف، نای‌بند و نجیرم در خلیج‌فارس خبر داد و خواستار تعیین حریم این بنادر شد: درنتیجه بررسی‌هاي میدانی که با هدف مطالعات زمین باستان‌شناسی بنادر یادشده انجام شد، شاهد تخریب‌ها و تصرف‌های غیرقانونی فراوانی دراین بنادر تاریخی ارزشمند بودم. لازم می‌دانم از همگان خواستار ارایه راه‌حلی کارشناسانه و علمی برای نجات آنها از نابودی کامل و همیشگی باشم. سیراف، نای‌بند و نجیرم (بطانه) به‌عنوان مهم‌ترین بنادر تجاری خلیج‌فارس درسواحل شرقی استان بوشهر و درحد فاصل شهرستان دیر تا خلیج نای‌بند قرار گرفته‌اند.

این روزها اگر مسافری که اهل جنوب نیست به این بنادر پا بگذارد با پیشنهاد خرید زمین های خوش‌جا از سوی برخی بومیان محل روبرو می شود که با ادعای سند دار بودن زمین ها، قیمت های پایین و مشخصی هم برای فروش این زمین ها دارند. البته قیمت پایین این زمین ها که در دل بنادر قرار گرفته است در مقایسه با نرخ زمین در شهرهای بزرگ برای سرمایه گذاری بسیار جذاب است و همین جذابیت سبب شده تا مشتریان زیادی از شهرهای دیگر برای خرید زمین یا همان، بندر خواری راهی جنوب ایران شوند.

حميده چوبك، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور می‌گوید: حدود سه ‌هزار كيلومتر ازسواحل ايران درخوزستان، ساحل درياي مكران تا نزديك پاكستان هنوز شناسايي تاريخي نشده است، بنابراين بيم آن مي‌‌رود كه مورد هجوم زمين‌خواران قرار گيرد: «طبق گزارش‌هاي رسيده برخي افراد دربخشي از زمين‌هاي بنادر تاريخي سیراف، نای‌بند و نجیرم در خلیج‌فارس بدون سند حصاركشي كرده‌اند و توانسته‌اند زمين‌ها را تصرف كنند.

جالب است که یازمان میراث فرهنگی به عنوان یکی از مدعیان این مناطق که تحت پوشش باستانی است، هنوز اقدام جدی برای توقف این روند غیرقانونی خرید و فروش نکرده است و تنها از مردم خواسته است که در نگهداری از میراث فرهنگی کشور در این بنادر تلاش کنند!.

حال سوال اینجاست وقتی سازمان میراث فرهنگی که به عنوان یک دستگاه اجرایی، قدرت برخورد و نیز پاسداری از میراث فرهنگی را دارد، چگونه این تکلیف مهم را با توصیه به حفظ از سوی مردم می سپارد و خود را از برخوردهای قانونی مبرا می کند.

اگر همین روند در برخورد با مفاسدی این چنینی ادامه یابد، بعید نیست تا چند سال دیگر، زیاده خواهان قصد ساخت و ساز در وسط تخت جمشید را بکنند و میراث فرهنگی تنها با بسنده کردن به توصیه و لزوم تلاش مردمی!، از مقابله با چنین روندی طفره برود.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …