ششمین هفته  اعتصاب کارگران ارکان ثالث پالایشگاههای گاز پارس جنوبی

امروز بیستم شهریور ماه ششمین سه شنبه اعتراضی کارگران ارکان ثالث بود. در این روز کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه های اول، سوم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی دست به اعتصاب و تجمع زدند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی(ارکان ثالث) در گزارش خبری خود در رابطه با این حرکت اعتراضی مینویسد: ” شش هفته اعتصاب ما در حالی برگزار شد که همکاران رسمی مان روز گذشته نیز همچنان متحد و سازماندهی شده اعتراضات خود را در سکوهای چهل گانه نفت و گاز پارس، شرکت نفت و گاز پارس کنگان (سایت دو) ، پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی SPGC ، نفت و گاز پارس عسلویه (سایت ۱) و  پالایشگاه گاز فجر جم برای پیگیری مطالبات پاسخ نگرفته خود، ادامه دادند”.

در ادامه این گزارش چنین آمده است:” با وجود عبور همکاران شجاعمان در پالایشگاه اول پارس جنوبی از تهدیدات حراست و پیوستن به اعتراضات مان، پیامهای بی شماری از همکاران در ملی حفاری، به ویژه در خصوص کارگران معترض اخراجی و از مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت و گاز اروندان و دیگر بخشهای نفت به شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث) رسیده که نشان میدهد فضای همه بخشهای عملیاتی- بهره برداری نفت کاملاً اعتراضی است و نفت در کنار سایر بخشهای مختلف جامعه در تدارک مقابله مستقیم با مسببین فقر و فلاکت عمومی ایستاده است”. این شورا در خاتمه همه کارگران بخش های مختلف شاغل در نفت را به پیوستن به این اعتراضات فراخوانده است. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، حق ایجاد تشکل و برپایی تجمع و اعتراض، بازگشت به کار فوری و بی قید و شرط کارگران اخراجی، حجت رضایی از پارس جنوبی و یاسر احمدی نژاد از ملی حفاری و کارگران اخراجی پروژه ای، اجرای توافقات قبلی بویژه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ (هزینه قطع امکانات رفاهی) که به صورت یکجانبه توسط برخی از مسئولان مجتمع دچار تغییراتی شده است، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بدون تبعیض با نیروهای رسمی و قراردادی پیرو توافقات قبلی با وزارت نفت، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای رانندگان غیرمالک خودروهای استیجاری، ساماندهی تردد و ایجاد امنیت شغلی برای آنان، اجرای ۱۴ روز کار، ۱۴ روز استراحت برای کارکنان اداری و پشتیبانی.

اعتراضات گسترده در نفت در آستانه دومین سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی در کنار  اعتراضات دیگر بخش های جامعه بر سر معیشت، گرما بخش اعتراضات در خیابانها و نشانگر زمینه های حرکت برای  اعتصابات سراسری است. از مبارزات کارگران نفت وسیعا حمایت کنیم.

یک خبر مهم اعتراضی دیگر در این روز تجمع اعتراضی نیروهای خدماتی آموزش و پرورش جلوی ساختمان وزارت آموزش و پرورش باشعار “مشکل ما حل نشه مدرسه تعطیل  میشه” بود. در حالیکه هزاران معلم بصورت موقت و در اشکال خرید خدمتی ، خدماتی، نهضتی و غیره کار میکنند  و  کمبود معلم یک معضل آموزش و پرورش است، این معلمان  در آستانه گشایش سال تحصیلی جدید با مشکل اشتغال روبرویند و اعتراضات آنها فشار سنگینی بر حکومت است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ شهریور  ۱۴۰۳، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴

اینرا هم بخوانید

رئیس دیوان عالی رژیم:” پزشکیان باید با خبرنگار بدحجاب برخورد می‌کرد”!

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور، از عملکرد پزشکیان در نشست خبری …