سنتکام: حکومت ایران مسئول ارسال سلاح‌ به حوثی‌ها

نشست خبری سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، در مورد جزئیات تسلیحات توقیف‌شده از دو محموله سلاح در «مسیر یمن» در دریای عرب روز چهارشنبه ۳۰ بهمن برگزار شد.

در این نشست خبری کاپیتان ویلیام اوربان، سخنگوی سنتکام اظهار داشت، حکومت ایران «مسئول برنامه‌ریزی، سازماندهی و ساخت» این تسلیحات و ارسال آنها برای شبه‌نظامیان حوثی یمن است.

ویلیام اوربان گفته است، موشک های زمین به هوای تقریبا جدید ساخت ایران از جمله سلاح هایی بوده که از دو محموله سلاح توقیف شده توسط نیروی دریایی آمریکا در ماههای نوامبر سال گذشته و همچنین فوریه سال جاری به دست آمد.

این سخنگوی ستنکام تصریح کرده است که قرار بوده این دو محموله به دست شبه نظامیان حوثی در یمن برسد.

به گفته ویلیام اوربان ایران سلاح پیشرفته را به طور قاچاق در اختیار شبه نظامیان حوثی قرار می‌دهد. وی تاکید کرده است نمونه‌های از این سلاح های کشف شده هم در سوریه و عراق دیده شده اند.

وی در ادامه به دوربین های حرارتی نظامی که در ماه نوامبر توسط یو.اس.اس فورست کشف و ضبط شده اشاره کرد و گفت این دوربین ساخت «رایان رشد افزار»، تولید کننده صنایع دفاعی در ایران است.

ارتش آمریکا می گوید، محموله اسلحه ای که در ماه فوریه سال جاری توقیف شد شامل ۱۵۰ موشک هدایت شونده ضد تانک دهلویه ساخت ایران است که از موشک روسی کورنت روسی کپی برداری شده اند. همچنین از این محموله سه موشک «سطح به هوا » مدل ۳۵۸ به دست آمده است.

به گفته سنتکام محموله‌ای که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ در دریای عرب توسط یو.اس.اس فورست شرمن توقیف شد، شامل تعداد زیادی قطعات سیستم های هواپیماهای بدون سرنشین بود

طبق این گزارش موتورو دستگاه‌های فرمان و کنترل حرکت و تنظیم دریچه سوخت که از این محموله لنج راهی یمن به دست آمده با بسیاری از قطعات پهپادهای قاصف و صماد، مطابقت دارند.

سنتکام می گوید، در محموله توقیف شده توسط ناو آمریکایی شرمن در ماه نوامبر قطعات لازم برای ۳۵۱ موشک کروز به دست آمد. پیشتر مقام های آمریکایی گفته بودند که در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر از چنین موشکی‌هایی استفاده شده است.

شهریور ماه امسال حملاتی به تأسیسات نفتی بقیق و خریص شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، انجام شده بود که آمریکا، قدرت‌های اروپایی و عربستان ایران را متهم به این حملات کردند، اما حوثی‌ها مدعی شده بودند این حملات توسط آنها انجام شده است

این سخنگوی سنتکام تصریح کرده است، ایالات متحده آمریکا از تمامی ابزارهای موجود برای افشای نقش ایران در ارسال سلاح برای شبه نظامیان حوثی استفاده خواهد کرد.

پیشتر نیز مقام های آمریکایی گفته بودند که این سلاح ها را برای بازرسی در دسترس سازمان ملل و شرکای بین المللی خود قرار میدهند.

ویلیام اوربان گفته است، اقدام ایران در ارسال سلاح برای شبه نظامیان حوثی پیامدهای بین‌المللی دارد چرا که باعث شده است که این گروه بتواند خارج از مرزهای یمن به اهدافی در عربستان و امارات حمله کند.

ایران پیشتر اتهام دست داشتن در حملات به تاسیسات نفتی عربستان را تکذیب کرده بود. مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به اتهام تازه ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا نشان نداده‌اند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

ادعای زندان اصفهان در باره محدودیت تلفنی و ملاقات توماج صالحی

خبرگزاری حکومتی ایرنا با درج اطلاعیه زندان اصفهان مدعی شده که تماس تلفنی و ملاقات …