سازمان منع سلاح شیمیایی: «ماده به کار رفته در مسمومیت اسکریپال از روسیه آمده است»

رادیو آلمان:بر اساس یافته‌های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، ماده‌ای که در مسموم‌کردن سرگئی اسکریپال و دخترش به کار رفته در روسیه ساخته شده است. این یافته‌ها با نتایج تحقیقات دولت بریتانیا همخوان است.

سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی روز پنجشنبه (۲۲ فروردین/ ۱۲ آوریل) تایید کرد که ماده‌ای که جاسوس سابق، سرگئی اسکریپال با آن مسموم شده، ساخت روسیه است.

بنا بر اعلام این سازمان، یافته‌های ناشی از آزمایش خون اسکریپال و دخترش تاییدکننده نتیجه‌ای است که قبلا دولت بریتانیا به آن رسیده بود.

دولت بریتانیا “نوویچوک” را به عنوان ماده به کار رفته در مسموم‌سازی اسکریپال و دخترش اعلام کرده و مسکو را به دست‌داشتن در این حمله متهم کرده است.

ماده نوویچوک در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در اتحاد شوروی ساخته شد و پس از فروپاشی این کشور از فرمول آن رمزگشایی شد.

در اطلاعیه سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی نامی از ماده یافته شده برده نمی‌شود، ولی گفته می‌شود که این ماده از خلوص بالایی برخوردار بوده است. اطلاعیه در مورد عامل حمله هم ساکت است.

جرمی فلمینگ، مدیر سازمان اظلاعاتی بریتانیا گفته است که حمله به اسکریپال و دخترش نشان می‌دهد که “روسیه تا چه حد بی‌پروا و بدون اعتنا به قوانین و قواعد بین‌المللی عمل می‌کند”.

سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا اسکریپال شش هفته پیش بیهوش در پارکی در سالزبوری، شهری در جنوب بریتانیا پیدا شدند.

در این میان یولیا روز چهارشنبه ۱۱ آوریل در پی بهبود وضعیتش از بیمارستان مرخص شد و اندکی بعد اعلام کرد که نیازی به قبول خدمات و کمک‌های سفارت روسیه نمی‌بیند.

او در اطلاعیه‌ای که پلیس بریتانیا آن را منتشر کرد، نوشت: «در حال حاضر مایل نیستم از خدمات سفارت روسیه استفاده کنم. ولی اگر تغییر عقیده دادم، آنها را مطلع خواهم ساخت.» سفارت روسیه در باره اصالت این اطلاعیه ابراز تردید کرده است.

سرگئی اسکریپال قبلا برای سازمان اطلاعات روسیه کار می‌کرد و در عین حال اطلاعاتی را از این سازمان به سازمان اطلاعات بریتانیا می‌رساند.

سال ۲۰۰۴ روس‌ها به ارتباط اسکریپال با سازمان اطلاعاتی بریتانیا پی بردند. او بازداشت و به ۱۳ سال حبس محکوم شد، اما سال ۲۰۱۰ در چارچوب مبادله زندانیان میان روسیه و بریتانیا آزاد شد و در این کشور اقامت گزید.

اینرا هم بخوانید

اعتراض کارگران رسمیِ نفت فلات قاره

کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. خبرگزاری حکومتی ایلنا …