شروط معترضان عراقی برای شرکت در انتخابات

العبایجی افزود: خواسته‌های مدنی و سکولار مطرح شده از سوی تظاهرکنندگان به واقعیت حال حاضر عراق تبدیل شده‌اند و باید در عرصه سیاسی نمود پیدا کنند به این ترتیب ما با یک تقابل نه چندان آسان با احزاب سنتی و افرادی که از آنها نفع می‌برند، روبه‌رو هستیم.

معترضان عراقی تصمیم خود برای شرکت در انتخابات زودهنگام سال آتی را به وجود تشکل‌های سیاسی جدید، آگاه از مشکلات مردم و دارای رویکرد انتفاضه مردمی جهت رقابت با احزاب سنتی و ممانعت از تداوم حضور آنها در عرصه به دست گرفتن زمام امور کشور، کنترل دولت و تغییر شکل فعالیت سیاسی در عراق مشروط کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت قطری العربی الجدید، در ماه‌های گذشته با تشدید سرکوب‌ها علیه معترضان، تعدادی از فعالان عراقی طرح راه‌اندازی یک تشکل سیاسی را مطرح کردند. در این راستا جمعی از فعالان بغداد تلاش کردند به رایزنی با دیگر فعالان در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق ادامه دهند اما زنجیره‌ای از موانع که شاید مهم‌ترین آنها شیوع ویروس کرونا بود، طرح را به تعویق انداخت. پس از آنکه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تاریخ انتخابات زودهنگام را ششم ژوئن سال آتی تعیین کرد، این طرح دوباره مطرح شد.

کارشناسان عراقی بر این باورند که الکاظمی و جناح سیاسی او یعنی حیدر العبادی، رهبر ائتلاف نصر و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق از گزینه تشکیل احزاب و تشکل‌های سیاسی برای مقابله با تشکل‌های مذهبی و توقف تاثیر و نفوذ آنها در کشور حمایت می‌کنند. چه بسا آنچه موید این نکته است، درخواست صریح الکاظمی در این زمینه است، او در سخنرانی اخیر خود برای اعلام تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام با دعوت آشکار از فعالان تظاهرات‌ها برای ایجاد یک تشکل سیاسی اظهار کرد: از جوانان، احزاب سیاسی، متفکران و چهره‌های برجسته دعوت می‌کنم که خودشان یک تشکل سیاسی ایجاد کرده و برای ایجاد تغییری اساسی و انتقال عراق از آشوب درگیری‌ها به امنیت و شکوفایی و رقابت سیاسی شرافتمندانه آماده شوند.

یک منبع نزدیک به الکاظمی تاکید کرد: انتخابات زودهنگام هرگز هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و در صورتی که لیست‌های انتخاباتی به روزرسانی نشوند و یا تشکل‌های سیاسی جدیدی ایجاد نشوند که آرمان‌های مردمی برگرفته از خواسته‌های ملی به ویژه ایجاد یک ساختار حاکمیتی مدنی و غیر وابسته به هیچ طرف خارجی و یا کشور همسایه‌ای را محقق نکنند، عراقی‌ها هرگز در آن شرکت نخواهند کرد.

این منبع به العربی الجدید گفت: الکاظمی به بسیاری از دوستان فعال سیاسی خود و آنهایی که به عنوان مشاور با او همکاری دارند، توصیه کرد کار تشکیل احزاب سیاسی جدید را آغاز کنند و اینکه نخست وزیر حامی آنها خواهد بود اما هرگز با عرصه سیاسی فعلی مقابله نخواهد کرد زیرا احزابی که او را به عنوان نخست وزیر پذیرفتند، پیش از این با او شرط کردند تا زمانی که در این پست قرار دارد، فعالیت سیاسی انجام ندهد.

باسم خشان، نماینده مستقل پارلمان عراق نیز به العربی الجدید گفت: رویکردی از سوی برخی نمایندگان مستقل در حمایت از تشکل‌های سیاسی جدید وجود دارد و با انتقال تجربیات و توصیه‌های خود به آنها کمک می‌کنند.

خشان افزود: مرحله آتی شامل حال احزاب و تشکل‌های سیاسی جدید خواهد بود و برنامه‌های انتخاباتی آتی نیز شفاف‌تر از گذشته خواهند بود و هرگز حامل دروغ و تعلل نخواهند بود و چه بسا برجسته‌ترین نکات در برنامه‌های جدید پایان دادن به فساد و مقابله با سوء استفاده احزاب بانفوذ از امکانات و بودجه وزارتخانه‌ها خواهد بود.

این نماینده پارلمان عراق تاکید کرد: روحیه و رویکرد جنبش مردمی (انتفاضه) باید در عملکرد سیاسی حفظ شود و مقابله با احزابی که احتمالا برخی فعالان سیاسی در تشکل‌های جدید را اذیت می‌کنند، ادامه یابد.

شروق العبایجی، رئیس جنبش مدنی و ملی عراق نیز به العربی الجدید گفت: خواسته‌های تظاهرکنندگان و انقلاب اکتبر برای راه‌اندازی یک دولت مدنی صرف نظر از گرایش‌های عقیدتی از میان مردم و با خواست آنها و نه بر اساس مفاهیم طایفه‌ای و تشکلی بودند و جنبش مدنی در مرحله آتی حضور و مشارکت سیاسی خوبی خواهد داشت.

العبایجی افزود: خواسته‌های مدنی و سکولار مطرح شده از سوی تظاهرکنندگان به واقعیت حال حاضر عراق تبدیل شده‌اند و باید در عرصه سیاسی نمود پیدا کنند به این ترتیب ما با یک تقابل نه چندان آسان با احزاب سنتی و افرادی که از آنها نفع می‌برند، روبه‌رو هستیم.

او در ادامه گفت: جنبش مردمی که عملکرد سیاسی جهت آمادگی برای انتخابات زودهنگام را مورد حمله قرار خواهد داد، با شیوه‌های قدیمی احزاب بانفوذ همانند نادان خواندن و بدنام‌سازی دیگران و جنگ رسانه‌ای مقابله خواهد کرد، احتمال دارد که این احزاب دارای نفوذ و قدرت به شیوه‌های وحشیانه‌ای همانند آدم‌ربایی و قتل دست بزنند.

رئیس جنبش مدنی و ملی عراق تاکید کرد: احزاب و تشکل‌های سیاسی جدید از نظر امکانات از قدرتی مشابه احزاب بانفوذ برای مقابله با آنها برخوردار نیستند اما تفاوت آنها با احزاب قدیمی در این است که آنها حمایت مردم را دارند و از محبوبیت میان مردم برخوردار هستند، در دوره گذشته نیز جنبش‌های جوانان و فراکسیون‌های سازمانی آغاز شدند و با اینکه شکل حزب به خود نگرفتند اما تحرک‌ها و فعالیت‌های جدی برای استفاده از فرصت اخیر برای پایان دادن به حاکمیت احزابی که عراقی‌ها را ربوده و به قتل رساندند، انجام شدند.

علی الجنابی، فعال مدنی در بغداد در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار کرد: معترضان و چهره‌های شایسته کشور کمتر از یک سال فرصت دارند تا شرایط داخلی خود را سامان داده و پروژه‌های سیاسی ملی را کلید بزنند زیرا اگر زمان انتخابات زودهنگام فرا برسد و تنها احزاب فعلی در میدان باشند، به معنای آن است که تغییر مورد نظر هرگز رخ نخواهد داد.

الجنابی گفت: تنش مسالمت‌آمیز آتی تلاش برای ایجاد یک روند انتخاباتی آشکار و شفاف با مشارکت تمامی گروه‌های جامعه عراق است.

او افزود: در شرایطی که مخالف مشارکت احزاب با نفوذ عراق نیستیم این احزاب نباید با مشارکت احزاب جدید مقابله کرده و با اسلوب‌های وحشیانه و سرکوبگرانه آنها را بترسانند، در صورتی که آنها دست به تروریسم و محرومیت در حق فعالان بزنند تا آنها را از فعالیت سیاسی محروم کنند، ما برای ناکام گذاشتن انتخابات تلاش خواهیم کرد.

احسان الشمری، مدیر مرکز اندیشه سیاسی عراق نیز در همین رابطه گفت: خشونت سیاسی که احزاب سنتی پیش از انتخابات زودهنگام در پیش خواهند گرفت، از خشونت مقابله با اعتراضات در چند ماه گذشته شدیدتر خواهد بود.

الشمری در ادامه تاکید کرد: ۸۰ درصد از احزاب جدیدی که دوره گذشته در کمیسیون انتخابات ثبت نام کرده‌اند، در واقع احزاب سایه احزاب سنتی و با چهره‌ها و عنوان‌های جدید هستند زیرا احزاب قدیمی بر این باورند که رویکرد انتخاباتی وجود دارد که به ایجاد تشکل‌های جدید سوق می‌دهد.

مدیر مرکز اندیشه سیاسی عراق افزود: احزاب سنتی برای جذب چهره‌هایی دور از فضای سیاسی اما متعهد به ساختار حاکم تلاش خواهند کرد و در صورت پیروزی آنها به زیر چتر فراکسیون بزرگتر باز می‌گردند و به این ترتیب مردم عراق را به شکل جدیدی فریب می‌دهند.  

اینرا هم بخوانید

دادستان کل رژیم: ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با بی‌بندوباری و بی حجابی ، ضروری است

حجت‌الاسلام محمد موحدی دادستان کل رژیم گفته است:”ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با …