اخبارسیل در کرمان و فارس. خسارت به 5 هزار ساختمان مسکونی جیرفت.تخریب 1300 خانه در جهرم

مردم دراستانهای کرمان، بوشهر و فارس در چند روز اخیر درگیر سیلی ویرانگرهستند.دهها هزار نفر  از مردم سیلزده آواره و با مشکلات عدیده روبرو می باشند. کمبود نان و آب و قطعی برق وگاز و نبود امکانات زیستی زندگی مردم را با بحران جدی روبرو کرده است. در این میان حکومت طبق معمول همیشه برای کمک به سیل زدگان همه اش وعده و وعید داده است. دهها هزار نفر از خانه و کاشانه شان آواره شده اند. برخی اخبار در باره فاجعه سیل:تخریب 1300 خانه در جهرم.در شهرستان جیرفت به  5 تا 7 هزار ساختمان مسکونی خسارت وارد شده.مسدود شدن راه 400 روستای استان فارس.۶ شهرستان استان کرمان درگیر سیل و آب‌گرفتگی است.16 شهرستان استان کرمان از جمله شهرستان‌های ارزوئیه، بافت، بردسیر، جیرفت، رابر، رفسنجان، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، قلعه‌گنج، کهنوج و منوجان گرفتار سیل و آب‌گرفتگی هستند. و…  حکومت کاری برای مردم نکرده و نخواهد کرد. مردم خوزستان راه نشان می دهند. مردم استانهای سیلزده نیز باید علیه حکومت و بی تفاوتی اش به فاجعه سیل دست به اعتراض بزنند. روزنه

گزارشات رسانه های حکومتی در این باره ضمیمه می باشد. روزنه

——————–

پس از شکسته شدن سد محمد آباد راه های ارتباطی روستاها از بین رفته است: 5 روز است که مواد خوراکی به 5 روستای محاصره شده در سیل نرسیده و تنها راه ارسال مواد غذایی از طریق بالگرد است.

اخبارسیل در کرمان و فارس. کمبود آب و نان و امکانات زیستی. تخریب 1300 خانه در جهرم

*در شهرستان جیرفت یک نفر در رودخانه جان خود را از دست داده و به  5 تا 7 هزار ساختمان مسکونی خسارت وارد شده

تسنیم:مناطق کوهستانی داراب در محاصره سیل/ برخی روستاها مواد غذایی ندارند‌. انصاری نماینده مجلس  داراب و زرین‌دشت با اشاره به شدت بارندگی در این دو شهرستان گفت: مناطق کوهستانی داراب در محاصره سیل قرار گرفتند به گونه‌ای که برخی از روستاها مواد غذایی ندارند.

 مناطق کوهستانی داراب در محاصره سیل قرار گرفتند به گونه‌ای که برخی از روستاها مواد غذایی ندارند و امکان پرواز بالگرد نیز برای امدادرسانی وجود ندارد.

نماینده مجلس رژیم از جهرم:1300 واحد مسکونی در سیل جهرم تخریب شدند/ انتظار 5 روزه 5 روستای محاصره شده درسیل برای رسیدن مواد غذایی از طریق بالگرد

*میزان: 1300 واحد مسکونی در سیل جهرم تخریب شدند/
*مسدود شدن راه 40 روستای استان فارس

 

 

فیاض پور مدیر کل ستاد مدیریت بحران فارس گفت : یک نوجوان بر اثر عبور از مسیر سیلابی کشته شد. همچنین  از مسدود شدن راه های روستایی در استان فارس خبرداد و اظهارکرد: در پی بارش های سیل آسا، راه روستایی 40 روستای استان فارس مسدود شده و امکان تردد برای ساکنین این روستاها فراهم نیست.

1300 واحد مسکونی در سیل جهرم تخریب شدند/ انتظار 5 روزه 5 روستای محاصره شده درسیل برای رسیدن مواد غذایی از طریق بالگرد
محمد رضا رضایی کوچی با بیان اینکه پس از شکسته شدن سد محمد آباد راه های ارتباطی روستاها از بین رفته است گفت: 5 روز است که مواد خوراکی به 5 روستای محاصره شده در سیل نرسیده و تنها راه ارسال مواد غذایی از طریق بالگرد است.

