سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: همچنان در حال بازنگری توافق اتمی با ایران هستیم

رادیو فردا:هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، می‌گوید دولت آن کشور همچنان در حال بازنگری کامل توافق اتمی میان تهران، واشینگتن و پنج قدرت دیگر است. خانم نوئرت یک‌بار دیگر موضع دولت آمریکا را مورد تاکید قرار داده که ایران به «روح» توافق اتمی پایبند نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۲۱ شهریور ماه در جلسه مطبوعاتی این وزارت‌خانه گفته است: ما همچنان بر ادامه بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و راستی‌آزمایی تعهدات اتمی ایران نظارت می‌کنیم.

خانم نوئرت می‌گوید از نظر دولت آمریکا، تهران به روح توافق اتمی پایبند نیست، چراکه برنامه جامع اقدام متشرک (برجام) خواستار ایجاد صلح و ثبات سیاسی و منطقه‌ای است و ایران به این موارد عمل نکرده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال از اظهار نظر در مورد گزارش محرمانه اخیر آژانس اتمی در مورد ایران، خودداری کرد و گفت «می‌توانم بگویم ما از تلاش‌های آژانس، که مشغول راستی‌آزمایی و نظارت تعهدات ایران به برجام است، قدردانی می‌کنیم».

نوئرت می‌گوید دولت آمریکا «کاملا متعهد» به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی‌ست و نظارت و بازنگری برجام نیز در همین راستا انجام می‌گیرد. ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده‌است.

موضوع «بازنگری کامل» توافق اتمی میان تهران، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان و روسیه را دی ماه گذشته، رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده مطرح کرده بود. دونالد ترامپ، در جریان کارزار انتخاباتی سال گذشته آمریکا، در چند مورد شدیدا از توافق اتمی انتقاد کرده و حتی گفته بود در صورت پیروزی آن را لغو خواهد کرد.

از زمان پیروزی آقای ترامپ تا کنون، دولت آن کشور همچنان پایبندی ایران به برجام را تائید کرده، هر چند می‌گوید تهران روح توافق اتمی را نادیده گرفته است. ترامپ خود گفته‌است «فکر نمی‌کنم که آن‌ها به روح توافق [اتمی] پایبند هستند».

از طرف دیگر ایران، ایالات متحده را به نقض روح توافق اتمی و ایجاد مانع در مسیر اجرای کامل برجام متهم کرده‌است. مقام‌های تهران در عین حال بر این موضوع تاکید می‌کنند که توافق اتمی و برجام، تنها میان ایران و ایالات متحده شکل نگرفته و آمریکا نمی‌تواند به تنهایی آن را مورد بازبینی یا بحث و مذاکره قرار دهد.

توافق اتمی دو سال پیش شکل گرفت و بر اساس آن بخش عمده‌ای فعالیت‌های اتمی ایران متوقف شده و تحریم‌های اتمی علیه تهران نیز برچیده شدند.

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …