سازمان ملل : حمایت طالبان از شبکه القاعده ادامه دارد

سازمان ملل متحد گفته که براساس یافته این نهاد، طالبان به حمایت خود از شبکه القاعده ادامه داده است. طالبان براساس توافقنامه صلح میان این گروه و آمریکا متعهد به قطع ارتباط با این شبکه شده بود.

در گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل به شورای امنیت آمده است که رهبران ارشد القاعده و صدها جنگجوی این گروه هنوز در افغانستان فعالیت دارند.

براساس موافقتنامه آمریکا و طالبان، این گروه به اعضای خود، فرد یا گروهی از جمله القاعده اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان برای تهدید آمریکا و متحدان آن استفاده کنند. طالبان براساس موافقت نامه باید به اعضای خود دستور ‌دهد که با چنین گروه‌های همکاری نکنند.

نمایندگان طالبان در قطر تعهد کرده‌اند که جلو هر گروهی را که بخواهد با استفاده از خاک افغانستان امنیت آمریکا و متحدانش را تهدید کند، بگیرد و اجازه جذب نیرو، آموزش، تمویل و میزبانی به این نوع گروه‌ها ندهد.

سازمان ملل در گزارش جدید خود گفته که گروه طالبان ارتباط نزدیک با القاعده دارد و در زمان مذاکرات صلح با آمریکا بارها با شبکه القاعده مشورت و رایزنی کرده است و به آنها ضمانت داده که به روابط تاریخی خود با این شبکه احترام می‌گذارد.

طالبان این گزارش سازمان ملل را “بی‌اساس” خوانده و گفته است که این گزارش به منظور ایجاد اخلال در روند صلح منتشر شده است.

در این گزارش تازه آمده که یافته‌های تیم نظارت این گروه نشان می‌دهد که شبکه القاعده بدون سر و صدا با حمایت طالبان در حال قدرت گرفتن است.

سازمان ملل گفته که براساس گزارش کشورهای عضو، شبکه القاعده و طالبان جلسات متعدد در سال ۲۰۱۹ و در ابتدای سال ۲۰۲۰ داشته که درباره مسایل مرتبط به عملیات و برنامه‌ریزی، آموزش و فراهم کردن پناهگاه‌های امن توسط طالبان برای اعضای شبکه القاعده صحبت کرده‌اند.

سازمان ملل گفته که شبکه القاعده به صورت مخفی در ۱۲ ولایت افغانستان مانند بدخشان، غزنی، هلمند، خوست، کنر، قندوز، لوگر، ننگرهار، نیمروز، نورستان، پکتیا و زابل فعال هستند.

در این گزارش آمده که صحبت درباره شمار دقیق اعضای القاعده مشکل است ولی گروه نظارتی معتقد است که جنگ جویان این شبکه در افغانستان به ۴۰۰ الی ۶۰۰ نفر می رسند.

بر اساس این اسناد، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده با شماری از اعضای شبکه حقانی در فوریه سال ۲۰۲۰ دیدار داشته است و آنان درباره توافقنامه صلح با آمریکا و همچنین روند صلح افغانستان با هم مشورت کرده‌اند. در این گزارش آمده که یحیی حقانی، از اعضای شبکه حقانی، از اواسط سال ۲۰۰۹ به عنوان رابط با شبکه القاعده کار می کند.

سازمان ملل از شبکه القاعده شبه جزیره هند نیز یاد کرده است و در گزارش این نهاد آمده است که در حمله مشترک نیروهای آمریکایی و افغان که در اول ماه میزان سال ۱۳۹۸خورشیدی به یک قرارگاه طالبان در ولسوالی موسی قلعه ولایت هلمند انجام شد، عاصم عمر، رهبر شبکه القاعده برای شبه جزیره هند و شماری از اعضای ارشد این شبکه کشته شدند.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان که توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان را نیز امضا کرد، به خبرنگاران گفته که این گزارش قبل از ۱۵ مارس سال ۲۰۲۰ را پوشش می‌دهد، یعنی دو هفته بعد از امضای توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان. او گفته زمان می‌برد تا طالبان از القاعده جدا شود.

زلمی خلیلزاد گفته است که “طالبان گام‌هایی برای این کار برداشته اند ا ما نیاز به اقدامات بیشتر دارند.”

ین در حالی‌است که از سوی دیگر، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه دولت افغانستان روی گام‌های بعدی صلح با طالبان گفتگوی ویدیویی کرده است.

بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان شماری از مقامات بلند پایه دو کشور در این کفنرانس ویدیویی حضور داشتند.

در اعلامیه ارگ آمده است که وزیر خارجه آمریکا گفته است که هدف اساسی آمریکا حضور “یک افغانستان متحد، مستقل، دموکراتیک و باثبات در چوکات تداوم روابط درازمدت و استراتیژیک میان دو کشور است و برای رسیدن به آن، یکجا با حکومت افغانستان کار خواهیم کرد”.

رئیس جمهور غنی در این کنفرانس گفته است که تیم های کاری هر دو طرف باید روی فراهم آوری تسهیلات بیشتر بخاطر تطبیق این نقشه راه کار کنند.

رهایی زندانیان، تعیین مکان مذاکرات، تکمیلی فهرست هیات مذاکره کننده صلح دولت و مکانیزم آتش‌بس میان دو طرف از مسایل مورد بحث در این گفتگو بوده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …