سازمان عفو بین‌الملل: سرکوبگران در ایران نباید از مجازات مصون باشند

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که پنج‌شنبه، ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) منتشر شد، ضمن محکوم کردن “تداوم سرکوب خونین معترضان در ایران” بر ضرورت شکل‌گیری یک سازوکار بین‌المللی برای مصون نماندن عوامل سرکوب از مجازات تاکید کرد.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل می‌گوید، تازه‌ترین دور‌ “سرکوب‌های وحشیانه معترضان” در حالی انجام شده که ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت.

این سازمان می‌گوید ضروری است سازوکاری ایجاد شود تا عوامل سرکوب خونین معترضان نتوانند از مجازات بگریزند. این سازمان خواستار اقدام فوری جامعه جهانی و راه‌اندازی یک سازوکار مستقل تحقیقی و قضائی برای پاسخگو کردن عوامل سرکوب در ایران شد.

در بیانیه‌ عفو بین‌الملل تاکید شده است سران کشورهایی که در نشست سازمان ملل حاضر شده‌اند باید از ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی مستقل برای رسیدگی به اعمال سرکوبگران و پاسخگو کردن آنها پشتیبانی کنند تا مسئولان و ماموران جمهوری اسلامی نتوانند از مجازات و عواقب اقدام‌هایشان مصون بمانند.

عفو بین‌الملل می‌گوید با توجه به سرکوب خشونت‌بار معترضان در پی جان باختن مهسا امینی، ضروری است که جامعه جهانی در اقدامی فوری و صریح به مصونیتی که به مقام‌های جمهوری اسلامی امکان شکنجه، کشتار و “اعدام‌های فراقانونی” را می‌دهد، رسیدگی کند. از دویچه وله

اینرا هم بخوانید

دستگیری۲۶۱ نفر در شهریار استان تهران به اتهام عضویت در «شبکه شیطان‌پرستی»

پلیس فراجا اعلام کرد ۲۶۱ نفر از جمله سه شهروند اروپایی در شهرستان شهریار استان تهران …