سبد معیشت ۳۷ میلیون‌تومانی در ماه – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری حکومتی ایلنا در گزارشی از افزایش هزینه سبد معیشت خانوار به ۳۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان خبر داد و نوشت: دستمزدها حتی یک‌سوم هزینه‌های زندگی را پوشش نمی‌دهد.

ما از تکرار این نکته هرگز خسته نمی‌شویم که چاره مقابله با این سونامی فقر ایجاد ظرفی برای مبارزه سراسری علیه فقر و دستمزدهای چندین برابر خط‌فقر است.

ما از تکرار این موضوع مهم مبارزاتی هرگز دست نمی‌کشیم که مقابله با هیولای فقر و نابرابری نیازمند دست‌های بی‌شماری است؛ دست‌های همه کارگران در همه رشته‌های تولیدی و صنایع و در همه بخش‌های خدماتی؛ دستی که به‌سوی همه معلمان، همه بازنشستگان و پرستاران دراز شود و از تک ‌تک آنها که کارد فقر به استخوانشان رسیده نیرویی بسازد که این قدرت یک‌پارچه را داشته باشند تا حکومتِ باعث و بانی فقر را عقب برانند.

ما اصلاً از تکرار تمام آنچه تا حالا گفتیم کوتاه نمی آییم و مأیوس هم نمی‌شویم و راه مقابله با فقر فزاینده را متشکل شدن در سازمانهای “صنفی” خود جستجو می‌کنیم. اما همه این سازماندهی ها باید یک مشت و یک قدرت واحد را تشکیل بدهند تا درعین‌حال که برای حقوق ویژه خود مبارزه می‌کنیم از دیگر بخش‌های جنبش اعتراضی نیز نیرو بگیریم.

تنها بودن در مبارزه و حتی به صنف و رشته و رسته خود معطوف شدن راه به جایی نمی‌برد. ما برای همین حالا، همین لحظه باید بجنگیم و همه نیروی خودمان را برای پیروزشدن به میدان بیاوریم.

ما نیروی عظیمی هستیم. همه نیروی خود را شناسایی کنیم و در خدمت مبارزه بکار بگیریم. ما از قدرت زنان که میلیون‌ها نفر با نام بی‌معنی “خانه‌دار” از هر حق‌وحقوق اجتماعی و اقتصادی محروم هستند بی‌بهره هستیم. ما از قدرت بیشمار بیکاران که انگار به دلیل بیکاری حقی برای زندگی ندارند و شاید به نظر عموم برسد که وظیفه اعضای شاغلان خانواده است تا بار هزینه‌های زندگی آنها را بر دوش بگیرند استفاده نمی‌کنیم.

هر انسانی به‌صرف اینکه حق حیات دارد باید هزینه زندگی‌اش با استاندارد بالا توسط دولت تأمین شود. برای مقابله با فقر و بالارفتن هر روزه هزینه‌ها، تنها یک راه پیشِ رو داریم. متشکل و سازمان‌یافته علیه جمهوری اسلامی به میدان بیاییم.

اینرا هم بخوانید

انتظاری نفسگیر از غیبت اسماعیل قاآنی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۸۵۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …