سیف در مجلس چه گفت؟

سایت مجلس، سیف:نرخ ۴۲۰۰ تومانی بر مبنای مدل شناور تعیین شده است/ مابه التفاوت افزایش نرخ ارز به جیب دولت نمی‌رود
رئیس بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ ۴۲۰۰ تومانی بر مبنای مدل شناور مدیریت شده است، گفت: مابه التفاوت افزایش نرخ ارز به خزانه واریز می شود.

، ولی الله سیف در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات نمایندگان درباره نابسامانی بازار ارز، بر پیگیری های لازم درخصوص مطالب عنوان شده تاکید کرد و گفت: با توجه به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همکاری ما با این کمیسیون افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا بانک مرکزی معتقد است اعضای کمیسیون اقتصادی هر کدام صاحب نظر در این حوزه هستند.

رئیس بانک مرکزی کشور با بیان اینکه هیچ معامله ای برای نرخ پیش آمده وجود ندارد، گفت: درباره اطمینان بخشی برای مبنای تعیین نرخ 4200 تومانی و تعادل مصارف و منابع، شرایط ذخیره ارزی مطلوب بوده و نسبت به نیازهای وارداتی کمبود وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند مدیریت صحیح هستیم، افزود: نرخ مذکور تعیین شده بر مبنای مدل شناور مدیریت و براساس قانون تکلیف شده به بانک مرکزی است، هدف ما تثبیت نرخ ارز نیست، زیرا با تثبیت نرخ ارز مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

سیف با یادآوری روابط همکاری نزدیک بانک مرکزی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این همکاری به خوبی تعریف شده و در آینده ای نزدیک ارتباطات تقویت می شود.

وی در پاسخ به اظهارات هادی قوامی درخصوص اثر نرخ ارز تعیین شده بر بودجه گفت: ما نیز معتقدیم نرخ 4200 تومانی بر بودجه تاثیرگذار است. در گذشته هر چه از مبنای ارز مبادلاتی در زمان واریز ارز به بانک مرکزی صورت می گرفت در حسابی متمرکز و در حساب خزانه واریز می شد، اما هم اکنون که در بودجه رقم ما به التفاوت در سود بانک مرکزی دیده شده است، نیاز به اصلاحاتی هستیم تا اهداف اقتصادی تثبیت و محقق شود و انگیزه برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

رئیس بانک مرکزی کشور در پاسخ به سوال نماینده بوئین زهرا در مجلس گفت: تفاوت نرخ ارز به جیب شخص یا مجموعه خاصی نمی رود و به خزانه واریز می شود. هیات نظارت بانک مرکزی و دیوان محاسبات نیز بر آن نظارت دارند.

سیف در ادامه تصریح کرد: افزایش 40 درصدی نرخ ارز نیز بر این مبنا است که از سال 92 تاکنون 82 درصد تورم انباشته داریم، لذا میزان 40 درصد افزایش با توجه به تورم انباشته شده قابل دفاع است.

 رئیس بانک مرکزی یادآور شد: در هر حال نوسانات شدید نرخ ارز قابل دفاع نیست، لذا به صورت هموار و مستمر از آن جلوگیری خواهیم کرد./

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شنیده شدن چند صدا درباره نرخ ارز از سوی دولت، افزود: این نوع اقدامات اشتباه بوده و باید کنترل شود.
 *****

 علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در پی تذکر محمدرضا پورابراهیمی در جریان تحلیل دلایل گرانی دلار مبنی بر اینکه باید به دولت و رئیس جمهور تذکر داد در حوزه مباحث اقتصادی صدای واحدی به گوش برسد، گفت: این ایراد و تذکر مطلقاً درست و وارد است بدین معنا که مشاور یا معاونی می گوید باید قیمت ارز بالا بیاید، اما رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد می گویند چنین چیزی سیاست دولت نیست که این نوع اقدامات اشتباه بوده و باید کنترل شود./

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …