مندرج در ژورنال شماره ۸۸۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)
فیلم دانه انجیر معابد، ساختهٔ محمد رسولاف، داستانی تکاندهنده و عمیق دربارهٔ زندگی در سایهٔ سرکوب و محدودیتهای اجتماعی در ایران روایت میکند. این فیلم تصویرگر مبارزهٔ مردم، بهویژه زنان، در برابر قوانین و محدودیتهای سرکوبگرانه جمهوری اسلامی پرداخته و نمادی از جنبش «زن، زندگی، آزادی» و خواستی برای دستیابی به عدالت و حقوق برابر است. فیلم با ظرافت و دقت، زندگیهایی را به تصویر میکشد که تحتفشار و نظارت مداوم هستند، اما بهگونهای عمیق و انسانی مبارزه میکنند.
یکی از برجستهترین دلایل موفقیت و کسب سه نامزدی در اسکار اروپایی برای این فیلم، روایت واقعگرایانه و هنرمندانهای است که رسولاف به نمایش گذاشته است. او با استفاده از نمادها و کنایههای قدرتمند، داستانی را روایت میکند که جهانشمول است و درعینحال، به طور خاص به مردم ایران مربوط میشود. روایت فیلم، تصویری واقعی از مبارزهای سخت و مقاومتی بیپایان در برابر سرکوب را به مخاطب منتقل میکند و از این طریق توجه جهانی را به مسئلهٔ حقوق بشر و وضعیت حقوق زنان در ایران جلب کرده است.
فیلم دانه انجیر معابد علاوه بر کیفیت هنری برجسته، بهخاطر تواناییاش در بیان حقیقتهای ناگفته و شرایط دشوار، مورد تحسین بینالمللی قرار گرفته است. این فیلم، با بازیهایی قوی و کارگردانی ماهرانه رسولاف، موفق شده است داستانی را روایت کند که احساسات عمیق مخاطب را برمیانگیزد و او را به همدردی با مبارزات مردم ایران وامیدارد. روایت این فیلم بهگونهای است که فاصله عمیق زندگی مردم معمولی و حکومتیان را به نمایش میگذارد و تماشاگر را به دنیای شخصیتها وارد میکند و به آنها اجازه میدهد درد، امید و خشم مردم را تجربه کنند.
دلیل موفقیت و انتخاب این فیلم در جوایز اسکار اروپایی نه فقط دستاوردی هنری، بلکه بهعنوان پیام قدرتمندی از طرف مردم ایران به جهان محسوب میشود: مقاومت در برابر ظلم و سرکوب و ایستادگی برای آزادی و عدالت. دانه انجیر معابد، فراتر از یک فیلم، صدای معترضان، مبارزان و بهویژه زنان ایرانی است که در برابر ستم و محدودیتها تسلیم نمیشوند و در مسیر دستیابی به حقوق انسانی خود مصمماند. انتخاب این فیلم، پیامی است به دنیا که جنبش زنان و حقوق بشر در ایران همچنان زنده و پرتوان است و تا رسیدن به عدالت ادامه خواهد یافت.