با اشاره به وضعیت شهرستان جهرم پس از شکسته شدن سد محمد آباد گفت: در حال حاضر حدود 1300 واحد مسکونی تخریب شده و بالای 2000 واحد مسکونی هم نیاز به تعمیرات دارند و سایر منازل هم دچار آبگرفتگی شده است که برای خارج کردن آب از منازل نیاز به پمپ آب داریم.(مشروح خبر)

آخرین وضعیت سیل در استان کرمان

صالحی مدیرکل بحران استان کرمان از مسدود شدن محور کرمان خبرداد و  گفـت:در حال حاضر برای این مسیر راه جایگزینی وجود ندارد. توصیه می شود افراد در مسیر های سیستان و بلوچستان تردد نکنند.

مدیرکل بحران استان کرمان در ادامه گفت: در شهرستان جیرفت یک نفر در رودخانه جان خود را از دست داده و به  5 تا 7 هزار ساختمان مسکونی خسارت وارد شده استتمام سدهای روستایی استان سرریز شده است و مشغول هدایت آب سدها هستیم.

سیل در بوشهر قربانی گرفت

قاسم قائدی گفت: بارش شدید باران در استان بوشهر طی روزهای اخیر باعث آبگرفتگی معابر و هم چنین سر ریز شدن رودخانه ها و سدهای استان شده است.

وی افزود: در پی این بارش ها، شاهد تخریب برخی پل ها و ابنیه موجود در سطح استان بوشهر بوده ایم و تمام تلاش ما این است که هر چ سریع تر وضعیت را به حالت عادی باز گردانیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان بوشهر با اشاره به قطعی گاز برخی از روستاهای استان بوشهر طی روزهای گذشته اظهارکرد: در روزهای گذشته شاهد قطعی گاز 13 روستای استان بوشهر بودیم که با اقدامات صورت گرفته در کمتر از 24 ساعت مشکل قطعی گاز این استان ها برطرف شد.

قائدی از فوت یک شهروند در یکی از خانه های قدیمی شهرستان دشتستان خبرداد و تصریح کرد: در پی سیل اخیر در استان بوشهر، یکی از شهروندان حاضر در خانه ای قدیمی در شهرستان دشتستان جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: در این حادثه، با ریزش دیواره خانه قدیمی، فردی که در این خانه حضور داشته، زیر آوار گرفتار و جان خود را از دست می دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استان بوشهر با تاکید بر اینکه خطرات سیل هنوز شهروندان شهرستان های استان بوشهر را تهدید می کند خاطرنشان کرد: هنوز خطرات سیل و سر ریز سد ها در استان بوشهر باقی است و توصیه ما این است که شهروندان نیز نکات ایمنی را رعایت کنند.

قائدی با اشاره به بررسی های صورت گرفته به منظور تعیین خسارت های سیل اذعان کرد: یک تیم کارشناسی در حال بررسی وضعیت خسارت ها هستند و به زودی میزان دقیق خسارت ها مشخص خواهد شد.

——————

تسنیم:اصغر فرودی فرماندار گراش با اشاره به شکستن خط انتقال آب از سد سلمان فارسی گفت: برخی از نقاط شهرستان گراش با کمبود آب مواجه هستند.

 با اشاره به اینکه آب آشامیدنی مردم شهرستان گراش از سد سلمان فارسی تامین می‌شود، اظهار داشت: شکستگی که روز گذشته در مسیر خط انتقال آب از سد سلمان فارسی ایجاد شد، سبب شده که برخی از نقاط شهرستان گراش با کمبود آب روبه‌رو شوند.

وی با بیان اینکه شدت بارندگی‌ها سبب سرریز شدن سد فداغ شده است، گفت: تاکنون 200 میلی‌متر باران در سطح گراش باریده و تنها مشکل در سطح شهرستان تخریب بافت‌های فرسوده و قدیمی است که به شهروندان توصیه می‌شود این مکان‌ها را ترک کنند. تاکنون 200 مورد آب‌گرفتگی و تخریب منازل شهری و روستایی گزارش شده که تعدادی از این منازل به‌طور کامل تخلیه شده است. فرودی با اشاره به 180 مورد امدادرسانی به کسانی که در سیل گرفتار شدند، بیان کرد: با وجود اینکه مسیر رودخانه‌ها برای جلوگیری از بروز سیلاب بیشتر تغییر داده شده است اما  مردم نیز از تردد غیرضروری خودداری کنند.

 

——————–

ایلنا:اسماعیل نجار ستاد بحران حکومت گفته است: بارندگی و سیل، ۲۷ شهر استان را درگیر کرد و در حال حاضر راه شیراز-جهرم به دلیل تخریب دو دهانه پل قطع است.

برای استان‌های درگیر سیل شامل فارس، هرمزگان، بوشهر و کرمان هر کدام ۵ میلیارد تومان برای جبران خسارات وارد شده از دولت درخواست کرده‌ایم که امیدواریم با تخصیص اعتبار موافقت شود.

رییس سازمان مدیریت بحران با اعلام اینکه برای مسکن‌های روستایی پنج میلیون تومان وام بلاعوض و ۲۰ میلیون تومان وام کم‌بهره پرداخت خواهد شد، گفت: برای مسکن‌های شهری نیز ۶ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود و تا سقف ۳۰ میلیون تومان نیز وام کم‌بهره به آنان تعلق خواهد گرفت.

————————–

 

تسنیم:۱۶ شهرستان استان کرمان درگیر سیل و آب‌گرفتگی است.علی گنج‌کریمی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: شهرستان‌های ارزوئیه، بافت، بردسیر، جیرفت، رابر، رفسنجان، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، قلعه‌گنج، کهنوج و منوجان گرفتار سیل و آب‌گرفتگی هستند.

 با توجه به وضعیت موجود بارندگی‌ها در استان کرمان عملیات امدادرسانی به آسیب‌‌دیدگان سیل در سراسر استان توسط نیروهای هلال احمر ادامه دارد.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد جمعیت هلال احمر استان کرمان از سیل و آب‌گرفتگی از 24 تا 28 بهمن‌ماه جاری در استان کرمان گفت: 16 شهرستان ارزوئیه، بافت، بردسیر، جیرفت، رابر، راین، رفسنجان، ساردوئیه، سیرجان، شهرباباک، عنبرآباد، قلعه‌گنج، کهنوج، ماهان و منوجان استان کرمان دچار سیل و آب‌گرفتگی هستند و در 165 شهر و روستا نیروهای جمعیت در حال امدادرسانی هستند که تا کنون به 17 هزار و 252 نفر متاثران از سیل و آب‌گرفتگی خدمات امدادی ارائه شده است.

 تاکنون امدادرسانی به 4 هزار و 319 خانوار انجام شده و  هزار و 7 نفر از افراد گرفتار در سیل ازخدمات اسکان اضطراری بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به تخلیه آب از 8 واحد مسکونی تصریح کرد: خوشبختانه نیروهای جمعیت هلال احمر استان موفق به نجات 8 نفر گرفتار در دام سیل در منطقه عنبرآباد شدند.

گنج‌کریمی با اشاره به رهاسازی 11 دستگاه خودروی گرفتار در سیلاب توسط تیم‌های امدادی، گفت: عملیات‌های امدادی با تلاش 141 تیم امدادی شامل 480 نفر امدادگر و 4 دستگاه موتور پمپ و لجن‌کش به آسیب‌دیدگان ارائه شده است.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی توسط عوامل‌ امدادی همچنان ادامه دارد، گفت: در این مدت تعداد 15 هزار و 255 کیلوگرم نایلون برای پوشش سقف منازل آسیب‌پذیر، 9 هزار و 162 قوطی انواع کنسروجات، 670 تخته پتو، 249 دستگاه چادر، 142 تخته موکت، هزار و 229 قرص نان، 240 کیلو برنج و 117 کیلو گرم قن و شکر در مناطق سیل‌زده  توزیع شده است.

———————

تسنیم:محمدمهدی شرفی فرماندار شهرستان استهبان گفت: به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به داخل محوطه بیمارستان امام خمینی و خسارت‌های احتمالی طبقه همکف این بیمارستان تازه تاسیس تخلیه شد.

 چند بیمار اورژانسی این بیمارستان نیز به شهرستان فسا اعزام شدند.

وی با بیان اینکه  در بالادست این بیمارستان گوراب‌های خاکی پر شده و امکان ورود سیلاب به داخل بیمارستان وجود دارد بیان کرد: این موضوع توسط ستاد مدیریت بحران در حال پیگیری بوده و پیش‌بینی لازم برای این جلوگیری از هرگونه حادثه وجود دارد.

فرماندار شهرستان استهبان خاطرنشان کرد: بارش باران در شهرستان استهبان در حال باریدن است و در شهر استهبان 40 خانه به علت ورود ‌باران و سیلاب تخلیه شده است.

شرفی بیان کرد: در شهر استهبان 20 خانه، شهر ایج 5 خانه، روستای باغشاد 2 خانه و درب قلعه ایج نیز چهار خانه براثر بارش باران و سیلاب تخریب شد.

وی با بیان اینکه از روز دوشنبه تاکنون 225 میلی‌متر باران در شهرستان استهبان باریده است خاطرنشان کرد: بیش از 250 نیروی امداد و خدمات‌رسان از جمله نیروهای خدوم شهرداری، بسیج، هلال احمر و سایر نیروهای خدمات رسان آماده ارائه خدمت هستند.

——————

اخبار روز جمعه

ایسناعلي‌رضا صحرائيان فرماندار ويژه شهرستان جهرم از شكستن سد محمدآباد اين شهرستان خبر داد. و احتمال خطر آبگرفتگي در مناطق پائين دست وجود دارد.: اهالي فرهنگ‌شهر، زيباشهر و خارقان كه در معرض خطر هستند، برای امنیت بیشتر این منطقه را تخليه كنند.

با تداوم بارندگي‌ها لوله اصلي انتقال آب شرب به اين شهر آسيب ديده و آب بخشي از شهرستان قطع شده است.اين خبر در حالي از سوي مقام مسول تائيد مي شود كه از ديشب شبكه هاي مجازي از شكسته شدن سد جهرم خبر مي دادند و مدام مسولان استانداري فارس اين خبر را تكذيب مي كردند.بنظر مي رسد ضعف مسولان محلي در اطلاع رساني به موقع يكي از علل عواقب احتمالي اين حادثه است. عواقبي كه اميد مي رود گسترده نباشد.

تخريب 900رواحد مسكوني در جهرم

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بارندگی شدید در جهرم و بارش ۳۷۰ میلی‌متر در بخش سیمکان این شهرستان گفت: ارتباط با ۲۰ روستا قطع شده و پنج روستا نیز تخلیه شده است.  در حال حاضر جاده ارتباطی جهرم به شیراز قطع شده و در این محور  دو پل به خاطر حجم زیاد سیلاب به طور کامل تخریب شد.: همچنین یک پل در جاده ارتباطی شهر جهرم به سمت لار نیز صبح امروز تخریب شد و ارتباط جهرم در این مسیر نیز قطع شده است.وی بیان کرد: براثر بارش بارش و بروز سیلاب از روز دوشنبه تاکنون در شهرستان جهرم 5 روستا به طور کامل تخلیه شده و مردم این روستا در مدارس، مساجد، سالن‌های ورزشی و حسینیه ها اسکان داده‌شده‌اند.

رضایی با بیان اینکه جاده ارتباطی 20 روستا نیز براثر سیلاب قطع شده و مردم برای تامین آذوقه و حداقل نیاز زندگی با مشکل مواجه شده‌اند تصریح کرد: با توجه به آمادگی بالگرد برای خدمت‌رسانی امکان پرواز برای آن نبود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین حدود 900 واحد مسکونی در روستاهای جهرم بیش از 60 درصد تخریب شده و ساکنان آن در اماکن عمومی اسکان داده شده‌اند و با توجه به ادامه بارندگی امکان تخریب نیز بالا است.

مناطق سیل‌زده جهرم نیازمند چادر، نایلون، پتو و اقلام خوراکی هستند که درخواست تامین و امدادرسانی توسط مسئولان متولی را خواستاریم. همچنین شایعه شده بود سد سلمان فارسی در این شهرستان تخریب شده که این واقعیت ندارد.

————————

 

تابناک:دامه خسارت های سیل در استان فارس؛ اسکان اضطراری بیش از ۲هزار خانواده در چادر/ شکسته شدن سد محمدآباد جهرم/ ریزش ایستگاه مترو در حال ساخت در شیراز/ ۴۱۰ میلی متر بارندگی در شهرستان «قیر و کارزین»

همانگونه که پیش بینی ها نشان داده بود از روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه بارش شدید باران و جاری شدن سیل در بیشتر مناطق استان فارس آغاز شد و بخش قابل توجهی از اراضی این استان تحت تأثیر بارش باران با مشکل رو به رو شد.

شهرستان های لامرد، داراب و قیروکارزین از جمله نخستین شهرستان هایی بودند که با جاری شدن سیل مواجه شدند و در ادامه نیز این سیل ابعاد گسترده تری به خود گرفت.

از جمله اولین پیامدهای بارش باران در شهرستان های استان فارس و به ویژه شهرستان های جنوبی می توان به تعطیل شدن مدارس و دانشگاه های بیش از ۲۰ شهرستان استان اشاره کرد. البته این تازه آغاز ماجرا بود و در ادامه مسدود شدن راه های مواصلاتی مثل گردنه مروارید شهرستان داراب، محورهای منتهی به شهرستاه های آباده، ایزدخواست، خسروشیرین و سپیدان پیامد دیگری بود که بارش شدید باران و جاری شدن سیل به بار آورد.

بارش باران ادامه یافت و در ادامه مسئولان استانی ناچار شدند اهالی برخی مناطق مسکونی استان که ساختمان های آن از ایمنی کافی برخوردار نیست را تخلیه کنند. اقدامی که برای مثال در منطقه خندق در بخش شیبکوه شهرستان فسا در دستور کار قرار گرفت و البته با مقاومت اهالی رو به رو شد.

به دلیل استمرار بارش باران روز سه شنبه نیز مسئولان شهرستان جهرم ناچار شدند بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی این شهرستان از جمله ۹۰ درصد جمعیت روستای «یرج» را تخلیه کنند. در این روز بارش باران بسیاری از منازل مسکونی را در شهرستان های دیگر مثل فسا، داراب، آباده و… تخریب کرد و روستاهای «کوه سفید» و «پاسالاری» در شهرستان فسا به صورت کامل تخلیه شدند.

در روز چهارشنبه نیز بارش باران در شهرستان های جنوب و جنوب شرقی استان ادامه یافت تا این موضوع سبب شد یک کودک ۲ ساله جهرمی که در کانال آب افتاده بود، جان خود را از دست بدهد و بسیاری از سدهای محلی استان به مرز سر ریز شدن برسند. در روز چهارشنبه همچنین روستای «یرج» که پیشتر اهالی اش از تخلیه روستا ممانعت می کردند به کلی به زیر آب رفت.

این همه جوانب خسارت های برآمده از بارش شدید باران و جاری شدن سیل در استان فارس نبود و ادامه بارش ها در روز پنجشنبه حجم خسارت ها را به صورت چشمگیری افزایش داد.

