سیستان و بلوچستان؛۱۲ اعدامی و ۲۰ سوخت‌ بر کشته در سیل

اعدامها در سیستان و بلوچستان به صورت دسته‌ جمعی ادامه دارد. فقط در ظرف دو روز ۱۱ شهروند بلوچ و یک شهروند افغان در زاهدان و بیرجند اعدام شدند. ۲۰ سوخت‌بر نیز در جریان سیل در سیستان و بلوچستان کشته یا ناپدید شدند.

تویتر حال وش در این باره نوشت:در ۴۸ ساعت گذشته حال وش موفق شده است تائید بکند ۱۲ نفر از جمله ۱۱ شهروند بلوچ و یک تبعه افغان در زندان های سیستان و‌ بلوچستان و بیرجند اعدام شده اند حال وش همچنین توانسته است هویت ۱۱ تن از دوازده فرد اعدام شده را احراز بکند.

بر اساس اطلاعات رسیده به حال وش درباره جزئیات نحوه اجرای حکم اعدام، موارد مشترکی از «نقض قانون و ابهامات روال قضائی» بر علیه این افراد مشهود بوده است که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: «هیچ یک از زندانیان با خانواده خود ملاقات آخر انجام نداده اند و خانواده صرفا برای تحویل گرفتن جنازه بستگان خود فراخوانده شده اند. برخی از زندانیان همچون حسین گمشادزهی، سعید براهویی و علی براهویی برای اجرای حکم اعدام از زندان محل سکونت خود به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده اند. حداقل یک نفر با وجود دستور قاضی بابت تخصیص دریافت یک درجه تخفیف اعدام شده است.

*در خبر دیگری گلستان یوکسل، نماینده پارلمان آلمان از حزب حاکم سوسیال دمکرات که کفالت سیاسی “جمشید حسین‌زهی” شهروند بازداشتی بلوچ را برعهده دارد، خواستار آزادی حسین‌زهی و دیگر زندانیان سیاسی بلوچ شده است.جمشید حسن‌زهی ۲۹ ساله، متاهل، دارای دو فرند خردسال است و در جریان خیزش مردمی در زاهدان در اردیبهشت ۱۴۰۲ دستگیر شد. 

یوکسل در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس جمشید حسین‌زهی نوشت: «جمشید حسن‌زهی به مدت هشت ماه بدون تماس با دوستان و خانواده‌اش توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت است.»

اینرا هم بخوانید

پرستاران در چندین شهر دست به تجمع زدند  

پرستاران طبق فراخوان قبلی امروز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان، شیراز و قروه دست به …