سازمان ملل: پناهجویان سوری که به کشور برمی‌گردند ربوده، شکنجه شده و مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن در گزارشی گفت پناهجویان سوری که به کشور بر می‌گردند با نقض شدید حقوق بشر از جمله شکنجه و ربوده شدن روبرو می‌شوند و زنان مورد آزار و خشونت جنسی قرار می‌گیرند.

با وجود گذشت بیش از ۱۲ سال از شروع جنگ داخلی سوریه هنوز بیش از پنج میلیون پناهجوی سوری ساکن کشورهای همسایه هستند. فشار برای وادار کردن آن‌ها به بازگشت به سوریه در کشورهای میزبان افزایش یافته و تعدادی از آن‌ها به زور به سوریه بازگردانده شده‌اند.

الیزابت تروسل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در یک نشست خبری در ژنو گفت: «گزارشی که تنظیم شده همزمان با افزایش شمار پناهجویانی که از کشورهای میزبان اخراج می‌شوند تصویر نگران‌کننده‌ای از آوارگان و به خصوص زنان که به سوریه بازمی‌گردند ترسیم می‌کند.»

او افزود: «شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که ثابت می‌کند در مجموع وضعیت سوریه طوری است که امکان بازگشت امن و مستمر پناهجویان به سرزمین خود هنوز فراهم نشده است.»

این گزارش ۳۵ صفحه‌ای خاطر‌نشان می‌کند که مسئول اعمال خشونت علیه آوارگانی که به خانه بازمی‌گردند علاوه بر عوامل وابسته به حکومت سوریه، رهبران گروه‌های شورشی و گروه‌های مسلح هستند.

برخی از زنانی که مصاحبه با آن‌ها در این گزارش درج شده است می‌گویند مقامات امنیتی آن‌ها را تحت فشار و آزار قرار داده که در ازای دریافت مدارک شناسایی و مدنی باید به آن‌ها خدمات جنسی بدهند.

یکی از زنان آواره‌ای که اخیرا به ناحیه غوطه در شرق دمشق بازگشته و مصاحبه او در گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درج شده است گفت: «این روزها زنان مجبور می‌شوند فقط برای گذران زندگی خود انواع و اقسام کارها را انجام دهند. به خصوص اگر پول نداشته باشند معمولا مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.»این گزارش با تاکید روی خطر بازداشت خودسرانه آوارگانی که به خانه بازمی‌گردند خاطرنشان می‌کند زنانی که بازداشت می‌شوند حتی اگر چنین اتفاقی نیافتاده باشد به‌دلیل تصور عمومی و رایج در میان مردم مبنی بر تجازو به زنان زندانی بدنام می‌شوند.این گزارش می‌افزاید: «در برخی موارد همسران این زنان آن‌ها را طلاق داده و از سوی خانواده طرد می‌شوند.» برگرفته از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

نتانیاهو: اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» با حماس، وارد شهر رفح خواهد شد

نخست وزیر اسرائیل، همزمان با ادامه مذاکرات با گروه افراطی حماس با هدف برقراری آتش‌بس …