شدت درگیریها در طرابلس لیبی

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرنگار خود و شماری از شهروندان در طرابلس می‌‌گوید در آسمان پایتخت لیبی جنگنده یا جنگنده‌هایی رویت شده و انفجارهای مهیبی نیز رخ داده‌است.

این وقایع در نیمه‌های شب ۳۱ فروردین یا بامداد اول اردیبهشت گزارش شده‌اند. مشخص نیست حملات هوایی توسط جنگنده‌ها انجام شده یا پهپاد‌ها، اما واکنش سنگین پدافند ضدهوایی در طرابلس را همراه آورده‌‌است.

آن‌طور که شماری از ساکنان پایتخت لیبی گفته‌اند، در روزهای گذشته پهپادها حملاتی را انجام داده بودند، اما حملات اخیر به مرکز شهر انفجارهای مهیبی را سبب شده که ظاهرا در روزهای اخیر سابقه نداشته‌است.

مقام‌های لیبی در عین حال فعالیت در فردوگاه بین‌المللی طرابلس را متوقف کرده‌اند. این فرودگاه تنها فرودگاه فعال پایتخت لیبی به‌شمار می‌رفت. البته فردوگاه دیگری در ۲۰۰ کیلومتری شرق طرابلس همچنان فعال است.

نیروهای هوادار ژنرال خلیفه حفتر و «پارلمان شرقی» لیبی، که به «ارتش ملی لیبی» موسوم هستند دو هفته پیش به پایتخت حمله کردند.

منطقه طرابلس بخش بزرگی از نیمه غربی لیبی را دربرمی‌گیرد و تحت کنترل دولت «وفاق ملی» است که از حمایت سازمان ملل برخوردار است. نیمه شرقی لیبی شامل منطقه برقه می‌شود.

در روزهای گذشته سازمان ملل، اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا خواستار توقف فوری عملیات نظامی شدند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز ۱۸ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «ما به وضوح گفته‌ایم که مخالف تهاجم نظامی از سوی نیروهای خلیفه حفتر هستیم و می‌خواهیم که عملیات نظامی علیه پایتخت لیبی فورا متوقف شود».

کاخ سفید آمریکا روز جمعه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با ژنرال حفتر تلفنی گفت‌وگو کرده‌است.

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت «رئیس‌جمهوری نقش چشم‌گیر فیلد مارشال حفتر را در نبرد علیه تروریسم و حفاظت از منابع نفتی لیبی، به رسمیت می‌شناسد، و دو طرف در مورد دیدگاه‌های مشترکشان در ارتباط با گذار به یک سیستم باثبات و دمکراتیک، گفت‌وگو کرده‌اند».

خلیفه حفتر و پارلمان شرقی لیبی مدعی شده‌اند که عملیات نظامی آن‌ها با هدف «مقابله با تروریسم» صورت گرفته‌‌است.

برخی رسانه‌های بین‌المللی، از جمله خبرگزاری فرانسه و رویترز می‌گویند گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و حفتر، جبهه نیروهای «ارتش ملی» را تقویت کرده‌است. با این حال گزارش‌ها حاکی‌ست ضدحملات شدیدی نیز از سوی نیروهای حامی «دولت وفاق ملی» صورت گرفته و هر دو طرف مدعی پیشرفت در عملیات نظامی خود هستند.

رویترز می‌گوید روز پنج‌شنبه هم آمریکا و هم روسیه گفتند در شرایط فعلی نمی‌توانند از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در لیبی حمایت کنند. آمریکا دلیلی برای عدم حمایت از این قطعنامه ارائه نکرده‌است. پیش‌نویس قطعنامه را بریتانیا تهیه کرده بود. خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید این قطعنامه از حمایت فرانسه و آلمان نیز برخوردار بود.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

“دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی”: تلاش می‌کنیم حمید نوری را آزاد کنیم ولی امیدی نداریم!

کاظم غریب‌آبادی “دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی” در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری گفته …