ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا: جنگ با ایران به نفع ما و جهان نیست

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در واکنش به انفجار نفت‌کش‌ها در خلیج فارس با تاکید بر آمادگی برای دفاع از منافع آمریکا و متحدانش گفته است آمریکا علاقه‌ای به درگیر شدن در یک جنگ تازه در خاورمیانه ندارد.

براساس بیانیه این ستاد ۲۱ خدمه‌ای که نفتکش کوکو‌ئا را بعد از انفجار ترک کرده بودند نجات یافته‌اند و در حال حاضر در کشتی بینبریج آمریکا هستند.

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید کشتی بینبریج که فرماندهی وضعیت را در حال حاضر برعهده دارد در حال حرکت به سوی کشتی میسون است و هیچ نوع دخالتی در ماموریت آن تحمل نخواهد شد.

در بیانیه سنتکام آمده حملات امروز تهدید روشن آزادی رفت و آمد و تجارت در آبهای آزاد است و آمریکا و متحدانش تمام تدابیر لازم را برای دفاع از منافع خود اتخاذخواهند کرد. اما تاکید شده که جنگ با ایران در جهت منافع استراتژیک آمریکا و یا جامعه بین‌المللی نیست.

پیشتر سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در پایان جسله غیرعلنی شورای امنیت تاکید کرد آمریکا ایران را مسئول حملات به نفت‌کش‌ها در دریای عمان می‌داند اما شواهدی در این باره ارایه نکرد. ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده و آنها را مشکوک خوانده است.

پایان جلسه شورای امنیت

جلسه غیرعلنی روز پنجشنبه شورای امنیت درباره انفجارها نفت‌کش‌ها در خلیج فارس در حالی پایان یافته که آمریکا هنوز دلایل مشخصی برای متهم کردن ایران در این انفجارها ارائه نکرده است.

جاناتان کوهن سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد که در این جلسه شرکت داشت، در پایان این جلسه با سخنان کوتاهی در برابر خبرنگاران گفت آمریکا به فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران ادامه می‌دهد.

آقای کوهن با تکرار سخنان وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش ایران را در انفجارهای تازه مقصر می‌خواند و افزود ایران باید با دیپلماسی دربرابر آمریکا حضار شود و “نه با ترور و انفجار نفت‌کش‌ها.”

در همین حال خبرنگار شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از سفیر کویت در سازمان ملل گفته است در این جلسه شورای امنیت این انفجارها را محکوم کرده و خواستار تحقیق درباره آنها شده اما “نهادی برای تحقیق درباره موضوع مشخص نشده و درباره شواهد موجود نیز صحبتی نشده است.”

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود کشورش با توجه به “اطلاعاتی که به دست آورده، نوع سلاح به کار رفته و پیچیدگی حملات” به این نتیجه رسیده که ایران مسئول حملات به نفت‌کش‌ها در دریای عمان است.

وزیر خارجه آمریکا هیچ سند مشخصی برای اثبات این اتهام ارائه نکرد اما گفت: “نتیجه‌گیری دولت ایالات متحده این است که جمهوری اسلامی ایران، مسئول حملاتی است که امروز در خلیج عمان رخ داده است.”

عربستان سعودی نیز در واکنش به این انفجارها ایران را مقصر خوانده است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است ریاض دلیلی برای مخالفت با ارزیابی مایک پومپئو ندارد و با او موافق است. او افزود “ایران سابقه چنین رفتاری را دارد.”

در جریان حملات روز پنج‌شنبه، دو کشتی نفت‌کش در منطقه دچار آتش‌سوزی شدند. خدمه هر دو کشتی نجات پیدا کرده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

حملات گسترده هوایی اسرائیل به مواضع حزب الله

ارتش اسرائیل پنجشنبه شب ۲۹ شهریور اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش این کشور «صدها راکت» …