ششمین روز اعتصاب در معدن ۵ هزار نفری سونگون

اطلاعیه خبری :روز ۱۴ آذر کارگران معدن سونگون  که ۵ هزار کارگر را در بر میگیرد ششمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند.  بر اساس گزارشات در شب گذشته بیشتر کارگران در خوابگاهها مانده بودند  و در حال حاضر در داخل مجتمع در حال تجمع و راهپیمایی و اعتراض هستند اما  آن بخش از کارگرانی که در شب قبل به منزل رفته بودند امروز صبح با سد نیروهای انتظامی مواجه شدند که مانع ورود آنها میشدند. بدنبال حرکت اعتراضی قدرتمند روز گذشته کارگران معدن مس سونگون ورزقان نیروی انتظامی و یگان ویژه در مقابل در ورودی این مجتمع بزرگ کارگری مستقر  شدند و  مانع از ورود کارگران اعتصابی به محوطه معدن میشدند. معدن مس سونگون برزگترین معدن روباز مس در خاورمیانه است و چهل درصد مس ایران را تامین میکند. این معدن در ۱۳۰ کیلومتری تبریز واقع است.

روز گذشته کارگران این معدن برای پیگیری خواستهایشان دست به راهپیمایی 4 ساعته ای  در مسیرهای اطراف معدن زدند و در راه بازگشت  یک جرثقیل ۱۰چرخ حامل تیرآهن با سرعت بالا و بدون اخطار در سرازیری به سمت صف چند هزار نفره کارگران معترض حرکت کرد. اما کارگران با واکنش سریع توانستند خود را به کناری بکشند و کامیون بدون هیچ تلفاتی از داخل ازدحام رد شد. کارگران حرکت این تریلی به سمت خود را اقدامی در جهت ایجاد اخلال  در اعتصاب خود و  عمدی دانسته و کارفرما را  متهم به این جنایت آشکار میکنند.  اما کارفرمایان هنوز واکنشی به این اتهام نشان نداده اند.

اعتراض این کارگران به سطح نازل حقوقها است و با شعار حقوق ما ریالی است هزینه ها دلاری است صدای اعتراض خود را به حقوقهای چند بار زیر خط فقر اعلام داشتند. بعلاوه بیش از ۶۰ درصد این کارگران بصورت قراردادهای پیمانی به کار اشتغال دارند و خواست اصلی آنها کوتاه شدن دست پیمانکاران و دائمی شدن قرار دادها است و همین امروز بر تبعیض در پرداخت دستمزد ها میان کارگران رسمی و پیمانی در برابر کار برابر اعتراض دارند و خواستار همسان سازی فوری سطح دستمزدها و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند. در این حرکت اعتراضی کارگران شعار میدادند:”همسان سازی حق ماست، حق مسلم ماست “.

طی چند روز اعتصاب متحد و قدرتمند کارگران معدن سونگون ورزقان مقامات مسئول با قطع اینترنت، قطع آب و قطع سرویس تردد کارگران و تعطیل کردن آشپزخانه کوشیدند کارگران اعتصابی را زیر فشار قرار دهند و مجبور به عقب نشینی کنند. اما کارگران با وسیله های شخصی و همیاری جمعی خود را به مجتمع رسانده و تجمع کردند و فریاد اعتراضشان را بلند کردند. در این تجمعات کارگران از خواستهایشان سخن گفتند و با کف زدن بر ادامه اعتراضات خود تا رسیدن به خواستهایشان تاکید کردند.

در حالیکه فیلم ها و تصاویر از حضور گسترده کارگران معدن سونگون در تجمعات چند روزه آنان حکایت میکند، جهانگیر رضوی مدیر این مجتمع در هراس از انعکاس وسیع خبری این اعتصاب قدرتمند در منطقه زبونانه تلاش میکند که ابعاد اعتراض را محدود جلوه دهد و میگوید: “تعداد اندکی از پرسنل دو شرکت پیمانکاری از مجموعه ۶۰ شرکت تجمع کرده بودند و مطالبات خارج از قرارداد داشتند. … با رایزنی های صورت گرفته به دنبال حل مشکل هستیم”.  این نوع اظهارات قطعا بر خشم و انزجار کارگران اعتصابی دامن خواهد زد.

حزب کمونیست کارگری توطئه گری های کافرمایان و مقامات مسئول در قبال کارگران معدن مس سونگون را قاطعانه محکوم کرده و حمایت خود را از مبارزات و خواستهای این کارگران اعلام میکند. باید دست پیمانکاران از این معدن و از تمامی مراکز کارگری قطع شود. حقوق بالای خط فقر ۱۲ میلیونی خواست اعلام شده همه کارگران، معلمان و بخش های مختلف جامعه است و باید دستمزد کارگران معدن سونگون نیز در اولین قدم به بالای این رقم افزایش یابد.  حزب کارگران معدن مس سونگون را بر به کارگیری تجربه نیشکر هفت تپه و  بر تصمیم گیری شورایی با اتکاء به مجمع عمومی ۵ هزار نفره  خود و برگزیدن نمایندگان منتخب خود فرا میخواند.  حزب همچنین بر اتحاد همه بخشهای کارگری و همچنین دخالت فعال خانواده های کارگران و حمایت مردم منطقه که بخش بزرگی از کارگران این معدن نان آوران آنها هستند، تاکید میکند.  

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۴ آذر ۱۴۰۰ ، ۵ دسامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

گرامیداشت اول مه توسط کارگران هفت تپه، بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه و بازنشستگان تامین اجتماعی اراک

۱ مه ۲۰۲۴: اطلاعیه ۳: کارگران هفت تپه و بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه اول مه …