سازمان ملل: خطربه راه افتادن «حمام خون» در ادلب

العربیه،هشدار سازمان ملل از خطر قریب‌الوقوع به راه افتادن «حمام خون» در ادلب

یان ایگلند، مسئول امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد برای سوریه، در واکنش به حملات هوایی رژیم اسد به استان ادلب در شمال غرب این کشور که برای تدارک عملیات نظامی  گسترده‌تری در این منطقه انجام می‎گیرد، گفت:« نباید اجازه داد که جنگ به ادلب گسترش یابد».

پیش از این بشار اسد، هشدار داده بود که استان ادلب در مرحله بعدی اولویت نظامی نیروهای وی خواهد بود.

در گزارش‏‌های رسانه‌ای آمده است که چندین موضع در استان ادلب هدف حملات توپخانه‌ای و موشک باران‌های هوایی نیروهای رژیم سوریه قرار گرفته است.

ایگلند در بخش دیگری از سخنان خود «ابراز امیدواری کرد که تلاشهای جاری دیپلماتیک مانع از عملیات زمینی گستردهای شود که ممکن است باعث فرار صدها هزار نفر از ساکنان منطقه شود».

وی در ادامه اوضاع در استان ادلب را «ناگوار» توصیف کرد و هشدار داد که ممکن اوضاع با آغاز عملیات نظامی رژیم سوریه در منطقه «صدها بار ناگوارتر» شود.

جمعیت استان ادلب بالغ بر 2.5 میلیون نفر است که تقریبا نیمی از آنها مخالف رژیم هستند. علاوه بر این نیز آوارگان غیرنظامی که در پی حملات متوالی و افتادن کنترل مناطقشان به دست نیروهای دولتی از ترس جنگ و برای حفظ جان خود به طور دسته جمعی به این استان پناه برده‌اند، را باید به این تعداد از مخالفان رژیم افزود.

ایگلند افزود که انجام هرگونه عملیات نظامی گسترده در ادلب موجب وقوع «فاجعه انسانی» خواهد شد زیرا دیگر جای امنی برای مخالفان نمانده تا بتوان غیرنظامیان را به آن منتقل کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تصور هیچگونه چشم‎اندازی برای انجام عملیات انتقال غیرنظامیان به مناطق دیگر امکان پذیر نیست، گفت که طرح‎های فوق العادهای برای مقابله با سناریوهای متعدد در نظر گرفته شده است.

ایگلند در ادامه با اشاره به اینکه «سخت است که بتوان تعداد بیشتری از آوارگان جنگی گرسنه را سیر کرد جایی که هیچ سرپناه دیگری برای آنها وجود ندارد»، توضیح داد که در نشست روز پنجشنبه گروه ماموریت‌های بشر دوستانه با سفیران کشورها گفتگوهایی را درباره امکان افزایش کمک‌ها در صورت تکرار وقوع کوچ‌های گسترده اجباری انجام داده است.

وی در پایان با اشاره به مواضع دیپلمات‌های کشورهای همپیمان با رژیم سوریه از جمله روسیه و ایران در این نشست و علاوه بر آن ترکیه که از مخالفان حمایت می‌کند، گفت اطمینان بخشی و تاکید بر پایبندی آنها در دوری از انجام عملیات هجومی گسترده، باعث خوشحالی است.

اینرا هم بخوانید

بعد از «طرح نور» نوبت به «طرح طوبی» رسید! آموزش ۴۰۰ مبلغ حجاب در استان خراسان رضوی!

بعد از «طرح نور» نوبت به «طرح طوبی» رسید!/ جزییاتی از آموزش مبلغان حجاب تسنیم …