سال گذشته داروهای وارداتی تا ٦ برابر و داروهای داخلی٣٠ تا١٠٠ درصد گران شدند!

بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفته: داروهای وارداتی تا ٦ برابر و داروهای تولید داخل هم با توجه به میزان ارز تامین مواداولیه ٣٠ تا ١٠٠درصد افزایش قیمت داشتند.

وی در باره گرانی دارو به روزنامه همشهری گفته است:” مجلس سال گذشته بودجه ۲ میلیارد دلاری برای کل تجهیزات پزشکی و دارو درنظر گرفت که در مقایسه با سال ۹۷، دو میلیارد دلار کمتر بود. این اتفاق سبب شد با توجه به تامین برخی دارو‌ها با ارز نیمایی و خارج شدن آن‌ها از فهرست بیمه، افزایش قیمت دارو رقم بخورد.در مجموع ارز مصرف شده برای خرید تجهیزات پزشکی و دارو در سال ۱۴۰۰ حدود ۳/۲ میلیارد دلار بوده است.

مقام وزارت بهداشت در حالی گرانی دارو در سال گذشته را تائید می کند که برخی مقامات حکومت صحبت از احتمال حذف ارز دولتی برای واردات دارو در سال جدید کرده اند. حذف ارز دارو گرانی های موجود را چندین برابر افزایش خواهد داد. هزینه های دوا و درمان برای مردم کمر شکن هستند.

بر اساس آمارهای حکومتی بخش هایی از مردم به دلیل بالا بودن هزینه های درمان دیگر توان تامین دارو و مراجعه به بیمارستان و مداوا را ندارند. آنهایی هم که به خاطر مریضی خطرناکی که دارند با مراجعه به بیمارستان و معالجه، کلا ورشکست میشوند. سیاستهای ضد انسانی حکومت، افزایش قیمت انواع داروها و هزینه های معالجه و بیمارستان به بهانه های مختلف، دوا و درمان، بویژه در دوره همه گیری کرونا، فشار مضاعف بیشتری را نیز بر زندگی و معیشت مردم تحمیل کرده است. جمهوری اسلامی از قبل گرانی های هزینه های بهداشت و دارو و درمان کیسه دزدان و قاچاقیچان دارو و ارز و… حکومت را پر کرده و درد و رنج و مشقت همراه با فقر و فلاکت را بر گرده مردم تحمیل کرده است. دوا و درمان تبدیل به کالای لوکس شده است. دسترسی رایگان به بهداشت، دوا و درمان با استانداردهای امروزی حق مسلم مردم است.

اینرا هم بخوانید

حمایت پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد-ایران از اعتصابات و اعتراضات گسترده کارگران پروژه ای صنایع نفت و گاز ایران

 روز دوشنبه ۲۲ یونی ۲۰۲۴ اعتصابات و اعتراضات گسترده  کارگران پروژه ای صنایع نفت و …