سازمان ملل: ۹ درصد از مردم جهان در سال ۲۰۲۳ دچار گرسنگی بودند

نهادهای سازمان ملل در گزارش جامع خود اعلام کردند که درگیری‌های نظامی، تلاطم اقتصادی و شرایط حاد اقلیمی در سال ۲۰۲۳ اقدامات برای کاهش گرسنگی را ناکام گذاشته و حدود ۹ درصد از جمعیت جهان در گرسنگی زندگی کرده‌اند.

این گزارش که روز چهارشنبه سوم مرداد منتشر شد، می‌گوید در سال گذشته میلادی حدود ۷۳۳ میلیون نفر دچار گرسنگی بودند.

مقایسه آمارها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که شمار جمعیت گرسنگان جهان که پس از همه‌گیری کووید ۱۹ افزایش چشمگیری یافت در سه سال گذشته کاهش نیافته است.

تصویر عمومی گرسنگی در هر یک از بخش‌های جهان متفاوت است. به عنوان نمونه در قاره آفریقا حدود ۲۰ درصد از مردم گرسنه محسوب می‌شوند در صورتی که میانگین متوسط جهانی حدود ۹ درصد است.

آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در کاهش گرسنگی پیشرفت کرده‌اند و حرکت کشورهای آسیایی به سوی ریشه کن کردن فقر تغذیه متوقف شده است.

نکته دیگری که نهادهای سازمان ملل به آن پرداخته‌اند ناامنی غذایی متوسط یا شدید است که مردم را وادار می‌کند در دوره‌هایی یکی از وعده‌های غذایی روزانه را حذف کنند. در سال میلادی گذشته ۲٫۳۳ میلیارد نفر، حدود ۲۹ درصد از جمعیت جهان، از چنین شرایطی رنج بردند.

این گزارش که به‌طور مشترک توسط سازمان غذا و کشاورزی، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، برنامه جهانی غذا، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی تهیه شده می‌گوید دستیابی به هدف سازمان ملل برای ریشه کن کردن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ بعید به نظر می‌رسد.

ز مدت‌ها پیش مشخص بود که جنگ و درگیری‌های نظامی، بحران‌های اقتصادی و وقوع شرایط اقلیمی بحرانی عوامل اصلی گرسنگی و ناامنی غذا هستند. ولی گزارش نهادهای سازمان ملل تأکید می‌کند که شدت و تناوب وقوع این عوامل افزایش یافته و در نتیجه به رغم تلاش‌های بین‌المللی هنوز بخش زیادی از مردم جهان با گرسنگی و ناامنی غذا روبرو هستند.

نابرابری بین ساکنان کشورهای مختلف جهان در زمینه دسترسی مردم به رژیم غذایی مناسب و سالم نیز در این گزارش مورد تأکید قرار گرفته است.

در کشورهای فقیر یا با درآمد پائین بیش از ۷۱ درصد از مردم قادر نیستند هزینه رژیم غذایی سالم را بپردازند ولی در کشورهای مرفه و ثروتمند این رقم حدود شش درصد است.

به گفته دیوید لابورد، کارشناس اقتصادی سازمان غذا و کشاورزی (فائو) و یکی از تنظیم کنندگان گزارش، روند احیای اقتصادی پس از همه‌گیری کووید بین کشورهای مختلف و حتی در داخل هر یک از کشورهای جهان بسیار نابرابر بوده است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت تعداد جنگ‌ها و پدیده‌های شدید اقلیمی نیز در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت ولی جامعه جهانی بودجه و منابع لازم برای مقابله با فقر را افزایش نداده است.

گزارش نهادهای سازمان ملل که به اجلاس کشورهای گروه ۲۰ در برزیل ارائه می‌شود، خواستار اصلاحات بنیادی در تأمین بودجه ضروری برای بهبود و گسترش امنیت غذایی در سراسر جهان است.

براساس برآوردهای کنونی ریشه کن کردن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ مستلزم بودجه ای بین ۱۷۶ میلیارد تا حدود چهار هزار میلیارد دلار است.

گزارش نهادهای سازمان ملل یادآوری می‌کند که «ساختار مالی بسیار نامنسجم کنونی افزایش اقدامات لازم برای ریشه کن کردن فقر را ناممکن می‌کند.»

دیوید لابرود افزود: «امنیت غذایی صرفاً توزیع کیسه‌های آرد و برج در وضعیت‌های اضطراری نیست بلکه زیرساخت‌های تولید مواد غذایی در هر کشور، از جمله نیازهای کشاورزان کوچک مثل برخورداری از سوخت و آبیاری برقی، باید مورد حمایت قرار گرفته و تقویت شوند.»

کاستی دیگر سیستم فعلی این است که طرح‌ها و اولویت‌های کشورهای اهدا کننده کمک همیشه با نیازهای جمعیت در کشورهای فقیر انطباق ندارد.

به گفته آقای لابورد یک نمونه برجسته قطع کمک‌های بین‌المللی به کشورهای ناحیه ساحل در آفریقا به دلیل بی‌ثباتی سیاسی مزمن و وقوع کودتاهای نظامی در این بخش از جهان است درصورتی که به دلیل قوع همین حوادث ابعاد گرسنگی در این کشورها افزایش یافته است.

گزارش نهادهای سازمان ملل نتیجه‌گیری می‌کند که «زمان را نباید را از دست داد چون هزینه بی‌عملی بسیار بیشتر از هزینه اقداماتی است که این گزارش توصیه می‌کند.» رایو فردا

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …