سازمان بهداشت جهانی: وضعیت اسفناک غزه قابل توصیف نیست

دکتر مارگارت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، در گفتگو با بی‌بی‌سی تاکید کرد که آتش‌بس ضروری و تنها راه حل پایان دادن به وضعیت اسفناک مردم غزه است.

خانم هریس گفت:«در جلسات ما همکارانمان می‌گویند آنچه در غزه می‌گذرد قابل وصف نیست. آنها می‌گویند که هرگز شاهد چنین وضعیتی نبوده‌اند، این در حالی است که همکاران من افرادی هستند که در سخت‌ترین مکان‌های آفریقا و در بسیاری از موقعیت‌های جنگی کار کرده‌اند، اما آنها هرگز بدبختی مردم را تا این اندازه ندیده‌اند. مردم در غزه به طور انبوه در کنار هم زندگی می‌کنند، در مکان‌هایی که پوشیده از مدفوع و فضولات انسانی است. گرسنگی می‌کشند، نمی‌توانند محل زندگی خود را تمیز کنند زیرا حتی نمی توانیم کلر وارد کنیم. بنابراین خبر بسیار خوبی است که بشنویم که حداقل حرکتی به سمت آتش بس وجود دارد. زیرا این تنها پاسخ به آنچه است که در حال حاضر در غزه می‌بینیم.»

بخش بزرگی از نوار غزه در جریان عملیات نظامی اسرائیل تخریب شده است و مردم غزه چندین ماه است که در گرسنگی و بدون مواد غذایی و بهداشتی لازم به سر می‌برند و بر اساس امارها اکثر کودکان غزه دچار سوءتغذیه شده و به امکانات بهداشتی دسترسی ندارند.

به گفته سازمان ملل غزه در آستانه قحطی قرار دارد و اتحادیه اروپا گفته که از گرسنگی به عنوان سلاح در غزه استفاده می‌شود. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه گفته که مسیرهای زمینی به غزه «عمدا» برای جلوگیری از ارسال کمک‌ها به این باریکه بسته شده است.

آژانس‌های امداد رسان هم می‌گویند که اسرائیل از رسیدن کمک‌ها به مردم غزه جلوگیری می‌کند.

در پی تشدید تلاش‌ها برای رساندن کمک به مردم غزه از طرق دیگر، اولین کشتی حامل کمک های بشردوستانه از طریق دریا دیشب به سواحل غزه رسید و بر اساس گزارشها حالا محموله خود را به طور کامل تخلیه کرده است.

این کمک‌ها از طریق مؤسسه خیریه آمریکایی (WCK) با همکاری امارات متحده عربی انجام می‌شود.

اولین محموله حاوی ۲۰۰ تن مواد غذایی بود. این محموله که شامل غذاهایی مانند برنج، آرد، حبوبات و سبزیجات کنسرو شده است، در قایق‌های کوچک تخلیه شده و تحت نظارت نهادهای بین‌المللی به ساحل غزه منتقل شده است.از بی بی سی

اینرا هم بخوانید

گزارشات تصویری اولیه از شرکت فعالین حزب کمونیست کارگری در مراسمها و تظاهراتهای اول مه در خارج کشور

این صفحه تکمیل میشود سوئد مالمو:حمایت از کارگران زندانی در ایران در تجمع روز جهانی …