سالگرد مهسا: اختلال در اینترنت، جو امنیتی و نصب دوربین‌های نظارتی در سقز

به گزارش کانال تلگرامی “امتداد” ایران در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ “رکورددار محدودیت‌های اینترنتی در جهان” شده است. امتداد نوشت مسدودسازی‌های گسترده در نیمه دوم سال گذشته و اختلالات شدیدی که در شبکه اینترنت اعمال شد، بی‌سابقه بوده است.

بر اساس این خبر از روزهای آخر شهریور سال گذشته، یعنی از هنگام کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و شروع اعتراضات زن زندگی آزادی در ایران، “دسترسی به اینترنت بین‌الملل، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار خارجی برای کاربران ایرانی مترادف با استفاده از انواع ابزارهای فیلترشکن بوده است.”

در این خبر با اشاره به آمارهای تحلیلی وب‌سایت “سرف‌شارک” نوشته شده است که در نیمه اول سال جاری میلادی ۲۹ کشور جهان درگیر انواع سانسورهای اینترنتی بوده‌اند. میزان محدودیت‌های اینترنتی که از ابتدای سال ۲۰۲۳ آغاز و تا پایان نیمه اول آن ادامه داشته، ۴۲ مورد بوده که سهم ایران از این میزان ۱۴ مورد است.

اخراج اساتید غیرخودی ادامه دارد

“امتداد” از اخراج بهروز چمن‌آرا، رئیس سابق پژوهشکده کردستان‌شناسی و از اساتید گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه سنندج  از هیئت علمی این دانشگاه خبر داد.این استاد دانشگاه اعلام کرده که “به دلایل غیرعلمی و غیردانشگاهی” کنار گذاشته شده است. او گفت: «با هماهنگی اداره حراست دانشگاه، نامه‌ای مکتوب از جانب اداره کل اطلاعات استان مبنی بر رد صلاحیت عمومی اینجانب برای ادامه خدمت در کسوت هیأت علمی دانشگاه صادر و به صورت تلفنی به اینجانب ابلاغ شد.»

در خبر دیگری رسانه ها از نصب دوربین‌های نظارتی در سقز خبر می دهند.در هفتەهای گذشتە و در آستانه اولین سالگرد قتل ژینا مهسا امینی، نماد خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در سطح معابر شهر سقز و چند نقطه از آرامستان آیچی دوربین‌های نظارتی نصب کردەاند.

یک پرسنل شهرداری سقز کە بە دلیل مسائل امنیتی هویت او را فاش نمی‌کنیم، در گفت‌وگو با دویچە وله فارسی ضمن تائید این مسئلە گفت: «نهادهای امنیتی، از جملە ادارە اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران، دست‌کم در ۲۰ نقطه پر تردد شهر کە عمدە اعتراضات خیابانی، در اوج خیزش زن، زندگی، آزادی در آنها متمرکز بود، دوربین‌های نظارتی نصب کردەاند. همچنین در مسیر منتهی بە روستای آیچی و آرامستان آیچی نیز دوربین نظارتی نصب شدە است».

اینرا هم بخوانید

سازمان ملل:نیم میلیارد نفر در جهان در مناطق جنگی و در فقر زندگی می‌کنند

سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان “در …