خبرهای رسیده حاکی از این است که بارش باران در این استان همچنان ادامه دارد و بیش از ۲ هزار خانواده که خانه خود را از دست داده اند هم اکنون با کمک هلال احمر به صورت موقت اسکان داده شده اند.

خط انتقال آب از سد سلمان فارسی به شهرستان خنج شکسته و به همین دلیل منبع آب ۹ شهر و ۳۲ روستا به کلی قطع شده است.

در برخی مناطق استان مثل شهرستان فیروز آباد میزان بارش باران از ۲۰۰ میلی متر گذشت و شهرستان هایی مثل جهرم، قیر، کارزین، داراب و جهرم در محاطره کامل سیل هستند.

سد محمدآباد در هم شکست
حدود شانزده ساعت بعد از انتشار خبر درهم شکستن سد جهرم و تکذیب آن، عصر روز جمعه فرماندار شهرستان جهرم در گفت و گو با «ایسنا» از شکسته شدن سد محمد آباد جهرم خبر داد و تأکید کرد با این وجود احتمال افزایش خسارت ها در مناطق پایین دست وجود دارد. او از مردم خواست نهایت ایمنی را رعایت کنند و مسیرهای جریان آب و به ویژه رودخانه ها فاصله بگیرند.
در پی اعلام این خبر، حسن فیاض پور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس هم به ایرنا گفت: «‌این سد خاکی است و حجم آب زیادی را در مقایسه با سدهای بزرگ ذخیره نمی کند با این حال، تمهیدات لازم برای کاهش خسارات در جهرم صورت گرفته است».

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان آب ذخیره شده در این سد اظهار کرد‌:‌ «تا دقایقی دیگر جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری فارس به ریاست استاندار تشکیل می شود و در این جلسه، شرکت آب منطقه ای فارس اطلاعات دقیق در این باره را اعلام می کند».

تخلیه کامل پنج روستا به دلیل سیلاببا ورود سامانه های بارشی از شامگاه یکشنبه ۲۵ بهمن ماه جاری، بارش های مستمری در مناطق مختلف استان فارس صورت گرفته است که در برخی مناطق جنوبی این استان به ۴۰۰ میلیمتر رسیده است.
از سوی دیگر، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد پنج روستای شهرستان جهرم به دلیل شدت بارش‌ها تخلیه کامل شده است.محمدرضا رضایی در این باره گفت: بارندگی شدید در شهرستان جهرم به پنج روستا آسیب جدی وارد کرد به‌طوری‌که تمام اهالی این روستاها را از منازل خود به اماکن عمومی کشاند. در این شهرستان پنج روستا تخلیه کامل شد و مجبور شدیم اهالی این روستاها را در اماکن عمومی اسکان دهیم و ۲۰ روستا در محاصره آب هستند و امکان ارتباط با آنها وجود ندارد که نتوانستیم به آنها خدمات دهیم. در بارش‌های اخیر ۲۰ روستا دچار مشکل جدی شده و تنها در بخش سیمکان ۶۰۰ واحد مسکونی تخریب‌شده و در کل یک‌هزار واحد در کل شهرستان دچار مشکل است و به‌احتمال‌زیاد این تعداد بیشتر خواهد شد.نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عشایر نیز در نقاط گوناگون شهرستان جهرم در محاصره آب هستند، خاطرنشان کرد: ما در شهرستان بیش از هر چیز به چادر و نایلون و پتو نیاز داریم و نیاز است مدیریت بحران استان به جهرم توجه جدی کنند.
راه ارتباطی جهرم به شیراز قطع است

وی با تشکر از تمام مدیران استان و شهرستان که در این زمینه یاری کردند و حضور به‌موقع در محل حادثه داشتند، گفت: مدیرکل بنیاد مسکن در حال آمدن به منطقه جهرم و بخش سیمکان است و باید اشاره کنیم که ۶۰ درصد بافت سیمکان فرسوده و نیاز به بازسازی دارد.رضایی با اشاره به بارش حدود ۳۰۰ میلی‌متر باران در جهرم نیز اظهار داشت: مدیریت بحران کشور و استان باید به مناطق روستایی شهرستان جهرم توجه بیشتری داشته باشند به‌ویژه در سیمکان جهرم که شدت خسارت‌ها در اینجا بالا است. متأسفانه مسیر ارتباطی بین جهرم و شیراز قطع است و در این مسیر دو پل تخریب‌شده است و مردم مجبورند از مسیر فسا به شیراز تردد کنند.

