سه روز دیگر پر تپش انقلاب، ۲۸ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۱

روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آذر بار دیگر شاهد روزهای پرتپش انقلاب “زن، زندگی، آزادی” در ایران بود. این سه روز که از سوی ۳۹ تشکل دانشجویی، دانش آموزان، جوانان شهرهای مختلف و جمعی از فعالین حقوق زن بعنوان روزهای اعتصاب و تجمع، پرفورمنس، شعارنویسی و راهپیمایی فراخوان داده شده بود، وسیعا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی و توسط جمع ها و کانون های مختلف مورد استقبال قرار گرفت و به سه روز پر از فعالیت ها و ابتکارات متنوع در تهران و شهرهای دیگر تبدیل شد. فراخوان های متوالی از جمله فراخوان سه روزه برای اعتصاب و اعتراض در روزهای آخر آذر نقش مهمی در متحد نگاهداشتن جامعه و به میدان کشیدن مردم داشته است.

در این سه روز مغازه داران تعدادی از شهرها دست به اعتصاب زدند. جمهوری اسلامی از قبل دانشگاهها و مدارس تهران و تعدادی از استانهای دیگر را به بهانه آلودگی هوا تعطیل اعلام کرد اما دانشجویان و دانش آموزان به اشکال مختلف نقش مهمی در خیابان، در برخی دانشگاهها و در تجمعات خیابانی ایفا کردند. در دهها محله تهران و همینطور در تعداد دیگری از شهرها تجمعات اعتراضی همراه با شعارهای تند سیاسی علیه خامنه ای و کل حکومت برپا شد. دانش آموزان دخترانه در اهواز و کرمانشاه به خیابان آمده و علیه حکومت شعار دادند. پزشکان و رزیدنت های بیمارستان رسول اکرم در تهران دست به تجمع زدند، کارگران ایران ترانسفوری اعتصاب کردند، تشکل های مختلف کارگران و بازنشستگان و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از فراخوان سه روزه حمایت کردند، شماری از مردم دست به راهپیمایی به سوی میدان انقلاب زدند و شعار”مرگ بر خامنه ای”، “آزادی، آزادی، آزادی”، “حکومت اسلامی نمیخواییم نمیخواییم”، “مرگ بر دیکتاتور” سر دادند. در چندین شهر مراسم های بزرگداشت جانباختگان با جمعیت کثیری از مردم برگزار شد. سینماگران در مقابل دست به تجمعات پی درپی زدند. آتش زدن پایگاه های بسیج و مراکز دولتی، دفاتر امام جمعه ها و پایین کشیدن نمادهای حکومت، شعارنویسی و آویزان کردن پلاکاردهایی با شعارهای ضد حکومتی از بلندی های مختلف گوشه دیگری از تحرکات گسترده مردم بود. در متروهای تهران نیز مردم بویژه زنان علیه حکومت شعار دادند. روز سی دی، آخرین روز فراخوان سه روزه، همزمان با شب یلدا به یکی از لحظات اوج سه روز اعتراضی تبدیل شد. مردم در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر از جمله سنندج، بندرانزلی، سمیرم، فولاد شهر، ایذه، کرج، بوکان و نوشهر در محل دفن عزیزان خود تجمع کرده، محل دفن آنها را گلباران کردند، شمع روشن کردند و علیه حکومت شعار دادند. زندانیان زندان قرچک زندانیان مردم در سراسر ایران را به خواندن سرودهای اعتراضی در شب یلدا فراخواندند. در تجمعات و بیانیه های منتشره به مناسبت این سه روز زندانی سیاسی آزاد باید گردد و علیه اعدام از جمله شعارهای برجسته مردم بود. فراخوان های ای متوالی برای اعتصاب و اعتراض نقش قابل توجهی در متحد نگاهداشتن جامعه و قدرتیابی انقلاب داشته است.

در نقاط مختلف جهان نیز روز ۳۰ آذر به مناسبت شب یلدا تجمعات اعتراضی زیادی در مقابل مراکز وابسته به جمهوری اسلامی و یا میادین شهرها برپا شد و یاد عزیزان جانباخته گرامی داشته شد.

این تنوع مبارزاتی نشاندهنده گستردگی انقلاب، حضور اقشار مختلف مردم در انقلاب و سازمانیافتگی رو به افزایش انقلاب است. نشاندهنده آن است که انقلاب نیروی عظیمی دارد و نقش سازماندهندگان در بخش های مختلف جامعه برای سازمان دادن و به حرکت درآوردن دیگران کلیدی است.

تشکل دانشجویان پیشرو روز اول فراخوان سه روزه اعتراضات را یک پیروزی عظیم سیاسی برای دانشجویان و دانش آموزان خواند و این موفقیت را تبریک گفت. در بخشی از این ارزیابی چنین آمده است: “هر سرکوبی که بکنند و هر محدودیتی که ایجاد کنند، این راه رهروان خستگی ناپذیری دارد! حکومت با تعطیلی کامل مدارس و دانشگاه‌ها در برخی شهرها سعی داشت که این قیام انقلابی سه روزه را به شکست بکشاند که با پاسخ دندان‌شکن ما مواجه شد. حتی در صورت تعطیلی کامل مدارس و دانشگاه‌ها، تعرض رو به جمهوری اسلامی تا به زانو درآوردن عاملین و آمرین بیش از چهار دهه ظلم، ستم، جنگ، تبعیض، تجاوز، قتل، اعدام، فقر و فلاکت مردم، ادامه خواهد داشت. پیروزی در این مبارزه مسیری سخت دارد، اما ما برای پیمودن این مسیر آماده‌ایم”.

یک دستاورد مهم این سه روز و شاید مهمترین دستاورد آن تثبیت بیشتر موقعیت فعالین دانشجویی و جوانان در نقاط مختلف تهران و بسیاری از شهرهای دیگر بود. دانشجویان، دانش آموزان، جوانان و زنان ستون مهم این انقلابند که در دل اعتراضاتی که نزدیک به صد روز است جمهوری اسلامی را به ستوه آورده هرچه بیشتر خود را متشکل میکنند، هماهنگ میشوند و بعنوان یک شبکه بسیار گسترده سازماندهی مبارزه جای خود را در جامعه محکم میکنند. این یک دستاورد مهم انقلاب و یک درس مهم انقلابی است که با گستردگی در نقاط مختلف کشور ادامه دارد.

حزب کمونیست کارگری این پیشروی ها و دستاوردهای انقلاب زن، زندگی، آزادی را گرامی میدارد و دست تک تک فعالان و سازندگان این انقلاب شورانگیز را، دست تک تک دانشجویان، دانش آموزان، جوانان و زنانی که فراخوان دادند، سازماندهی کردند و نقش میدانی ایفا کردند را به گرمی میفشارد. حزب مردم، دانشجویان، دانش آموزان، زنان و جوانان، کارگران و معلمان و همه بخشهای مردم آزاده و انقلابی را به متشکل شدن در محیط کار و تحصیل و در شهر محل زندگی خود فرامیخواند.

زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی

سرنگون باد جمهوری اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

۲ دیماه ۱۴۰۱، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

دو روز مهم اعتراضی برای معلمان در سراسر کشور

فراخوانهای بسیاری به مناسبت اول مه روز جهانی کارگر داده شده است. در کنار فراخوان …