سخنگوی ائتلاف بین‌المللی توافق آتش‌بس بین کردها و ارتش عراق را تکذیب کرد

رادیو آمریکا:ساعتی پس از اعلام حصول توافق آتش بس میان نیروهای کرد و ارتش عراق توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، سخنگوی ائتلاف حصول توافق نهایی آتش بس را رد کرد.

خبرگزاری رویترز پیشتر در روز جمعه گزارش داد دفتر مطبوعاتی ائتلاف از توافق نیروهای دولتی و پیشمرگه‌های کرد عراق برای توقف درگیری‌ها در شمال کشور خبر داده است.

ساعتی بعد، خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول سرهنگ رایان دیلان سخنگوی ائتلاف نوشت، در حالی که گفت‌وگوها در این زمینه همچنان ادامه دارد، اعلام توافق رسمی نادرست است.

با این حال، رویترز می‌گوید دولت خودمختار اقلیم کردستان توافق با نیروهای دولتی عراق برای توقف درگیری‌ها را تایید کرده، اما در مورد سطح «توافق آتش بس» ابهام وجود دارد.

نیروهای دولتی عراق و شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران موسوم به حشد الشعبی، ۱۶ اکتبر عملیات غیرمنتظره‌ای را در واکنش به همه پرسی ۲۵ سپتامبر اقلیم کردستان آغاز کردند.

هدف عمده این عملیات نظامی عقب راندن نیروهای پیشمرگه به مرزهای تعیین شده اقلیم خودمختار کردستان و در اختیار گرفتن کنترل تاسیسات نفتی در استان نفت خیز کرکوک است.

طی هفته‌های نخستین پیشروی‌های برق آسای گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در سال ۲۰۱۴ در عراق، نیروهای پیشمرگه به مناطقی فراتر از مرزهای اقلیم پیشروی کردند.

از آنجا که نیروهای کردی بدون مقاومت اقدام به عقب نشینی از کرکوک کردند، کنترل مراکز نفتی آن منطقه روز شانزدهم اکتبر، بدون درگیری، به دست نیروهای دولت مرکزی افتاد.

با این حال، همزمان با عقب نشینی نیروهای پیشمرگه به مرزهای پیشین اقلیم کردستان، در مقاطعی بین کردها و نیروهای دولتی و شبه نظامیان شیعه حامی آنها درگیری هایی رخ داد.

شدیدترین درگیری در مناطق شمال غربی گزارش شده بود؛ زمانی که کردها از گذرگاه های مرزی با ترکیه و سوریه، و نقطه‌ای که قلب صادرات نفت کردستان است دفاع می‌کردند.

اینرا هم بخوانید

اسماعیل بخشی: کدام باتوم را انتخاب می‌کنید؟ تکرار راه چندین بار رفته خطاست!

واکنش اسماعیل بخشی به انتخابات کدام باتوم را انتخاب می‌کنید؟ تکرار راه چندین بار رفته …