تعطیلی برخی مدارس استان فارس و ادامه خسارت ها

فردا شنبه برخی مدارس استان فارس از جمله مدارس شهرستان های نی ریز و خرمبید در نوبت صبح تعطیل است. شنیده ها از شهرستان استهبان حاکی از آن است که سیل به بیمارستان این شهرستان آسیب جدی وارد کرد و مسئولان بیمارستان ناچار شدند بخشی از این بیمارستان را تخلیه کنند.

حمیدرضا شعبانی با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به درخواست مدیر آموزش و پرورش و فرماندار شهرستان خرمبید و تصویب و اعلام ستاد مدیریت بحران استانداری فارس مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی روستاها و مدارس پیش دبستانی و دبستان دور اول ابتدایی  (کلاس اول ،دوم و سوم ابتدایی) شهر خرمبید در نوبت صبح روز شنبه ۳۰ بهمن تعطیل شد.شعبانی گفت: سایر مدارس این شهرستان شامل دبستان دور دوم ابتدایی(کلاس چهارم ، پنجم و ششم) و دبیرستان‌های دور اول و دوم شهر خرمبید با یک ساعت و نیم تاخیر و راس ساعت ۹ صبح آغاز ‌می‌شود.وی پیش از این از تعطیلی مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی در دهستان هرگان و بخش قطرویه به جز شهر قطرویه شهرستان نی‌ریز در نوبت صبح روز شنبه ۳۰ بهمن تعطیل خبر داده بود.

سقوط یک خودرو با ۶ سرنشین داخل رو دخانه

در شهرستان لارستان بارش باران و وزش شدید باد باعث شکسته شدن درختان، مسدود شدن راه های ارتباطی و افزایش سوانح جاده ای شد. در این شهرستان ظهر امروز یک سانحه جاده ای شامل سقوط یک خودرو با ۶ سرنشین به رودخانه رخ داد که حال این سرنشینانان وخیم گزارش شده است.

اسحاق شاکری، مسئول آتش نشانی لارستان از حادثهای ناگوار و سقوط یک دستگاه خودرو ال ۹۰ به داخل رودخانه خبر داد و گفت: این حادثه با خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده با ۶ سرنشین در جاده لار – بستک رخ داده است که با اقدام به موقع مأموران آتش نشانی همه مسافران آن نجات یافته و به بیمارستان منتقل شدند.

فرماندار ویژه لارستان نیز در گفتوگو با  تسنیم با بیان اینکه در برخی مناطق مانند بافتهای فرسوده شهری و روستایی به ویژه در شهرقدیم لار بارش سبب تخریب منازل و ابنیه‌های قدیمی شده است، گفت: تاکنون چندین منزل در شهر لار خسارت جدی دیده‌اند که تعداد تقریبی آنها به ۴۰ خانوار میرسد که این خانواده‌ها در مکان‌های عمومی مثل حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی به طور موقت اسکان داده شدند.

ریزش در ایستگاه مترو در حال ساخت بهارستان

بارش ها در شمال استان فارس به شکل برف ادامه دارد و از شهر شیراز خبر می رسد، وقوع سیل سبب شده تا ایستگاه مترو در حال ساخت بهارستان دچار ریزش اساسی شود و اصطلاحاً فروکش کند.

مدیر بحران و پدافند غیر عامل شهرداری شیراز از فروکش کردن سطح زمین در محل ایستگاه در حال ساخت متروی شیراز در بهارستان خبر داد. رحیم جوکار  اظهار داشت: زیرگذر زند از سمت دروازه سعدی تا قبل از سر خیابان سعدی تا اطلاع ثانوی مسدود است و زمان بازگشایی آن نیز هنوز مشخص نیست.

جوکار با بیان اینکه در این محدوده گاز شهروندان قطع شده و به آنان نیز علت قطعی گاز اطلاع‌رسانی شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترمیم مسیر با تلاش نیروهای خدوم شهرداری شیراز در حال انجام است.

—————–

حسن فیاض پور مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس از افت فشار گاز در شهرستان جهرم خبرداد.: به دلیل اینکه ایستگاه تقلیل فشار گاز این شهرستان دچار آبگرفتگی شده فشار گاز افت کرده است. در این راستا کارشناسان و ماموران در محل حاضر شده و مشغول رفع ایراد هستند البته برق برخی از مناطق این شهرستان نیز قطع شده است.مهر

 

ایسناعلی‌رضا صحرائیان فرماندار ویژه شهرستان جهرم از شکستن سد محمدآباد این شهرستان خبر داد. و احتمال خطر آبگرفتگی در مناطق پائین دست وجود دارد.: اهالی فرهنگ‌شهر، زیباشهر و خارقان که در معرض خطر هستند، برای امنیت بیشتر این منطقه را تخلیه کنند.

با تداوم بارندگی‌ها لوله اصلی انتقال آب شرب به این شهر آسیب دیده و آب بخشی از شهرستان قطع شده است.این خبر در حالی از سوی مقام مسول تائید می شود که از دیشب شبکه های مجازی از شکسته شدن سد جهرم خبر می دادند و مدام مسولان استانداری فارس این خبر را تکذیب می کردند.بنظر می رسد ضعف مسولان محلی در اطلاع رسانی به موقع یکی از علل عواقب احتمالی این حادثه است. عواقبی که امید می رود گسترده نباشد.

تخریب ۹۰۰رواحد مسکونی در جهرم

ایسنا:محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بارندگی شدید در جهرم و بارش ۳۷۰ میلی‌متر در بخش سیمکان این شهرستان گفت: ارتباط با ۲۰ روستا قطع شده و پنج روستا نیز تخلیه شده است.  در حال حاضر جاده ارتباطی جهرم به شیراز قطع شده و در این محور  دو پل به خاطر حجم زیاد سیلاب به طور کامل تخریب شد.: همچنین یک پل در جاده ارتباطی شهر جهرم به سمت لار نیز صبح امروز تخریب شد و ارتباط جهرم در این مسیر نیز قطع شده است.وی بیان کرد: براثر بارش بارش و بروز سیلاب از روز دوشنبه تاکنون در شهرستان جهرم ۵ روستا به طور کامل تخلیه شده و مردم این روستا در مدارس، مساجد، سالن‌های ورزشی و حسینیه ها اسکان داده‌شده‌اند.

رضایی با بیان اینکه جاده ارتباطی ۲۰ روستا نیز براثر سیلاب قطع شده و مردم برای تامین آذوقه و حداقل نیاز زندگی با مشکل مواجه شده‌اند تصریح کرد: با توجه به آمادگی بالگرد برای خدمت‌رسانی امکان پرواز برای آن نبود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین حدود ۹۰۰ واحد مسکونی در روستاهای جهرم بیش از ۶۰ درصد تخریب شده و ساکنان آن در اماکن عمومی اسکان داده شده‌اند و با توجه به ادامه بارندگی امکان تخریب نیز بالا است.

مناطق سیل‌زده جهرم نیازمند چادر، نایلون، پتو و اقلام خوراکی هستند که درخواست تامین و امدادرسانی توسط مسئولان متولی را خواستاریم. همچنین شایعه شده بود سد سلمان فارسی در این شهرستان تخریب شده که این واقعیت ندارد.

 

اینرا هم بخوانید

دویچه وله:بیانیه تشکل‌های دانشجویی به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری

تعدادی از تشکل‌های دانشجویی ایران به مناسبت دومین سالگرد خیزش سراسری پس از کشته شدن …